سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۸۲ کارشناس در کردستان خدمات سلامت روان ارائه می‌دهند

رییس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۸۲ کارشناس سلامت روان در ۱۰ مرکز بهداشت و ۱۵۰ مرکز خدمات جامع سلامت در سه حوزه‌ سلامت روان، سلامت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مشغول به کار هستند.

شیدا بابا حاجیانی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در استان کردستان به ۲۷ درصد افراد با تشخیص اختلال افسردگی و اضطرابی خدمات مشاوره و روانشناختی در مراکز خدمات جامع سلامت ارائه شده که متوسط کشوری آن هشت درصد است.

وی تاکید کرد: برنامه‌هایی برای گسترش خدمات روانشناختی و همچنین بهره مندی بیشتر مردم از خدمات سلامت روان در دستور کار قرار دارد. 

سلامت روان و کار ارتباط تنگاتنگی باهم دارند

 رییس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: محیط‌های کاری ایمن و حمایتی می‌توانند به عنوان یک عامل محافظتی برای سلامت روان عمل کنند و به همین خاطر در این روز، سازمان بهداشت جهانی با شرکای خود متحد می‌شود تا ارتباط حیاتی بین سلامت روان و کار را برجسته کند.

باباحاجیانی با تاکید بر این که سلامت روان در محیط کار از اهمیت بسیار بالایی در جامعه‌ی امروز برخوردار است، افزود: شرایط ناسالم کاری، می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر سلامت روان، کیفیت کلی زندگی و حتی مشارکت یا بهره وری در کار بگذارد.

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها و کارفرمایان مسئولیت اصلی محافظت و ارتقای سلامت روان در محل کار را دارند، گفت: افراد نیز می‌توانند برای حمایت از رفاه خود گام بردارند، تکنیک‌های مدیریت استرس را بیاموزند و مراقب تغییرات در سلامت روان خود باشند و در صورت نیاز، از یک دوست قابل اعتماد، عضو خانواده، همکار، سرپرست یا متخصص بهداشت کمک بگیرند.

چه عواملی در محیط کار سلامت روان فرد را به خطر می‌اندازد؟

باباحاجیانی به تشریح عوامل خطر سلامت روان در محیط کار پرداخت و افزود: استفاده ناکافی از مهارت‌ها یا مهارت پایین برای کار، حجم کاری بیش از حد یا سرعت کار، کمبود نیروی انسانی، ساعات طولانی، غیر اجتماعی یا غیر قابل انعطاف و عدم کنترل بر طراحی کار یا حجم کار از عوامل تهدید کننده سلامت روان می‌باشد.

وی افزود: همچنین شرایط کار فیزیکی ناایمن یا ضعیف، فرهنگ سازمانی که رفتار‌های منفی را ممکن می‌سازد، حمایت محدود از همکاران یا نظارت مستبدانه، خشونت، آزار و اذیت یا قلدری، تبعیض و محرومیت، ارتقاء کمتر یا بیش از حد، ناامنی شغلی، دستمزد ناکافی، یا سرمایه گذاری ضعیف در توسعه شغلی و خواسته‌های متناقض خانه/کار از عواملی هستند که می‌تواند سلامت روان در محیط کار را به خطر بیاندازد.

توصیه‌های کاربردی برای حفظ سلامت روان در محیط کار

وی همچنین به بیان توصیه‌های کاربردی برای حفظ سلامت روان در محیط کار پرداخت و افزود: از جمله این راهکار‌ها می‌توان به حمایت از کارگران دارای مشکلات روان، ایجاد محیطی مناسب برای تغییر، ارزیابی خطرات سلامت روان در محیط کار، آموزش مدیران برای کسب مهارت‌های بین فردی، طرح‌های حمایتی برای افراد مبتلا به بیماری‌های روانی و حمایت از آنها و دیگر مسائل پرداخت.

رئیس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد:  از آنجایی که عمده‌ترین هدف در این هفته ارتقا و افزایش آگاهی و تغییر اصلاح نگرش مردم نسبت به مسایل بهداشت روان است برنامه‌هایی با این محوریت تدوین و اجرا می‌شود.

۱۰ اکتبر از طرف فدراسیون جهانی بهداشت روان به عنوان روز جهانی سلامت روان نامگذاری شده است.

در ایران هم ۱۸ تا ۲۴ مهر ماه به نام هفته سلامت روان نامگذاری شده است و عمده‌ترین هدف در این هفته ارتقا و افزایش آگاهی و تغییر اصلاح نگرش مردم نسبت به مسایل بهداشت روان  و شعار امسال این روز «اولویت امروز، سلامت روان در محیط کار» است.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.