سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فوتبال رژیم صهیونیستی؛ تاریخی خونین و مملو از ظلم

رژیم اسرائیل از همان ابتدا با اشغال‌گری و تبعیض علیه مردم فلسطین شناخته شد، یکی از جنبه‌های این تبعیض و ناعدالتی، حوزه ورزش به ویژه فوتبال است.

فوتبال در اسرائیل به عنوان بخشی از استراتژی ملی و هویتی این کشور همواره در خدمت منافع صهیونیسم بوده، در حالی که فلسطینیان نه تنها از این عرصه کنار گذاشته شده‌اند بلکه همواره با سرکوب و تبعیض روبرو بوده‌اند.

فدراسیون فوتبال اسرائیل (IFA) در سال ۱۹۲۸ به عنوان بخشی از پروژه صهیونیستی شکل گرفت. این فدراسیون در ابتدا به عنوان فدراسیون فوتبال فلسطین (PFA) شناخته می‌شد، اما با هدف نمایندگی یهودیان در مسابقات بین‌المللی فعالیت داشت.

از همان ابتدا، این فدراسیون در پی ایجاد ساختار‌هایی بود که نهاد‌های ورزشی فلسطینیان را به حاشیه براند و از مشارکت آنها در صحنه‌های بین‌المللی جلوگیری کند. در واقع، فلسطینیان در عرصه ورزش نیز مانند دیگر جنبه‌های زندگی اجتماعی و سیاسی خود تحت اشغال، تبعیض و سرکوب قرار گرفتند.

پس از تشکیل رژیم اسرائیل، تبعیض علیه فوتبالیست‌های فلسطینی در تمام زمینه‌ها افزایش یافت. تیم‌های فلسطینی به دلیل محدودیت‌های شدید، دستگیری ورزشکاران، تخریب زمین‌های ورزشی و حتی حملات نظامی به باشگاه‌ها نتوانستند به شکلی موثر در رقابت‌های بین‌المللی و حتی داخلی شرکت کنند.

یکی از نمونه‌های این تبعیض، شرایط باشگاه‌های فوتبال در کرانه باختری و نوار غزه است. بسیاری از این باشگاه‌ها از داشتن امکانات ورزشی مناسب محرومند، چرا که زیرساخت‌های ورزشی آنها بار‌ها توسط ارتش اسرائیل تخریب شده است. در کرانه باختری، تیم‌های فوتبال فلسطینی تحت فشار‌های شدید امنیتی و سیاسی قرار دارند.

تیم «هلال القدس» به عنوان یکی از معروف‌ترین تیم‌های فلسطینی، بار‌ها با موانع ورود و خروج مواجه شده است. بازیکنان این تیم و دیگر تیم‌های فلسطینی اغلب از شرکت در مسابقات ورزشی بین‌المللی محروم می‌شوند یا به دلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط اسرائیل نمی‌توانند تمرینات خود را به شکل مطلوب برگزار کنند.

ارتش اسرائیل بار‌ها ورزشگاه‌های فلسطینی را بمباران کرده یا آنها را از دسترسی به امکانات اولیه محروم کرده است. در نوار غزه، شرایط حتی وخیم‌تر است. در جریان جنگ‌های اخیر ورزشگاه‌های این منطقه به صورت مستقیم هدف حملات هوایی قرار گرفته‌اند. ورزشگاه «الیرموک»، بزرگ‌ترین ورزشگاه غزه، بار‌ها بمباران شد و از بین رفت.

تاریخ فوتبال اسرائیل و رفتار این رژیم با فوتبالیست‌ها و تیم‌های فلسطینی نشان‌دهنده رویکردی است که بر اساس تبعیض، سرکوب و نفی حقوق مردم فلسطین بنا شده است. این تبعیض نه تنها در حوزه ورزش بلکه در تمام ابعاد زندگی فلسطینیان نمود دارد.

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۸ مهر ۱۴۰۳
آب ندارند بخورند بفکر فوتبال هستند