سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندار مازندران:

نیمی از خاویار کشور در مازندران تولید می‌شود

استاندار مازندران گفت: بیش از ۵۰ درصد فرآورد‌ه‌های شیلاتی و همچنین خاویار کشور با برنامه ریزی اصولی دولتمردان و بخش خصوصی در این استان تولید می‌شود.

 یوسف نوری امروز پنجشنبه در آیین بهره برداری از ماهیان استخوانی دریای خزر در لاریم جویبار اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی مازندران و نیروی انسانی توانمند این خطه از شمال در بخش تولید آبزی پروری به دستاورد‌های خوبی رسیده است.

وی گفت: در این استان زنجیره پرورش، افزایش ذخایر راهبردی به همراه افزایش صادرات به درستی انجام می‌شود که این امر ضمن اشتغال آفرینی در امنیت غذایی کشور نقش آفرین است.

استاندار مازندران با اشاره به این که رهاسازی ماهیان استخوانی در رودخانه‌های این استان به خوبی انجام می‌شود، اظهار کرد: اگر بخواهیم به آینده شغلی در این صنعت امید وار باشیم افزایش ذخایر راهبردی باید در دستور کار باشد.

نوری ادامه داد: عملکرد تعاونی‌ها در شیلات می‌تواند برای بخش‌های دیگر یک مبنا باشد و این امر در به کارگیری همه ظرفیت‌ها در جهت افزایش تولید اثر بخش است.

وی ادامه داد: تجربه تولیدی در این استان نشان داد که هر چه برای مازندران سرمایه گذاری شود آورده اقتصادی آن چند برابر بیشتر خواهد شد.

این مقام مسوول تصریح کرد: رفع مشکلات صیادان از برنامه‌های جدی دولت محسوب می‌شود که تلاش می‌کنیم با ارائه تسهیلات و خدمات مطلوب برای آنها گره گشایی حاصل شود.

صید ماهی‌های استخوانی از اواسط مهرماه آغاز شده و تا فروردین‌ماه سال آینده در دریای مازندران ادامه دارد.

هر ساله مرکز تکثیر، پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری که مسوولیت تکثیر بچه ماهیان را بر عهده دارد، لارو‌های ماهی را پس از پرورش به وزن هشت تا ۹ گرم، با هماهنگی اتحادیه صیادی پره، یگان حفاظت آبزیان شیلات و حفاظت محیط زیست در رودخانه‌های استان رها می‌کند.

طبق آمار شیلات مازندران، هر ساله ماهی سفید بیش از ۵۰ درصد از صید و بیش از ۶۰ درصد از درآمد صیادان مازندران را به خود اختصاص می‌دهد چرا که تکثیر طبیعی و مصنوعی و رها سازی این گونه طی یک دهه اخیر سالانه تا ۱۰۰ میلیون قطعه نیز رسیده است.

معیشت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در مازندران از طریق صید در دریای خزر تامین می‌شود. صید ماهیان استخوانی در دریای خزر در مازندران هر ساله از بیستم مهر آغاز می‌شود و تا اواخر فروردین ادامه می‌یابد.

طبق آمار صیادان مازندران در فصل صید گذشته حدود سه هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی‌های استخوانی در دریای خزر صید کردند.

 منبع:ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.