سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری نخستین یادواره شهدای غریب در چهارمحال و بختیاری

نخستین یادواره شهدای غریب استان چهارمحال و بختیاری در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد.

نخستین یادواره شهدای غریب استان چهارمحال و بختیاری با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی و اقشار مختلف مردم در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد.

در این مراسم یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدایی که در دوران اسارت در اردوگاه‌های رژیم بعثی به شهادت رسیدند، گرامیداشت شد.

محمد جواد زمردیان  دبیر کنگره گفت: عبارت غریب برای شهدای در اسارت به این سبب نامگذاری شده که این شهدا دور از وطن و بدون اطلاع از خانواده‌های خود به شهادت رسیدند و بدون مراسم و محفلی خاکسپاری شدند.

وی تصریح کرد: در سال‌های اسارت خیلی از خانواده‌ها از حال و احوال عزیزان خود بی‌اطلاع بودند و منتظر بازگشت آنها به وطن بودند، اما بسیاری از اسرای کشور در دوران اسارت به شهادت رسیدند و در میان آنها شهدایی داریم که از نیم ساعت بعد از اسارت تا آخرین روزی که در بند اسارت قرار داشتند شهید شده‌اند.

دبیر کنگره شهدای غریب اسارت کشور با بیان اینکه طبق آمار صلیب سرخ، تعدادی شهدای غریب در اسارت کشور ۱۵۳ شهید اعلام شده بود افزود: این در حالی است که با تشکیل ستاد کنگره شهدای غریب و بر اساس تحقیقات و پیگیری‌های فراوان تاکنون ۲ هزار و ۲۲۴ شهید غریب در اسارت شناسایی شده است.

زمردیان یادآور شد: طی گزارش‌های موجود از صلیب سرخ، شهدای غریب در اسارت به علل گوناگون از جمله ضرب و شتم، شکستگی قفسه سینه، تشنگی و بیماری به شهادت رسیده‌اند.

وی افزود: تعدادی از اسرای کشور و افرادی که در دوران اسارت شهید شده‌اند گروهی از رزمندگان بودند، اما گروهی دیگر هم مردم عادی بودند که در زندگی روزمره خود مشغول فعالیت بودند، اما با تحرکات گروهک‌های معاند نظیر کومله و دموکرات به اسارت درآمدند و مظلومانه به شهادت رسیدند.

دبیر کنگره «شهدای غریب اسارت» کشور تصریح کرد: از اسرا و آزادگان با عنوان الماس‌های درخشان یاد می‌شود و مرور روز‌هایی که آزادگان کشور در دوران اسارت تحمل کردند نشان می‌دهد که در چه شرایط سختی قرار داشتند و عاملی جز روحیه بالا و قدرت ایمان و اعتقاد عملی نمی‌توانست این شرایط را برای آنها تحمل‌پذیر کند.

زمردیان به شرایط حاکم در دوران اسارت اشاره کرد و گفت: اسرا در اردوگاه‌های بعث عراق ۲۱ ساعت از ۲۴ ساعت شبانه‌روز را تنها در محیط بیرون از اردوگاه قرار داشتند و روزانه پنج تا هفت لیوان آب سهمیه داشتند که یا باید آن را میل می‌کردند و یا برای وضو و استحمام و شست‌وشوی زخم دوستان خود از آن استفاده می‌کردند.

وی همچنین با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و گرامیداشت مقام شهدای جبهه مقاومت تصریح کرد: جبهه مقاومت امروز به توفیقات بسیاری در منطقه رسیده است و این مرهون خون شهدا و مقاومت مردم منطقه است.

دبیر کنگره شهدای غریب اسارت کشور افزود: سید حسن نصرالله از شخصیت‌های بارزی بود که در مکتب اسلام پرورش یافته بود و باید راه این شهیدان ادامه پیدا کند و رسالت و وظیفه ما شکرگذاری و استقامت در این مسیر است.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد نیز در این مراسم گفت: امید داریم ملت‌های مسلمان و حاکمان آنها بیش از پیش بیدار شوند تا بتوان در برابر دشمن به خوبی مقابله و مقاومت کرد.

حجت‌الاسلام سید ابوالحسن فاطمی افزود: سالهاست که حضور نامیمون، شوم و آلوده رژیم صهیونیستی در منطقه باعث ناآرامی و فتنه‌انگیزی بین کشور‌های منطقه شده است و شهیدان بسیاری در این مسیر تقدیم شده است.

وی تصریح کرد: دشمنانی که برای اشغال قسمتی از خاک اسلام توطئه کردند و صهیونیست‌ها را در منطقه جمع کردند و از آن زمان هر ندای مخالفی را یا کشتند یا فریب دادند اکنون با یک مقاومت بی‌نظیر مواجه شده‌اند که می‌طلبد این مقاومت روز به روز تقویت شود.

امام جمعه شهرکرد جنگ بین ایران و عراق را حاصل فتنه‌گری دشمن عنوان کرد و گفت: دشمن صدام را فریب داد و وی را علیه ایران تحریک کرد و در نهایت جنگ خانمان‌سوزی را بین ۲ کشور شکل داد، اما پس از آن مردم ایران و عراق همچون دوست و برادر با هم رفتار می‌کنند و مشکلی بین ۲ کشور وجود ندارد.

فاطمی تاکید کرد: ملت‌های مسلمان منطقه باید بدانند که دوست واقعی آنها آمریکا و اسرائیل و انگلیس نیستند و نباید فریب آنها را بخورند و با ارشادات رهبر معظم انقلاب خود را از یوغ ستم کفار و دشمنان خارج کنند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران چهارمحال و بختیاری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس اظهار داشت: از زمان تشکیل دبیرخانه شهدای غریب تلاش خود را بر شناسایی شهدای در اسارت قرار داریم و تاکنون ۱۶ شهید شناسایی شده است که ۲ تن از این شهدا در روز‌های اخیر شناسایی شده‌اند.

صابر خسروی افزود: شهدا، آزادگان، جانبازان، رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و خانواده‌های آنها در راه اعتلای اسلام و تحقق آرمان‌های نظام اسلامی از جان و مال خود گذشتند و امنیت و آرامش امروز خود را مدیون این عزیزان هستیم.

وی تصریح کرد: باید تا می‌توان در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقدام کرد و یاد و خاطره شهدا و رزمندگانی که جانانه در دفاع از اسلام و میهن از جان خود گذشتند را همواره گرامی بداریم.

گفتنی است: رونمایی از اسناد هویتی و شناسنامه شهدای دوران اسارت استان، و رونمایی از نقشه فراوانی شهدای غریب کشور از جمله برنامه‌های اجرای شده در این مراسم بود.

در این مراسم همچنین از خانواده شهدای غریب در اسارت با اهدای تندیس نیز قدردانی شد.

 

 

 

برچسب ها: یادواره شهدا ، اسارت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.