سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نتایج مطالعه کاوشگر Hera در مورد دفاع از زمین

کاوشگر Hera به زودی نتایج یک ماموریت منحصر به فرد برای دفاع از زمین را مطالعه خواهد کرد.

سیارک دیمورفوس که توسط یک وسیله نقلیه ناسا به منظور منحرف کردن مسیر آن برخورد کرد، موضوع مطالعه کاوشگر اروپایی Hera خواهد بود که قرار است امروز پرتاب شود و هدف آن کشف چگونگی محافظت از بشریت در برابر هرگونه تهدیدی که ممکن است در آینده با آن مواجه شود.

در رویدادی شبیه به یک فیلم هالیوودی، سفینه ماموریت درات در سال ۲۰۲۲ به طور عمدی بر روی سیارک دیمورفوس، که قمر یک سیارک بزرگتر به نام دیدیموس را تشکیل می‌دهد، برخورد کرد.

این مأموریت آزمایشی منحصر به فرد «دفاع از زمین» با هدف کشف این موضوع انجام شد که آیا می‌توان مسیر یک سیارک را در صورت مواجهه با تهدید مشابهی منحرف کرد یا خیر.

تخمین زده می‌شود که یک جرم به قطر یک کیلومتر که در صورت برخورد با زمین منجر به فاجعه جهانی مانند انقراض دایناسور‌ها می‌شود، هر ۵۰۰۰۰۰ سال یک بار با زمین برخورد می‌کند، در حالی که یک سیارک با قطر ۱۴۰ هر ۲۰۰۰۰ سال یک متر با زمین برخورد می‌کند.

از این اجرام نزدیک به زمین، که بیشتر آن ها از کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری می‌آیند، همه با قطر تقریباً یک کیلومتر شناخته شده اند و هیچ یک از آن ها زمین را در قرن آینده تهدید نمی‌کند.

هیچ تهدید مستقیمی از سوی سیارک‌هایی با قطر ۱۴۰ متر شناسایی نشد، اما تنها ۴۰ درصد از آن ها شناسایی شدند.

به گفته پاتریک میشل، مدیر علمی ماموریت هرا در آژانس فضایی اروپا، اگرچه این خطر طبیعی یکی از کمترین احتمالات است، اما توانایی انجام اقداماتی برای محافظت از خود در برابر آن وجود دارد.

قطر دیمورفوس که در زمان برخورد حدود ۱۱ میلیون کیلومتر از زمین فاصله داشت، حدود ۱۶۰ متر بود و هیچ خطری برای سیاره ما نداشت.

فضاپیمای ناسا که به اندازه یک یخچال بزرگ است، با برخورد با آن، توانست با کاهش ۳۳ دقیقه‌ای مدار آن، مسیرش را منحرف کند.

با این حال، ما نمی‌دانیم که تأثیرات برخورد بر این سیارک کوچک چه بوده است یا حتی ساختار داخلی آن قبلاً چه بوده است.

اگر آزمایش دارت امکان سنجی این فناوری را ثابت کرده باشد، دانش بیشتری برای تعیین انرژی مورد نیاز برای انحراف موثر مسیر هر سیارکی که تهدیدی است مورد نیاز است.

 ماهواره‌های کوچک

شبیه‌سازی‌های عددی نشان می‌دهند که دیمورفوس توده‌ای از سنگ است که توسط گرانش به هم متصل شده‌اند، یعنی جسمی که مقاومت آن بسیار کوچک است.

وی افزود: نتیجه این شد که دارت دمورفوس را کاملاً منحرف و حتی یک سوراخ در آن ایجاد کرد.

اما به گفته میشل، احتمالات دیگری وجود دارد، زیرا دانشمندان هنوز درک این اجسام با گرانش بسیار کم را دشوار می‌دانند.

کاوشگر Hera که ۳۹۸ میلیون دلار قیمت دارد و به ۱۲ ابزار مجهز است، دو ماهواره کوچک یوونتوس و ملانی را حمل خواهد کرد.

اولین مورد سعی خواهد کرد بر روی Dimorphos فرود بیاید، اولین در نوع خود بر روی یک شی به این کوچکی است. این ماهواره مجهز به رادار فرکانس پایین و گرانش سنج برای نظارت بر ساختار سیارک و اندازه گیری میدان گرانشی آن است.

کاوشگر دوم ترکیب دیمورفوس را با استفاده از یک دوربین چند طیفی و یک آشکارساز غبار مطالعه می‌کند.

این کاوشگر قرار بود دوشنبه از کیپ کاناورال در ایالات متحده بر روی موشک فالکون ۹ پرتاب شود. 

پنجره راه اندازی تا ۲۷ اکتبر ادامه دارد. پس از پرواز به دور مریخ در سال آینده، هرا در دسامبر ۲۰۲۶ به نزدیکی دیمورفوس خواهد رسید.

مقامات Hera امیدوارند در پایان ماموریت خود، پایانی مشابه با سلف خود، روزتا که دنباله‌دار چوریوموف-گراسیمنکو را بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ کاوش کرده بود، با قرار دادن آن بر روی دیمورفوس قبل از خاموش شدن، ارائه کنند.

منبع: ارم نیوز

برچسب ها: سیاره مریخ ، سیارک ها
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.