سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمیسیون‌ تخصصی رسیدگی به مسائل حقوقی اهل سنت تشکیل می‌شود

رئیس مرکزوکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: درمورد مسائل و دغدغه‌های اهل سنت پیگیری جدی خواهیم داشت و در حوزه مسائل حقوقی با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی به دنبال راهکار‌های مناسب خواهیم بود.

حسن عبدلیان‌پور در اولین نشست هم‌اندیشی با  ماموستا‌ها و شخصیت‌های حقوقی اهل سنت استان کردستان به مشکلات و درخواست حقوقی و قضایی آنها رسیدگی کرد.

وی گفت: با روندی که در مجموعه ما وجود دارد و باتوجه به اینکه ما در مرکز مجموعه‌ای از اقوام و ادیان را داریم، هیچگونه محدودیت و یا ممنوعیتی برای حضور و فعالیت اهل سنت وجود ندارد.

عبدلیان پور با اشاره به اینکه ما درمرکز وکیل و کارشناس شیعه، سنی، مسیحی، کلیمی و زرتشتی داریم، گفت: فکر نمی‌کنم در جمهوری اسلامی هیچ نهادی اینگونه اقوام و ادیان مختلف را در دل خود جا داده باشد.

رئیس مرکزوکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه افزود: در عمر مدیریت من در مرکز تاکنون از هیچ نهاد و مجموعه‌ای توصیه‌ای برای اینکه فردی با دین یا قومیت خاص را کنار بگذاریم، نداشته ایم.

وی  ادامه داد: مجموعه ما یک نهاد ملی است چرا که هریک استان‌های ما هیات مدیره مستقل دارند که خودشان اعضای خود را انتخاب می‌کنند و در استان کردستان ، هم رئیس وکلا و هم رئیس کارشناسان ما اهل سنت هستند و  رئیس کارشناسان استان  یک خانم اهل سنت است که این شاهدی بر ادعای ماست که در مجموعه ما هیچ تفاوت و امتیازی برای اقشار مختلف قائل نیستیم و حتی اقلیت‌ها را بیشتر تکریم می‌کنیم.

عبدلیان پور با اشاره به اهتمام جدی مرکز برای رسیدگی به امور اهل سنت گفت: حضور من در کردستان از باب رسیدگی مستقیم به مشکلات وکلا و کارشناسان استان بوده و قطعاً درصدد رفع مشکلات خواهیم بود.

رئیس مرکزوکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه  درمورد اظهارات برخی حضار مبنی بر توجه بیشتر دستگاه قضا بر امور اهل سنت گفت:  نگاه حاکمیت و نظام بر محور وحدت قرار دارد و تبعیضی وجود ندارد.

وی همچنین درمورد عملکرد مرکز در برخورد با اهل سنت گفت: مرکز کاملا آزاد و مستقل در حوزه تصمیم گیری‌ها عمل می‌کند و نگاه ویژه‌ای به امور اهل سنت و دیگر ادیان دارد.

عبدلیان پور همچنین در مورد اهتمام ویژه ریاست قوه قضائیه به امور حقوقی و دادگاه‌های اهل سنت گفت: ما تاکنون سه مراسم ملی و بین المللی پیرامون وحدت در قوه قضائیه برگزار کردیم که مقامات عالی رتبه قوه در آن شرکت می‌کنند و توصیه‌های جدی در راستای حمایت از اهل سنت به ما دارند؛ لذا نکات و دغدغه‌هایی که در این جلسه همفکری و هم اندیشی مطرح شد را به ریاست  قوه منتقل خواهم کرد.

وی در ادامه به عملکرد مرکز در زمینه اقوام و ادیان مختلف گفت: ما درمرکز درکمیسیون‌های تخصصی مسائل را پیگیری می‌کنیم و  در بحث وکالت تخصصی به صورت ویژه به مسئله احوال شخصیه ادیان پرداخته‌ایم و امروز وکلای تخصصی در این حوزه داریم که در محاکم مختلف در پرونده‌های ادیان مختلف براساس فقه و اصول آنها ورود پیدا می‌کنند.

عبدلیان پور افزود: ما در هر کجا که توانسته ایم براساس احساس وظیفه شغلی، شرعی و انسانی به دنبال ایجاد شرایط برابر برای ادیان و اقوام مختلف داریم و درصدد استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای ایجاد فضایی سالم و شایسته سالار برای تمام اقشار هستیم.

وی همچنین به فعالیت جدی و همکاری مناسب مرکز با شورای حقوقی مجلس شورای اسلامی اشاره داشت و گفت: ما می‌توانیم دغدغه‌های مطرح شده در این جلسه را از طریق این شورا نیز پیگیری کنیم و این نیاز به پیگیری‌های بیشتر از سوی شما حقوق دانان اهل سنت دارد تا مجلس به صورت قانونی و رسمی به این مسائل رسیدگی شود.

رئیس مرکزوکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه  با تشکر از ماموستا‌ها و حقوقدانان و شخصیت‌های قضایی اهل سنت گفت: این جلسات از جنس جلسات دشمن سوز است که همواره مورد تایید مقام معظم رهبری و ریاست محترم قوه قضائیه است.

 وی با بیان اینکه می‌توانیم با گفتگو با یکدیگر مشکلات را مطرح و بررسی کنیم گفت: من از شما دعوت می‌کنم این دست جلسات را تکرار کنیم و در مناسبت‌های مختلف هم اندیشی داشته باشیم چرا که این قبیل اقدامات مورد خشنودی خداوند و رفع بیشتر مشکلات در بین اهل سنت و جامعه خواهد شد.

در نشست هم اندیشی با شخصیت‌های حقوقی استان کردستان تعدادی از امام جماعت‌های اهل سنت، شخصیت‌های حقوقی و قضایی و مدرسین حوزوی اهل سنت حضور داشتند که مسائلی را همچون ضرورت توجه به اصول فقهی اهل سنت در محاکم قضایی، نحوه گزینش جوانان و تحصیل کردگان، مصاحبه‌های مختلف برای تایید صلاحیت‌ها و برخی دیگر دغدغه‌های جامعه حقوقی و علمی اهل سنت را بیان کردند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.