سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الزام مشاوران املاک به تنظیم پیش نویس قرارداد در سامانه کاتب

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: همه مشاوران املاک موظف به تنظیم پیش نویس قرارداد از طریق سامانه کاتب هستند.

رحیمی زاده معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: هر قولنامه، مبایعه نامه و هر قرارداد دیگری که خارج از این چارچوب تنظیم شود، فاقد اعتبار خواهد بود

وی افزود: مشاوران املاک باید این قانون را مدنظر داشته باشند و اگر خارج از این سامانه اقدام کنند برای آنان مسئولیت قانونی ایجاد می‌شود.

معاون دادگستری استان تصریح کرد: ما هشدار می‌دهیم که از این هفته با مشاوران املاکی که پروانه تخصصی دارند، اما اقدام به اتصال سامانه کاتب نکرده اند، برخورد قانونی خواهد شد.

گفتنی است اتصال به این سامانه بر اساس مصوبه مجتمع تشخیص مصلحت نظام، الزامی است و باید اجرا شود و واحد‌هایی که بر خلاف این مساله عمل کنند، با برخورد قانونی و مهر و موم مواجه می‌شوند.

قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول در دفاتر اسناد رسمی با تصویب مجلس شورای اسلامی از سوم تیرماه اجرایی شده و بر اساس آن همه معاملات اموال غیر منقول باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود.

مسیر‌های تعیین شده در این قانون هم دفاتر اسناد رسمی هستند و هم بنگاه‌های املاک، البته مشاوران و بنگاه‌های املاک تنها کار ثبت معامله را انجام می‌دهند و ادامه کار پس از ارسال به دفاتر اسناد رسمی در این مراکز انجام می‌شود.

معاملاتی که قبل از این تاریخ به صورت عادی انجام شده نیز کاملا قانونی هستند به شرط اینکه طی دو سال آینده در سامانه ثبت الکترونیک اسناد بارگذاری و منجر به ثبت در دفاتر اسناد رسمی شود.

۲ هزار و ۱۲۰ مشاور املاک با پروانه تخصصی در استان فعالیت می‌کنند که تاکنون ۳۲۹ واحد به سامانه کاتب متصل شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.