سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خشکسالی انار ساوه را عقب راند

معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه گفت: امسال میزان تولید انار باغات این شهرستان به دلیل تنش آبی با ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش مواجه شد.

محمودرضا خلیلی معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه  اظهار کرد: این شهرستان دارای ۱۱ هزار هکتار باغ انار بوده که ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از این مقدار به سن باردهی است.

وی با اشاره به اینکه برداشت انار همه ساله از نیمه مهر ماه در این شهرستان آغاز می‌شود اضافه کرد: با توجه به تنش خشکسالی و کاهش بارش باران و برف در سال زراعی گذشته پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی برداشت محصول از باغات ساوه است.

خلیلی یادآور شد: به صورت میانگین و در شرایط عادی آب هوایی بیش از ۱۷ تن محصول از هر هکتار باغ در این شهرستان برداشت می‌شود که امسال این عدد به حدود ۱۵ تن در هر هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه در مجموع پیش بینی کل برداشت حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن است و عمده این محصول به صورت تازه خوری به بازار و یا جهت فرآوری محصولات به کارخانه‌ها منتقل می‌شود.

معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه همچنین گفت: بر اساس براوردهای کارشناسی حدود سه هزار هکتار از باغات انار این شهرستان که وابسته به آب سد الغدیر بودند دچار تنش آبی شده‌اند و شاهد خسارت شده است.

سالانه به صورت میانگین ۸۰ درصد از انار تولید شده این شهرستان به صورت تازه خوری می شود و پنج درصد از کل محصول به صورت سنتی در روستاها و ۱۵ درصد نیز به صورت صنعتی در سه کارخانه فعال شهرستان فرآوری می شود.

افزون بر ۱۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان ساوه وجود دارد که ۲۱ هزار هکتار آن باغات و ۱۱۴ هزار هکتار دیگر را زمین های زراعی شامل می شود.

سالانه در شرایط نرمال اقلیمی و بارش‌ها امکان تولید بیش از ۹۳۵ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در شهرستان ساوه وجود دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.