سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دستیابی به تولید ۱۵ نوع محصول از طریق کشت بافت

رئیس مرکز تحقیقات استان اردبیل گفت: شرکت دانش‌بنیان بیش از ۱۵ نوع محصول جدید را بومی‌سازی و به مرحله تجاری رسانده است.

کمال شهبازی گفت: در سال‌های اخیر کشت بافت کاربرد‌های تجاری گسترده‌ای در تکثیر گیاهان مختلف از جمله پایه‌های کوتاه‌کننده درختان مثمر و غیرمثمر و نیز حذف عوامل بیماری‌زا از گیاهان پیدا کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات استان اردبیل افزود: این شرکت دانش‌بنیان در تولید انواع پایه رویشی نهال درختان مثمر و غیرمثمر، انواع گیاهان دارویی و گل‌های زینتی با روش بیوتکنولوژی و کشت بافت با هدف تولید انواع نسل جدید پایه و نهال سالم و اصیل کشت بافتی به منظور گذر از باغبانی سنتی به سوی باغبانی صنعتی و مدرن در حال فعالیت است.

به گفته او، واحد تحقیق و توسعه شرکت (R&D)، از اوایل فعالیت شرکت به صورت فعال شروع به کار کرده و توانسته‌اند علاوه بر افزایش اشتغال از سه نفر به ۱۱ نفر، پروتکل و دانش فنی تولید بیش از ۱۵ نوع محصول جدید با ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار اصله را نیز بومی‌سازی کرده و به مرحله تولید تجاری برسانند.

شهبازی دستیابی به پروتکل جدید و بومی شده درختان مثمر شامل پایه رویشی GF۶۷۷ و GN۱۵ برای هلو، شلیل و بادام، پایه گزیلا ۶ و برای گیلاس و آلبالو، پایه پیرودوارف و پایه OHF برای گلابی، پایه میروبالان C۲۹ برای آلو، گوجه، زردآلو و بادام اشاره کرد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل به یافته‌های شرکت دانش‌بنیان رویان نوین مغان اشاره کرد و ادامه داد: دستیابی به پروتکل جدید تولید گیاه پرارزش کبر (کاپاریس) یا علف مار برای اولین بار در ایران و پروتکل آنزیم سلولاز از جمله یافته‌های این شرکت است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.