سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازدید وزیر میراث فرهنگی از پروژه‌های گردشگری و تاریخی شیراز

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه سفر خود به شیراز از چند پروژه گردشگری و همچنین اماکن تاریخی و میراثی شیراز بازدید کرد.

سیدرضا صالحی امیری همراه با محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس و محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس ابتدا به بازدید از پروژه باغ موزه مشاهیر و موزه منطقه‌ای فارس رفت و از از نزدیک با روند پیشرفت این پروژه آشنا شد.

این دو پروژه مهم فرهنگی و گردشگری با ۶۰ هزار مترمربع بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی کشور بوده که در شمال آرامگاه حافظ در حال ساخت است.

مساحت موزه منطقه‌ای فارس ۳۰ هزار مترمربع پیش‌بینی‌شده و شامل چهار گالری اصلی با مساحت یک هزار و ۶۰۰ مترمربع، یک پیش گالری، سالن اجتماعات و آمفی‌تئاتر، سینما تک، آزمایشگاه، نمازخانه، کافی‌شاپ و گنجینه امن اموال است.

موزه منطقه‌ای از ایمن‌ترین سازه‌های کشور است که محل نگهداری اشیای خاص است و دیوار‌های ضد انفجار ساخته شده است.

 باغ‌موزه مشاهیر نیز ۱۹ هزار مربع زیربنا دارد و قرار است و پس از بهره‌برداری، تندیس ۴۸ شعرای ایرانی و خارجی همتای حافظ به معرض نمایش و معرفی گذاشته شود.

این باغ‌موزه دارای کتابخانه تخصصی است و نشست‌های مرکز حافظ‌شناسی در آینده در آن برگزار خواهد شد. همچنین با راه‌اندازی این باغ موزه، محور گردشگری قابل‌توجهی در شهر شیراز راه‌اندازی خواهد شد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از روند اجرای پروژه مرمتی و آبرسانی مجموعه تاریخی ارگ کریم‌خانی بازدید کرد. 

ارگ کریم‌خانی در شیراز یکی از بنا‌های ارزشمند و مهم دوره زندیه است. این بنای ملی دارای فضای سبز گسترده‌ای است و تأمین آب موردنیاز مجموعه در قالب اجرای پروژه آب رسانی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس قرار گرفت چراکه طی سال‌های اخیر شاهد خشک شدن چاه قدیمی در این مجموعه بودیم.

در حال حاضر پروژه انتقال آب از بیرون محوطه به این مجموعه تاریخی با مشارکت شهرداری منطقه تاریخی و فرهنگی شیراز اجرا شده است.

 پروژه آب‌رسانی به درون ارگ کریم‌خانی به دلیل خشک شدن چاه آب در این مجموعه است و لوله‌گذاری‌ها برای آب‌دهی فضای سبز موجود در حیات مرکزی ارگ کریم‌خانی است و فواره‌های حوض‌های آب در این مجموعه فعال شده‌اند.

تخصیص ۲۵ میلیارد تومان برای ساماندهی مجموعه زندیه

در حال حاضر برای محور زندیه شیراز شامل ارگ کریم خانی، عمارت دیوانخانه و بازار وکیل ۵ میلیارد تومان از اعتبارات ملی و ۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات مسئولیت اجتماعی نفت پیش‌بینی شده است.

صالحی امیری همچنین از عمارت دیوانخانه وکیل در شیراز بازدید کرد. یکی از آثار این محور تاریخی عمارت دیوانخانه است که امروز این بنای تاریخی که قدمتش به دوره زندیه برمی‌گردد مورد بازدید وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفت. 

عمارت دیوانخانه در محور زندیه شیراز و نزدیک ارگ کریم‌خانی است. این بنا با مساحتی برابر با ۸۴۰ متر مربع از آجر و سنگ ساخته شده و از آثار دوره زندیه است. مقرنس‌کاری، حجاری و نقاشی‌های دوره زندیه و به ویژه نقاشی مکتب شیراز از ویژگی‌های معماری و هنری این بناست.

عمارت دیوان‌خانه در دو طبقه ساخته شده است و در حیاط آن‌یک حوض سرتاسری و یک حوض افقی در جلو شاه‌نشین به چشم می‌خورد. سبک معماری عمارت دیوان‌خانه همچون سایر بنا‌های دوره زندیه درون‌گراست، بدین معنی که ظاهر ساختمان ساده و اندرونی مزین به انواع نقوش و تزئینات هنری است، این بنا در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه سفر خود به شیراز از موزه پارس (عمارت کلاه فرنگی) یکی از آثار دوران زندیه بازدید کرد. در حال حاضر پروژه مرمتی و ساماندهی این موزه به همراه دو بنای شاخص دیگر دوره زندیه در شیراز در حال اجراست.

با برنامه‌ریزی‌های انجام شده عمارت تاریخی دیوانخانه، موزه پارس (عمارت کلاه فرنگی) و ارگ کریم خانی مرمت و ساماندهی می‌شود و اعتبارات در نظر گرفته شده برای انجام این پروژه‌ها به یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

باغ نظر یا موزه پارس که به نام‌های عمارت کلاه‌فرنگی، باغ‌موزه، باغ حکومتی، باغ شاهزاده و مقبره کریم‌خان نیز مشهور است در شیراز، خیابان کریم خان زند نزدیک به میدان شهدا و روبروی ارگ کریم خانی قرار دارد.

 اگرچه این باغ قبل از دوران زندیه نیز وجود داشته است، اما سامان‌دهی، حصارکشی، درخت‌کاری، خیابان‌کشی و احداث بنای مختلف آن به دستور و در زمان کریم‌خان زند صورت گرفته است و به همین دلیل او را بانی این باغ می‌دانند.

آبادانی و رونق این باغ در دوران زندیه به گونه‌ای بود که ارگ و دیوانخانه کریم خان زند و عمارت هشت‌ضلعی کلاه فرنگی در محوطه همین باغ ساخته شده و این باغ محل برگزاری آیین‌های رسمی و مقر حکومت حکام وقت و مملو از درختان سرو و کاج و نارنج بوده است. باغ نظر یا موزه پارس با شماره ۲۴۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.