سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ترک سیگار حتی در ۷۵ سالگی باعث افزایش عمر می‌شود

دانشمندان دریافته‌اند که ترک دخانیات حتی در ۷۵ سالگی عمر را طولانی‌تر می‌کند.

دانشمندان آمریکایی از دانشگاه میشیگان دریافته‌اند که ترک سیگار در هر سنی فوایدی برای سلامتی دارد و عمر را طولانی می‌کند. 

دود سیگار حاوی هزاران ماده شیمیایی سمی است که تقریباً به تمام اعضای بدن آسیب می‌رساند و با انواع مختلفی از سرطان، سکته، بیماری قلبی و ریوی مرتبط است.

کارشناسان تأثیر سیگار بر امید به زندگی را در افراد ۳۵ تا ۷۵ ساله در فواصل ۱۰ ساله اندازه گیری کردند.

محققان از خطرات نسبی مرگ و میر ناشی از هر علت مرتبط با سیگار کشیدن برای تشکیل و ترسیم یک جدول به اسم جدول زندگی استفاده کردند که مزایای ترک سیگار را در سنین مختلف نشان می‌دهد.

بر اساس این یافته‌ها، افراد سیگاری در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، در سنین ۳۵، ۴۵، ۵۵، ۶۵ یا ۷۵ سال به طور متوسط ۹.۱، ۸.۳، ۷.۳، ۵.۹ و ۴.۴ سال از عمر خود را از دست می‌دهند.

با این حال، اگر افراد سیگاری در هر یک از این سنین، سیگار را ترک کنند، به ترتیب از کاهش میانگین ۸.۰، ۵.۶، ۳.۴، ۱.۷ و ۰.۷ سال از عمر خود جلوگیری می‌کنند.

نتایج نشان داد که تقریباً ۱۰ درصد از افرادی که در سن ۶۵ سالگی سیگار را ترک می‌کنند، حداقل ۸ سال بیشتر از افرادی که سیگار را ترک نمی‌کنند، عمر می‌کنند.

دانشمندان خاطرنشان کردند شانس افزایش عمر حتی به اندازه یک سال، در میان افرادی که سیگار را در سن ۶۵ سالگی ترک می‌کنند، ۲۳.۴ درصد و در سن ۷۵ سالگی ۱۴.۲ درصد است.

علاوه بر این، ۸ درصد از کسانی که تا سن ۷۵ سالگی سیگار را ترک می‌کنند، در مقایسه با افرادی که به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند، حداقل چهار سال بیشتر عمر می‌کنند.

این مطالعه در مجله علمی American Journal of Preventive Medicine (AJPM) منتشر شده است.

پیش از این، دانشمندان تأثیر ممنوعیت دخانیات بر مرگ و میر ناشی از سرطان را ارزیابی کرده بودند.

منبع: gazeta.ru

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.