سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبر داد؛

مرمت خانه تاریخی شهید مسلمی در شهرستان جهرم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از مرمت و ساماندهی خانه قاجاری شهید مسلمی در شهرستان جهرم خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بر لزوم احیا و مرمت خانه‌های تاریخی در این استان تأکید و اظهار کرد: خانه تاریخی شهید عباسعلی مسلمی یکی از خانه‌های دوره قاجار در شهرستان جهرم است که هم‌اکنون عملیات مرمت و ساماندهی این بنای ارزشمند آغاز شده است.
او گفت: هم‌اکنون اجرای عملیات سبک‌سازی و تعویض تیر‌های چوبی بنا و در نهایت عایق رطوبتی پشت‌بام ضلع شمالی و شمال غرب این خانه تاریخی در حال اجراست.

 ثابت اقلیدی ادامه داد: اعتبار این عملیات مرمتی در بنا به بیش از ۵۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

خانه تاریخی شهید عباسعلی مسلمی در سال ۱۳۹۶ به شماره ۳۱۷۸۱ در فهرست ملی آثار قرار گرفته است.

این بنا در شهرستان جهرم، بخش کردیان، دهستان علویه، روستای ده زیر (موسویه)، واقع شده و از بنا‌های شاخص قاجاری منطقه محسوب می‌شود.

بنا کاملاً درون‌گرا و در نمای بیرونی خشت و گلی است. با توجه به اقلیم گرم منطقه مصالح غالب در ساخت اثر خشت، آجر و ملات گچ است. درِ ورودی خانه در ضلع شرقی قرار دارد و از ورودی وارد هشتی ساده و سپس از درِ سمت راست به حیاط مرکزی راه می‌یابیم. ۳ ضلع شمالی، جنوبی و غربی دارای ساخت و ساز هستند.

ضلع شمالی به صورت دو طبقه و زیرزمین سراسری طاق دار با پنجره‌های مشبک سنگ و گچی است. این پنجره‌ها با نقش‌ها و طرح‌های بسیار زیبای هندسی تزیین شده‌اند. ضلع غربی بنا نیز در دو طبقه احداث شده است و دارای یک زیرزمین با طاق‌های هلال شکل است. 

اتاق شاه‌نشین روی زیرزمین این ضلع از راهرو انتهای جنوب غربی دسترسی دارد. شبستان در این ضلع به شکل پنج‌دری با درک‌های چوبی است. در ضلع جنوبی دو طبقه با پلان ساده‌تر و بدون تزئینات و دور تا دور حیاط با ازاره‌های مشبک سنگی و بعضا مخلوط آهک، سنگ و گچ کار شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.