سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت؛

راهکار‌های حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در اندیشه امام راحل

پیشکسوت عرصه نهضت سوادآموزی استان قم در یادداشتی به بیان راهکار‌های حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ابعاد مختلف، در اندیشه امام راحل پرداخته است.

حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا ،پیشکسوت عرصه سواد نهضت سوادآموزی استان قم و فعال رسانه در یادداشتی با عنوان  راهکار‌های حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در اندیشه امام راحل نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

۱- پرسشی که شاید برای بعضی‌ها و برخی جوانان و نسل‌های حال و آینده از روی آگاهی و یا ناآگاهی مطرح شود این است که ثمره خون‌ها و شهادت‌ها و ایثار‌ها در هشت سال دفاع مقدس چه  شد؟!
پاسخ این پرسش توسط حضرت امام خمینی( ره) در ابعادمختلف به این شرح است:

«این‌ها یقینا از عوالم غیب و از فلسفه شهادت بی خبرند! و نمی دانندکسی که فقط برای رضای خدا به جهاد رفته است و سر در طبق اخلاص و بندگی نهاده است حوادث زمان به جاودانگی وبقاء وجایگاه رفیع آن لطمه‌ای واردنمی سازد و مابرای درک کامل ارزش و راه شهیدانمان فاصله‌ای طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو نماییم!

مسلم خون شهیدان، انقلاب واسلام رابیمه کرد! خون شهیدان برای ابد  درس مقاومت به جهانیان داده است! و خدا می داند که راه و رسم شهیدان کورشدنی نیست و این ملت ها وآیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود!»

۲- استفاده از هنر در قالب‌های فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی و سینما و فیلم‌های کوتاه و بلند،هنر‌های نمایشی و خانگی و به کارگیری ابزار هنر برای مخاطبان و گروه‌های سنی مختلف درتمام عرصه‌های هنری وجذاب.

۳-خاطرات جنگ به عنوان یک ثروت وگنج ملی زنده نگه داشته شود و به نسل جوان و نوجوان امروز و نسل‌های آینده با هنر‌های جذاب و نو با زبان مخاطب منتقل و رسانده شود.

۴-جمع آوری زندگی نامه شهیدان و آزادگان وجانبازان و رزمندگان برای تولید کتاب‌های جذاب با قلم‌های پویا بامحتوای ساده، رسا وشیوا و با زبان داستان والبته به صورت محله‌ای؛ روستایی؛ شهری؛ وبرای مخاطبان خاص وگاهی برای مخاطبان محدود وپیاده نمودن درس‌های زندگی آنان برای مسیرسبک زندگی اسلامی وایرانی.

یعنی به جای تولید و چاپ کتاب در شمارگان زیاد به تولید کتاب با شمارگان اندک و برای جوامع کوچک و البته برای معرفی و پرداختن به زندگی تمام‌ شهیدان و ایثارگران در تمام سطوح  تشکیلاتی نظامی و رزمی و عملیاتی وامدادی و با اولویت شهیدان و رزمندگان و جانبازان و آزادگان نوجوان وجوان دانش آموز ،طلاب و دانشجو

۵-لازم است برای تبیین جایگاه ونقش موثر رزمندگانی که در جبهه‌ها درسمت پیک ها‌ی گروهان، گردان، لشکر، فرماندهی وستاد انجام ماموریت می‌کردند و ناگفته‌هایی که هنوز در دل آنان هست توجه شود و نسبت به تولیدات کتاب وفیلم و گردهمایی ونشست‌هایی باحضور و روایتگری آنان ازخاطرات هشت سال دفاع مقدس برگزار شود و به نوجوانان وجوانان منتقل وتبیین شود و با مستندسازی برای آیندگان ماندگار گرددو به عنوان تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی هشت ساله ثبت وضبط شود.

۶-وصیت نامه تمام شهیدان هراستان درمجموعه‌هایی گردآوری ونگهداری شودودسترسی پژوهشگران ومحققان و کاربران به آن هاآسان باشد.

۷-لزوم نصب تابلو‌های راهنمایی درسطح شهرهابرای معرفی نشان محل دفن شهدای گمنام وتسهیل حضور ودسترسی آسان توسط عموم مردم برای زیارت قبورنورانی آن‌ها

۸-درمیان تمام دستگاه ها ونهادها ؛نقش دستگاه عظیم آموزش وپرورش باید پیشتازوالبته پیش برنده باشدودراین میان  کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و سازمان ملی تعلیم وتربیت کودک باتوجه به وظایف وانتظاراتی که هدف ازتشکیل آن ها هست مهم ترین وظیفه ونقش راهبردی رادرانتقال دستاوردهای دفاع مقدس کشوروماندگاری آن ها برای مخاطبان کودک ونوجوان و آیندگان دارند.وتکلیف دانشگاه ها ومراکزعلمی و حوزه های علمیه وتبلیغی برهمگان روشن است .

۹-درس آموزی مسئولان ومردم دربهره مندی از  تجربه مشارکت آن ها  دراداره هشت سال دفاع مقدس برای پیشرفت و تولید و رشد اقتصاد کشور و توفیقات درعرصه های اقتصادی ، سیاسی وفرهنگی واجتماعی و.....

۱۰-همان طور که در هراستان بامعرفی  شاخص هایی،  مدارس ماندگار تعیین شده است لازم است درعرصه هشت سال دفاع مقدس وایثار نیز نسبت به شناسایی و معرفی حوزه های علمیه و دانشگاه ها و مدارس ماندگار درهر استان معرفی و اقدام گردد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.