در حالی که شمارش معکوس برای بازگشایی مدارس آغاز شده است حدود پنج‌هزار دانش‌آموز استان قم هنوز در مدارس ثبت‌نام نکرده‌اند، موضوعی که تکلیف مسئولان امر را بسیار سنگین می‌کند.

حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا ،پیشکسوت عرصه نهضت سوادآموزی استان و فعال رسانه در آستانه بازگشایی مدارس در یادداشتی نوشت: در چند روز گذشته تیتر «پنج‌هزار دانش‌آموز استان قم هنوز در مدارس ثبت‌نام نکرده‌اند» در رسانه ها بازخوردهای مختلفی را  داشته است، عدد پنج هزار  نفر! شاید به ظاهر نسبت به کل تعداد دانش آموزان عدد کمی به نظر برسد ولی در باطن عدد بسیار قابل توجهی است و نباید حتی از یک دانش آموز هم غفلت بشود!

جمع این عدد و سایر جمعیت تارکین میان پایه تحصیلی و بازماندگان از تحصیل  عدد بسیار بالایی می شود! بنابراین‌ کاری مستمر و منسجم و هماهنگ  نه تنها در سطح استانی ا نجام نشده؛بلکه در کشور هم جایش خالی و مشهود است و باید به صورت عزم ملی،منسجم ،هماهنگ و مستمر به ویژه با فعالیت میدانی و عملیاتی شورای عالی آموزش وپرورش کشور اقدام گردد.

اینکه هیچ اقدامی  برای جذب و ثبت نام و  تبلیغ و یا دعوت و ترویجی برای مشارکت دستگاه ها ی دولتی و اجرایی و خیران  با اولویت وپیشتازی شورای آموزش وپرورش استان  و یا مطالبه گری ونیز جدیت والدین برای ثبت نام وحضوردانش آموزان وفرزندان به کلاس و مدرسه وآموزش  نمی شود.

در دورانی که جهان به هوش مصنوعی وفناوری‌های نوین معروف و مجهز گشته است و روز به روز در حال رشد و پیشرفت است و به نوعی  حاکم بر زندگی‌ها شده است وجود افراد بی شمار بی سواد و کم سواد در سنین کودکی و نوجوانی و بزرگسالی بسیار اسف بار و غمگین است! اما ان چه قابل توجه است بیش از همه افراد و اشخاص؛ مسئولیت تحصیل و باسوادی آنان  و فراهم نمودن امکانات و تجهیزات برعهده دولت‌ها وحاکمان می‌باشد.

دولت ها سوادآموزی و دانش آموزی حتی یک نفر را هم باید غنیمت بدانند وبرای آن احساس مسئولیت کنند و پاسخ گو باشند. و نباید بگذارند هم چنان زیرخروار‌ها خاک شوم بی سوادی ودور از مدرسه  و تحصیل و علم آموزی مدفون بمانند!

ضروری است تا در فضای جامعه، صداوسیما و رسانه ها و شخصیت ها و افرادی که به اصلاح بلندگو و صدا و تصویری موثر در اجتماع دارندبه میدان بیایند  و آموزش وپرورش را پشتیبانی و کمک نمایند.

در آستانه سال جدید تحصیلی بایدمعتقدباشیم که کودکان،نوجوانان وجوانان امروز مدیران،اندیشمندان،دانشمندان و موتورهای پیشران کشور درآینده هستند.آنان از داشته‌ها و ثروت‌ها و منابع و سرمایه‌های وطن عزیز ایران هستند.

افراد محروم از نعمت سواد و بازماندگان از تحصیل و تارکین میان پایه تحصیلی، استعداد‌ها و ظرفیت‌هایی هستند که اگر کشف شوند قابل به فعلیت رسیدن هستند وسیاستگذاران  بایدبه آنان توجه جدی و به دور از شعار داشته باشند.دانش آموزی و سوادآموزی راهی برای هویت یابی وباورپذیری برتوانمندی آینده سازان کشور است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار