سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمک به متکدیان کمک به افزایش جرائم است

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند از مردم خواست تا با کمک نکردن به متکدیان به کاهش جرم و جمع آوری این افراد کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمین نسائی زهان دادستان عمومی و انقلاب بیرجند در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: تکدی گری طبق قانون جرم است و متکدیان در درجه ۸ از یک تا ۳ ماه محکوم می‌شوند.

او افزود: متکدیان باید دستگیر و معرفی به دادگاه صلح برای رسیدگی شوند؛ ماده ۷۱۳ قانون می‌گوید که اگر متکدیان به صورت شبکه‌ای فعالیت کنند موارد باید به دادسرا رفته و بین ۶ ماه تا ۲ سال حبس را متحمل شوند. 

حجت الاسلام و المسلمین نسائی زهان بیان کرد: جلوگیری از گدایی و جمع آوری متکدیان و اعزام آنها به سازمان‌های اردویی کار از وظایف شهرداری است. 

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند ادامه داد: آیین نامه‌ای داریم که در آن اشاره شده برای اینکه این همه پرونده به سیستم قضایی نیاید باید اردوگاهی زیر نظر فرماندار کلانشهر‌ها توسط فرماندار تهیه شود؛ شهرداری باید متکدیان و معتادین متجاهر را دستگیر کرده و در این مرکز نگهداری کند و بهزیستی هم در این موارد شرح وظایفی دارد؛ در قانون آمده که بودجه آن باید توسط خیرین و مردم تأمین شود و حالا باید از فرمانداری پرسید که چرا تاکنون این مرکز تشکیل نشده است؟

او عنوان کرد: در یک مقطعی که تعداد متکدیان و معتادین متجاهر در شهر بسیار زیاد شده بود با همت شهرداری و نیروی انتظامی همه را جمع آوری کرده و تحویل کمپ‌های ترک اعتیاد دادیم، اما خواهشی که از مردم استان خصوصاً شهر بیرجند داریم این است که به متکدیان کمک نکنند و هر کمکی که دارند به کمیته امداد، بهزیستی و نهاد‌های خیریه تحویل دهند تا به صورت حساب شده به دست نیازمندان برسد. 


بیشتر بخوانید


حجت الاسلام و المسلمین نسائی زهان تصریح کرد: فردی که تکدی گری می‌کند وقتی می‌بیند مردم به او کمک می‌کنند کماکان به این کار ادامه می‌دهد؛ مردم تحت هیچ شرایطی به این افراد کمک نکنند و از نظر بنده کمک کردن به متکدیان و معتادین متجاهر ثوابی ندارد و به ایجاد جرم و افزایش جرائم کمک می‌کند.

تکدی گری سوء استفاده از عواطف مردم است 

میرزایی معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت: خیلی از افراد تکدی گری را به عنوان حرفه خود انتخاب کردند و از عواطف مردم سوء استفاده می‌کنند. 

او افزود: آیین نامه سازماندهی داریم و طبق آن شهرداری وظیفه دارد کارتن خواب‌ها، بی سرپرست‌ها، بیماران روانی، ولگرد‌ها و مجهول الهویه‌ها را که در معابر عمومی چه به صورت تک نفره و چه به صورت گروهی هستند را شناسایی کرده به صورت موقت از ۵ تا ۱۵ روز نگه داری کند، گروه بندی کرده و در نهایت تعیین تکلیف کند.

میرزایی بیان کرد: این افراد شناسایی شده و به مقام قضایی جهت تعیین تکلیف معرفی می‌شوند و در نهایت می‌بایست در بهزیستی نگهداری شوند؛ بهزیستی با کمک کمیته امداد می‌بایست افراد بی‌سرپرست، بیماران روانی مزمن، ناتوان، معلولین، سالمندان نیازمند، معتادین خیابانی و دختران فراری را برابر وظایف قانونی تحویل گرفته و در جای مناسب نگه دارد و در کنار آموزش‌های لازم، پوشش حمایتی آنها تا زمانی که زمینه و شرایط لازم برای برگشتن به زندگی عادی پیدا کنند را ادامه دهد.

شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی نیز در ادامه گفت: سالمندان متکدی غیر معتاد بالای ۶۰ سال در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند و شرط نگهداری سالمندان در مراکز این است که از اعتیاد سم زدایی شوند و این در صورتی است که بهزیستی متولی درمان اعتیاد افراد بالای ۶۰ سال نیست. 

او افزود: در یکی از خانه‌های سالمندان ۱۶ سالمند متکدی نگهداری می‌شوند. 

شرفی بیان کرد: موارد اعصاب و روان نیز در کمیسیون اعصاب و روان تأیید شده و بعد طبق تشخیصِ پزشکان یک بخش از آنها در بیمارستان و بخش دیگر در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.