سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید دام سنگین در کشور افزایش یافت

در فصل تابستان امسال، تعداد گوساله متولد شده ۳۱۸ هزار رأس و تعداد گاو و گوساله در حال پروار ۷۳۵ هزار رأس برآورد شد.

براساس اطلاعات حاصل از آمارگیری اندازه‌گیری فصلی تعداد و تولیدات فصلی دام سنگین (گاو و گوساله) دوره تابستان ۱۴۰۳ که در اواخر شهریور ماه از سوی مرکز آمار ایران اجرا شد، تعداد گاو و گوساله موجود در دامداری‌های کشور ۵.۴۶ میلیون رأس برآورد شد که شامل ۱.۵۶ میلیون رأس دام اصیل، ۲.۴۹ میلیون رأس دام آمیخته و ۱.۴۱ میلیون رأس دام بومی است. تعداد گاو و گوساله موجود در دامداری‌های کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل ۰.۲ درصد افزایش یافته است.

در فصل تابستان، تعداد گوساله متولد شده ۳۱۸ هزار رأس و تعداد گاو و گوساله در حال پروار ۷۳۵ هزار رأس برآورد شد که نسبت به فصل تابستان سال قبل، به ترتیب ۸.۹ درصد و ۴۳.۶ افزایش داشته است.

مقدار تولید شیر گاو در تابستان امسال ۲.۳۸ میلیون تن برآورد شد که نسبت به بهار سال گذشته ۱۱.۳ درصد افزایش داشته است.

میزان زاد و ولد دام سبک افزایش یافت

براساس نتایج حاصل از طرح آمارگیری اندازه‌گیری فصلی تعداد و تولیدات دام سبک در مرکز آمار ایران، شهریور امسال تعداد دام سبک موجود در دامداری‌های کشور ۶۵.۵ میلیون رأس برآورد شد که شامل ۴۹.۰ میلیون رأس «گوسفند و بره» و ۱۶.۵ میلیون رأس «بز و بزغاله» است.

در تابستان سال ۱۴۰۳ تعداد ۵.۷ میلیون رأس دام سبک در دامداری‌ها در حال پروار بوده است که شامل ۴.۳ میلیون رأس «گوسفند و بره» و ۱.۴ میلیون رأس «بز و بزغاله» می‌باشد. تعداد «بره» متولد شده در فصل تابستان حدود ۳.۵ میلیون رأس و تعداد «بزغاله» متولد شده نزدیک به ۰.۹ میلیون رأس بوده است.

مقایسه این آمارها با آمارهای تابستان ۱۴۰۲ نشان می‌دهد میزان زاد و ولد دام‌های سبک نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش داشته در حالیکه تعداد دام‌های پروار شده کمتر بوده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.