سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رژیم صهیونیستی و ایده شکست‌خورده ترور رهبران مقاومت

این توهم صهیونیست‌ها که تصور می‌کنند با ترور رهبران مقاومت می‌توانند این جنبش را از کارایی بیندازند محدود به حزب الله نیست و در مورد حماس نیز دچار همین اشتباه شده‌اند.

بعد از ترور دبیرکل و برخی از فرماندهان حزب الله لبنان، صهیونیست‌ها درحال رجزخوانی هستند و تصور می‌کنند به آرزوی دیرینه خود برای از صحنه خارج‌کردن جنبش مقاومت لبنان نزدیک شده‌اند، اما نگاهی به گذشته به روشنی نشان می‌دهد که چنین آرزویی، هرگز عملی نخواهدشدونابودی مقاومت، سرابی است که تل‌آویو هیچ‌گاه ازآن سیراب نخواهد شد.

هنوز از خاطره‌ها نرفته که پس از شهادت سیدعباس موسوی، دومین دبیر‌کل حزب الله، روزنامه‌های صهیونیستی تیتر زدند: «دوران درگیری با حزب الله به پایان رسیده است.»، اما دیری نپایید که حزب الله توانست در سال ۲۰۰۰ میلادی ارتش اسرائیل را از جنوب لبنان خارج کند و در جنگ ۳۳روزه در سال ۲۰۰۶ نیز صهیونیست‌ها را مغلوب کند و به یک بازیگر جدی در صحنه لبنان و منطقه تبدیل شود.
 
اشتباه تکراری

این توهم صهیونیست‌ها که تصور می‌کنند با ترور رهبران مقاومت می‌توانند این جنبش را از کارایی بیندازند محدود به حزب الله نیست و تل‌آویو در همین ماه‌های اخیر در مورد حماس نیز دچار همین اشتباه شده‌اند. نتانیاهو با این ذهنیت که با ترور رهبران و نیرو‌های حماس می‌تواند این جنبش را نابود کند به غزه لشکر‌کشی کرد و نهایتا هم در اقدامی جنایتکارانه، رهبر حماس را در تهران ترور کرد، اما هیچ‌یک از اینها باعث نشده که حرکت مقاومت فلسطین متوقف شود. گذشته از توانمندی‌های نظامی مقاومت فلسطین و حزب الله که حذف آن را برای صهیونیست‌ها غیرممکن می‌کند باید گفت حذف یک گروه مقاومت که ریشه در اعتقادات مردم فلسطین دارد، به لحاظ منطقی امکان‌پذیر نیست. مردم فلسطین و لبنان بیش از ۷۰ سال است که فرهنگ مقاومت را تمرین کرده‌اند و چند نسل است که با جنگ و مقاومت زندگی می‌کنند و گروه حماس و تشکیلات حزب الله برآمده از چنین شرایطی هستند و طبیعتا حذف آنها غیرممکن است؛ چراکه تا مردم فلسطین و لبنان هستند، فرهنگ مقاومت نیز هست. نکته دیگر این‌که در جریان تاریخ، معمولا یک نقش معین و مشخصی برای افراد تعیین شده و به‌عبارت دیگر همه نقش تاریخ بر عهده افراد نیست، بلکه این اعتقادات و جریانات هستند که نقش اصلی را ایفا می‌کنند. به همین دلیل است که ملاحظه می‌کنیم در بسیاری از وقایع مهم تاریخی با وجود این‌که شخصیت‌های طراز اول و تاثیرگذار در مقاطعی و به دلایلی از صحنه خارج می‌شوند، آن جریان‌ها همچنان به حرکات خودشان ادامه می‌دهند. در همین خصوص باید به ایدئولوژی و گفتمان حاکم بر تشکیلات مقاومت توجه داشت.

در کنار این مسأله، انسجام سازمانی و همچنین همزیستی رأس تشکیلات و هرم با توده‌ها از دیگر راز‌های بقای مقاومت است. شهادت فرزندان و نوه‌های اسماعیل هنیه در جنایات اخیر صهیونیست‌ها در غزه یا شهادت فرزند نصرالله در سال‌های گذشته، شهادت جهاد مغنیه، شهادت فرزند علی عمار، نماینده پارلمان لبنان در عملیات تروریستی اخیر انفجار پیجر‌ها و مثال‌های اینچنینی که در جریان مقاومت بسیار است، نشان می‌دهد مردم فلسطین یا لبنان، فرماندهان مقاومت را جزئی از خود می‌بینند نه جدا از خود؛ بنابراین تمایل دارند با پیوستن به این گروه‌ها نسبت به احقاق حق خود اقدام کنند و همین گرایش از سمت بدنه مردم، عامل مؤثر در استمرار کادرسازی و ادامه حیات آنهاست.
 
نگاه مثبت مردم منطقه به جنبش‌های مقاومت

نگاهی به نظرسنجی‌هایی که گاهی در میان مردم فلسطین و لبنان انجام شده به‌خوبی نشان‌دهنده جایگاه این جنبش‌های مقاومت در میان توده‌های مردم است. حماس و جهاد اسلامی به‌عنوان دو گروه اسلام‌گرای فلسطینی به‌خلاف سایر جریان‌های مبارز پیش از خود، امروزه از جایگاه قابل‌توجهی میان ملت فلسطین برخوردارند. براساس نتایج یک نظرسنجی که توسط مرکز تحقیقات سیاسی و نظر‌سنجی فلسطین (PSR) در بازه زمانی ۱۰روزه ۲۲ نوامبر تا دوم دسامبر ۲۰۲۳ و پس از عملیات طوفان‌الاقصی انجام شده، جنگ جاری بین حماس و اسرائیل در نوار غزه باعث شده که حمایت از حماس در کرانه باختری در مقایسه با سه ماه قبل از زمان نظرسنجی، بیش از سه برابر شود. در نوار غزه نیز حمایت از حماس افزایش یافته است. حزب الله لبنان نیز در یک نظرسنجی متعلق به تابستان سال‌جاری در مقایسه با سال ۲۰۲۲، از افزایش محبوبیت چشمگیری برخوردار بوده است. نگاهی به گذشته این گروه‌ها نشان می‌دهد مسأله ترور یا شهادت رهبران امری طبیعی در روند مبارزه بوده، اما هیچ‌گاه کمکی به خواست دیرین صهیونیست‌ها یعنی نابودی کامل نکرده است. در ادامه نگاهی به برخی ترور‌های انجام‌شده از سوی رژیم صهیونیستی انداخته‌ایم؛ ترور‌هایی که تاثیری در روند حرکتی مقاومت نداشته است. 

شهید رمضان عبدالله شلح
رمضان عبدالله شَلَح از پایه‌گذاران جنبش جهاد اسلامی فلسطین بودو ازسال۱۳۷۴ تا ۱۳۹۷دبیرکلی آن رابرعهده داشت. بعد از ترور شهید فتحی شقاقی به‌دست رژیم صهیونیستی، دبیرکل جنبش جهاد شد. وی در۱۸خرداد۱۳۹۹ پس ازتحمل یک دوره سخت و مشکوک بیماری در دمشق در‌گذشت.

شهید شیخ احمد یاسین 
شهید شیخ احمد یاسین، از بنیان‌گذاران جنبش حماس بود. او در مارس ۲۰۰۴ هنگامی که بعد از برگزاری نماز صبح از مسجد در حال خروج بود، بر اثر شلیک بالگرد‌های آپاچی رژیم صهیونیستی در نوار غزه به شهادت رسید. 

شهید اسماعیل هنیه
اسماعیل هنیه، رئیس دفترسیاسی حماس بود. رژیم صهیونیستی اززمان عملیات طوفان‌الاقصی، جمع زیادی از فرماندهان مقاومت را به شهادت رساند. اسماعیل هنیه که درمرداد گذشته برای شرکت درمراسم تحلیف پزشکیان به تهران آمده بودتوسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

شهید سیدحسن نصرالله
شهید سید‌حسن نصرالله پس ازشهادت سید‌عباس موسوی به عنوان دبیر‌کل حزب الله انتخاب شد و بیش از ۳۰ سال این مسئولیت را بر عهده داشت. دبیرکل حزب الله چند روز پیش در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان به شهادت رسید.

شهید عبدالعزیز رنتیسی
رنتیسی که از بنیان‌گذاران حماس بود پس از شیخ یاسین، رهبری حماس رابه عهده گرفت، اما کمتر از یک‌ماه بعد در شب شنبه هفتم آوریل ۲۰۰۴، خودروی او در شمال غزه براثرشلیک بالگرد‌های رژیم صهیونیستی منفجر شدوبه‌همراه فرزند و محافظش به شهادت رسید.

شهید فتحی شقاقی 
وی که از بنیان‌گذاران جنبش جهاد اسلامی فلسطین بود که درست همزمان با مذاکرات یاسر عرفات و نخست‌وزیر اسرائیل درباره توافق اسلو با دستور مستقیم اسحاق رابین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جزیره مالت در ۱۹۹۵ به شهادت رسید.

شهید سید عباس موسوی
وی دومین دبیر کل حزب الله لبنان بود. وی که از بنیان‌گذاران این جنبش بود پس از صبحی طفیلی، مسئولیت حزب الله را برعهده گرفت. سید عباس موسوی در سال ۱۹۹۲ به‌دست صهیونیست‌ها به شهادت رسید.

منبع: روزنامه جام جم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.