سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در قم

همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین امروز در دانشکده دین و رسانه قم با پیام آیت الله مکارم شیرازی آغاز شد.

 آیت الله مکارم شیرازی در این پیام با اشاره به تاثیر ترویج معارف دینی و آموزه‌های اسلامی گفت: باید شاهد رسانه‌های نوین و محتوای اصیل باشیم.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: قرآن کریم به تبلیغ، نگاه ویژه، عمیق و دقیق دارد که به عنوان نمونه در آیه تبلیغ، یکی از شمول پیامبران الهی را تبلیغ دین برشمرده است راهی که در آن نه از مردم، بلکه تنها از خداوند می‌داند و خداوند هم پاداش آنان را به آنها عطا می‌کند.

 مرجع تقلیدشیعیان در بخش دیگری از این پیام آورده؛ همواره بشر بنا به فطرت خویش به دنبال حقیقت می‌گردد و حقیقت را دوست داشته و در مقابل آن خضوع می‌کند، به شرطی که حقیقت را بشناسد و آن را از باطل تشخیص دهد، اما در بازار فریبنده امروز در فضای مجازی، شناخت درست از نادرست و شناساندن آن وظیفه بسیار دشواری است.

آیت الله مکارم شیرازی از همه کسانی که با ابزار رسانه آشنایی داشته و در کنار آن دغدغه دین مداری، فضیلت گرایی و اخلاق را دارند خواست؛ از این فرصت، نهایت استفاده را ببرند و مسئولین و متولیان امور هم نسبت به شیوه‌های قدیمی و رسانه‌های کم طرفدار، تامل کرده و با حضور پررنگ در عرصه رسانه‌های مجازی، جریان دین و معنویت را تقویت نموده و در راه تولید محتوای جذاب و در عین حال بدون انحراف کوشش نمایند.

مرجع تقلید شیعیان در پایان پیام خود، برگزاری چنین همایش‌هایی را برای در اختیار قرار دادن ایده‌های خلاقانه و شیوه‌های سودمند به صاحبان رسانه مفید دانست.

دبیر همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین با اشاره به راه یافتن ۹۳ مقاله به مرحله داوری از ۱۵۳ مقاله ارسالی به این همایش گفت: ۴۱ مقاله در دو روز برگزاری همایش در شهر‌های قم و تهران به صورت شفاهی ارائه می‌شود و بقیه به صورت مکتوب در اختیار جامعه علمی کشور قرار می‌گیرد. 

کمال اکبری با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۸ پیش نشست علمی با همکاری مراکز علمی و پژوهشکده‌های سراسر کشور برگزار شد افزود: در این همایش دو روزه ۱۰ گروه آموزشی با موضوعات هوش مصنوعی دین و رسانه‌های نوین، هویت دینی و رسانه‌های نوین، دین دیجیتال و رسانه‌های نوین، دین و رسانه‌های نوین فرصت‌ها و چالش‌ها، سبک زندگی و سواد رسانه‌ای و چالش‌های اخلاقی دین در رسانه‌های نوین برگزار می‌شود.

او با اشاره به برگزاری آئین اختتامیه این همایش فردا در دانشگاه صدا و سیمای تهران، بررسی ابعاد نظری و علمی رسانه‌های نوین در ارتباط با فرهنگ و دین را از اهداف برگزاری این همایش دو روزه بیان کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور هم در این همایش با اشاره به رسالت مهم و سنگین رسانه و اصحاب رسانه در عصر حاضر، بر ضرورت غرب‌شناسی برای به کارگیری رسانه در خدمت به اهداف و آرمان‌های انسانی، الهی و اسلامی تاکید کرد و گفت: به دلایل مختلف تحولات غرب یک تحولات غیر الهی است نه بدین معنا که نظریات معطوف به عوالم قدسی در آنجا وجود ندارد بلکه یک جهت گیری کلان در اندیشه غربی وجود دارد که بشر را به این عالم متوقف می‌کند.

آیت الله علیرضا اعرافی با تاکید بر ضرورت شناخت روح تمدنی غرب پیش از هرگونه اقدام در سیره گفتمان اسلام ناب افزود: شناخت کافی نداشتن از این تمدن، موجب کم اثر شدن نقش ما در میدان رقابت خواهد شد.

آیت الله اعرافی با اشاره به لزوم آشنایی با مفهوم غرب شناسی از دوران دبیرستان و سپس دانشگاه و حوزه گفت: برای توفیق در کار تبیین رسانه و فرهنگ سازی باید نگاه عمیق ذهنی موجود در جامعه را کشف کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: وقتی با یک پدیده‌ای همچون رسانه، فضای مجازی و هوش مصنوعی مواجه می‌شویم برای داشتن منطق اسلام نیازمند گرایش‌های علمی جدی از قبیل رویکرد فلسفی و کلامی، مسائل فقهی و حقوقی با روش اجتهادی عمیق در این بخش‌ها و حوزه اخلاق و ارزش‌ها هستیم که لازم است با پیگیری جدی و برنامه‌ای مدون در برابر تحولات پیشرو منفعل نباشیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در حال حاضر بین ۷۰ تا ۱۰۰ متخصص حوزوی و دانشگاهی هوش مصنوعی در یک کلان طرح هوش مصنوعی و علوم اسلامی و اجتهاد مشغول به فعالیت هستند گفت: طراحی رشته ارشد هوش مصنوعی از دیگر برنامه‌های درخت واره حوزه علمیه است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، رویکرد بین المللی در همه کار‌ها را لازم و ضروری دانست که باید مورد توجه جامعه علمی و حوزوی قرار گیرد.

آیت الله علیرضا اعرافی با اشاره به سیر صعودی گرایش به معارف اسلام و معارف ویژه اهل بیت (ع) در جهان گفت: بازنمایی ارزش‌های متعالی قدسی و دینی در فضای رسانه بسیار مهم است که از جمله آن، تولید فیلم‌های دینی است که می‌تواند موجب شکل گیری موجی تاثیرگذار در افکار عمومی جهان شود و این اهمیت کار رسانه را بیش از پیش نمایان می‌سازد. 

رئیس دانشگاه صدا و سیما هم در این همایش، بازنگری در عرصه فرهنگ را نیاز جامعه امروز برشمرد و گفت: باید با یک اجماع نخبگانی فضای مجازی در ذیل حکومت جمهوری اسلامی قرار گیرد چرا که رها شدن آن عاقلانه و مطابق با وظیفه شرعی و قانونی ما نیست.

 شهاب اسفندیاری افزود: مردم در زندگی روزمره خود با چالش‌های رسانه‌های نوین مواجه هستند از این رو بررسی و برنامه‌ریزی در این مورد ضروری است.

اسفندیاری با اشاره به رفتار وحشیانه ژیم سفاک صهیونیستی در کشتار مردم بی‌دفاع غزه، لبنان و ترور فرماندهان مقاومت گفت: هرچند با وجود رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی به اقرار خودشان بازی را باخته‌اند و افکار عمومی به نفع فلسطین است، اما رسانه‌های بزرگی که کنترل توده‌های افکار عمومی را در دست دارند در حال اثرگذاری هستند. 

رئیس دانشگاه صدا و سیما این نگاه را که دولت هر چقدر کمتر در عرصه فرهنگ ورود کند به نفع رونق و شکوفایی فرهنگ است را بسیار آسیب‌زا دانست و افزود: چنین تفکری، حتی در فرهنگ غرب هم پذیرفته نیست.

اسفندیاری گفت: عده‌ای در داخل تنها دغدغه‌شان رفع فیلترینگ است در حالیکه امروزه غربی‌ها در داخل کشور ما زیرساخت فناوری دارند که دولت هیچ اعمال حکمرانی بر آن ندارد و هر کاربری با هویت ناشناس می‌تواند هر محتوایی را منتشر کند و دستگاه حاکمیتی این فضا را رها کرده است.

او همچنین با بیان اینکه عده‌ای عامدانه به دنبال این هستند رابطه صدا و سیما و دیگر فضا‌های رسانه‌ای را مخدوش نمایند افزود: صدا و سیما رقیب شرکت‌های خصوصی نیست و، چون منفعت ملی را تضمین می‌کند باید ناظر بر فضای مجازی باشد، اما عده‌ای عامدانه به دنبال مخدوش کردن این رابطه هستند که متاسفانه این نگاه به سینما، صنعت، هنر‌های نمایشی و رسانه ملی لطمه می‌زند.

برگزاری نشست‌های تخصصی از دیگر برنامه‌های این همایش دو روزه می‌باشد،همچنین در آئین اختتامیه فردا از ۴ کتاب این همایش رونمایی می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.