سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکنسین‌های ناخن در معرض خطر ناشی از فلزات سنگین قرار دارند

نتایج یک پژوهش جدید در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان داد که تکنسین‌های سالن ناخن در معرض خطر مواجهه پوستی با فلزات سنگین قرار دارند.

مجری اصلی و پژوهشگر این طرح تحقیقاتی گفت: این پژوهش که با عنوان ارزیابی خطر سلامتی مواجهه پوستی با فلزات سنگین در تکنسین‌های سالن ناخن شهر اصفهان انجام شد نشان داد که غلظت بالایی از فلزات سمی مانند کادمیم، کروم، سرب، نیکل و آرسنیک در بسیاری از مارک‌های لاک ناخن وجود دارد.

زهرا محبیان با اشاره به انجام برخی آزمایش‌های پزشکی بر روی تعدادی از تکنسین‌های ناخن در شهر اصفهان افزود: نتایج این آزمایش‌ها حاکی از وجود فلزات سنگین بود.

این پژوهشگر تاکید کرد: با توجه به نتایج این تحقیق به متخصصان ناخن توصیه می‌شود از برند‌های معتبر لاک استفاده کنند.

وی تصریح کرد: غلظت عناصر سمی در لاک ناخن ممکن است همیشه از استاندارد‌های موجود فراتر نرود با این وجود لازم است به احتمال مواجهه مزمن با ترکیبات فلزات سنگین توجه بیشتری شود.

محبیان با تاکید بر اینکه در مورد غلظت این فلزات مضر در گرد لاک خشک شده حاصل از فرآیند سوهان‌کاری ناخن، مطالعه‌ای انجام نشده است، افزود: مواد ناشی از سوهان‌کاری ناخن مانند گرده می‌تواند روی پوست بنشیند و باعث تحریک آن شود یا قابل استنشاق باشد.

وی ادامه داد: این ترکیبات همچنین می‌تواند در چشم تکنسین‌های ناخن رسوب کند یا از طریق تماس دست به دهان به‌صورت تصادفی بلعیده شود.

این پژوهشگر تاکید کرد: نهاد‌های نظارتی درباره بهداشت محصولات آرایشی باید نظارت منظم و دقیقی بر لاک ناخن به‌عنوان یکی از محصولات زیبایی داشته باشند.

محبیان بر اهمیت اجرای اقدامات کنترلی برای کاهش احتمال مواجهه با چنین مسائل بهداشتی در سالن‌های ناخن تاکید کرد و گفت: استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مانند دستکش نیتریل یک‌بار مصرف و ماسک تنفسی و اطمینان از آموزش درست در مورد شیوه‌های کار ایمن در سالن‌های ناخن ضروری است.

محبیان خاطرنشان کرد: با توجه به غیر استاندارد بودن برخی از میز‌های دارای پنکه (فن) و پخش شدن پودر در محیط، داشتن لباس آستین‌دار، پیش‌بند و ماسک فیلتردار برای تکنسین ناخن و مشتری ضروری است.

وی با بیان اینکه عمده برند‌های لاک ناخن وارداتی به ایران از چین، کره و ترکیه است، تصریح کرد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این محصولات حاوی غلظت‌های بالای فلزات سمی است و باید موارد ایمنی و بهداشتی هنگام استفاده از آنها مد نظر قرار گیرد.

فلزات سنگین عمدتا ترکیباتی سمی هستند که بدن انسان قادر است مقدار کمی از آن‌ها را دفع کند و به گفته پزشکان، تجمع مقادیر بیشتر آن عوارض خطرناکی مانند سرطانزایی به همراه دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.