سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیش از ۳۰ عامل بیماری‌زا برای عفونت‌های آمیزشی وجود دارد

مسئول واحد بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: بیش از ۳۰ عامل بیماری‌زای باکتریایی، ویروسی و انگلی شناخته شده برای عفونت‌های آمیزشی وجود دارد.

محمد آسیم اظهار کرد: ازآنجایی‌که بیماری‌های مقاربتی تنها یک مشکل بهداشتی نیست و یک مشکل اجتماعی و فرهنگی است که مسائل اقتصادی را نیز به دنبال دارد لازم است تمام سازمان‌ها و مردم، در کنترل و پیشگیری از آن با هم همکاری و مشارکت داشته باشند.

مسئول واحد بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم با بیان این که بیماری‌های مقاربتی به عفونت‌هایی گفته می‌شود که عموماً از طریق تماس جنسی انتقال می‌یابند و می‌توانند موجب ایجاد بیماری‌های آمیزشی گردند افزود: بیش از ۳۰ عامل بیماری‌زای باکتریایی، ویروسی و انگلی شناخته شده برای عفونت‌های آمیزشی وجود دارد بنابراین عفونت‌های آمیزشی بسیار شایع هستند و بار بیماری ناشی از آنها در جهان بالاست.

وی «سیفلیس» را یکی از بیماری‌های مقاربتی دانست و گفت: این بیماری به شکل یک زخم در ناحیه تناسلی خودش را نشان می‌دهد که در صورت عدم درمان، به‌صورت علائم سرماخوردگی و ضایعات پوستی ظاهر می‌شود و در نهایت به‌صورت «سیفلیس ثانویه» روی سیستم اعصاب مرکزی و قلب تأثیر می‌گذارد.

آسیم بیان کرد: هرپس تناسلی (تب‌خال تناسلی) شایع‌ترین بیماری مقاربتی است که عامل آن ویروسی به نام «هرپس سیمپلکس» است و می‌تواند غیر از ناحیه مقعدی –تناسلی نواحی دیگری مثل دهان و حلق را هم درگیر کند.

این مقام مسئول ضمن بیان اینکه ابتلا به HPV به این مفهوم نیست که خود فرد یا همسرش حتماً روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده داشته است عنوان کرد: وقتی دو شریک جنسی مبتلا به زگیل تناسلی یا مبتلا به HPV هستند نمی‌توان دقیقاً مشخص کرد کدام‌یک ابتدا مبتلا شده و عفونت را به دیگری منتقل کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای پیشگیری از ابتلا به HPV سه نوع واکسن موجود است و واکسن برای همه نوجوانان ۱۱- ۱۲ ساله توصیه می‌شود ابراز رکد: واکسن بیشترین اثربخشی را در شرایطی دارد که قبل از شروع فعالیت جنسی دریافت شده باشد. برای زنان و دختران ۱۳ تا ۲۶ ساله و پسران و مردان ۱۳ تا ۲۱ ساله که قبلاً واکسن را تزریق نکرده‌اند، نیز واکسن توصیه می‌شود.

مسئول واحد بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم افزود: همه این واکسن‌ها در سه دُز تجویز می‌شوند که در یک دوره ۶ ماهه کامل می‌شود و نوبت دوم ۱- ۲ ماه بعد از نوبت اول و نوبت سوم ۶ ماه بعد از نوبت اول تجویز می‌شود. در صورت تجویز واکسن برای سنین زیر ۱۵ سال دریافت دو دُز واکسن کافی است که نوبت دوم حداقل شش ماه بعد از نوبت اول تزریق می‌شود.

محمد آسیم خاطرنشان کرد: در بیماران مبتلا به نقص ایمنی از جمله مبتلایان به HIV هم از ۹ تا ۲۶ سال واکسیناسیون توصیه می‌شود ولی واکسن باید سه نوبته باشد، در صورتی که بین واکسن‌ها فاصله بیافتد، نیاز به شروع دوباره نیست و واکسیناسیون را می‌توان بر اساس آنکه فرد زیر ۱۵ سال است یا بالای ۱۵ سال به ترتیب با دو نوبت یا سه نوبت تکمیل کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.