سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضعف در بازرسی موجب قانون گریزی می‌شود

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به آثار و برکات نظارت بر امور جامعه گفت: ضعف در نظارت و بازرسی موجب قانون گریزی دستگاه‌ها می‌شود.

آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت امروز در دیدار صمیمی جمعی از کارکنان اداره کل بازرسی استان گیلان ضمن تبریک فرا رسیدن  ۱۹ مهر و سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور، اظهار کرد: بازرسی و نظارت، جز وظایف سازمان بازرسی است.

وی بابیان اینکه مراقبت، موجب ارتقا فرد و جامعه می‌شود، افزود: اولین نوع مراقبت، مراقبت از خویشتن و سپس مراقبت از دیگران، کارگزاران و بیت المال است.
آیت الله فلاحتی، معناى واژه ی بیت المال را تشریح کرد و گفت: کلمه بیت المال مرکب از دو واژه «بیت» و «مال»، به معناى خانه، دارایى و خزینه مال است و در اصطلاح به دو معنا مى آید؛ گاهى به معناى اموال عمومى و حکومتى و هر آنچه که مردم به نحوى در آن حق دارند، استعمال مى شود و گاهى به معناى مکانى که اموال عمومى در آن نگهدارى مى شود؛ معناى اول قائم به اموال است و معناى دوم قائم به مکان است.

وی با تشریح وظایف و اختیارات سازمان بازرسی‌ پیرامون نظارت بر بیت المال اظهار کرد: نظارت بر مجموعه سازمان های اداری در جهت مقابله با فساد به عهده سازمان بازرسی کل گذاشته شده است که از طریق بازرسی های موردی، فوق العاده و با دستور برخی از مقامات، بر سازمان ها و مراجع اداری نظارت نموده و موارد تخلف و نارسایی ها را به مراجع ذی رابط اعلام دارند.
امام جمعه رشت، در مورد اهمیت مساله خودمراقبتی در اسلام، خاطرنشان کرد: آموزه‌های اسلامی به ویژه قرآن کریم و نهج البلاغه برای مسئله خود مراقبتی اهمیت خاصی قائل است و در زمینه رفتارهای خودمراقبتی، دستورات جالب و کاملی دارد؛ پیشوایان دینی، به منظور ارتقای سبک زندگی پیروان خود، همواره درصدد تبیین رفتارهای مورد انتظار دینی بوده اند و مطالبی که در این زمینه در قرآن مطرح شده دارای اعجاز و شگفتی است.

به گفته وی، نخستین نتیجه و دستاورد خود مراقبتی برای انسان ایجاد آرامش و زندگی آسوده است که در حال حاضر نعمت بزرگی محسوب می شود.
نماینده ولی فقیه در گیلان، با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های مهم حاکمیت تشخیص تخلفات است؛ بر ضرورت پیشرفت برای کشف جریان های سو و تخلف در دستگاه‌ها تاکید کرد.
وی با بیان اینکه در این راستا هر چه بیشتر بر مبنای علمی و تخصصی کار شود؛ موفق‌تر خواهیم بود، خطاب به بازرسان، گفت: باید در این مسیر، توانمندی‌های خود را شناسایی نموده و در حل کاستی ها گام برداشت.
خطیب جمعه رشت، به آثار حسنه این مسئله و اهمیت آن در حفظ منافع نظام اسلامی اشاره و بیان کرد: اگر در این قضیه سهل انگاری شود و به خاطر ضعف نظارت، عده‌ای فساد ایجاد کنند منافع مردم در معرض خطر قرار می‌گیرد.
آیت الله فلاحتی، بر ضرورت آموزش و اطلاع رسانی به مردم تاکید کرد و گفت: هم اکنون بازرسی به عنوان یک دستگاه دادرسی نیز مطرح است که ارتباط بین مردم و بازرسی از اولویت‌ها است. 
وی خواستار فرهنگ‌سازی پیرامون نحوه ارتباط‌گیری گسترده مردم با این مجموعه و همچنین پیشگیری از تخلفات شد.
امام جمعه رشت با تاکید بر اینکه در بازرسی‌ها باید موضوعات مطرح شده پیرامون مراقبت از خود، دیگران، کارگزاران و بیت المال مورد توجه قرار گیرد، افزود: وجود سازمان بازرسی باید جلوی بسیاری از تخلفات را بگیرد زیرا نظارت بر تخلفات و‌ جلوگیری از انها لازمه اجتماع سالم و حکمرانی خوب است.
امام جمعه رشت همچنین، بر ضرورت اخلاق‌مداری از سوی بازرسان تاکید کرد و گفت: شخص بازرس هم باید دارای چارچوب اخلاقی بوده و خودم مراقبتی کند.
و همچنین یادآور شد؛ ضعف در نظارت و بازرسی موجب قانون گریزی سایر دستگاه‌ها می‌شود.

برچسب ها: بازرسی ، قانون
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.