سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عشایر آذربایجان‌غربی تولیدکننده نخست شیر در کشور هستند

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۲۰ هزار خانوار عشایری در قالب ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل در همه شهر‌های استان جز تکاب سکونت دارند، گفت: عشایر استان رتبه اول تولید شیر را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

علی ناجی مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: ظرفیت دامی عشایر استان بین ۱.۸ میلیون تا ۲ میلیون واحد دامی است و سالانه بیش از ۵۰ هزار تن شیر تولید می‌کنند و عشایر استان همچنین با تولید ۱۵ هزار تن گوشت قرمز رتبه سوم کشور را دارا هستند.

وی اضافه کرد: آذربایجان‌غربی ۳۳۶ قشلاق عشایری وجود دارد که ۱۰۰ درصد متعلق به عشایر است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی با بیان اینکه مابقی عشایر استان در قشلاقات دیگر پراکنده اند، گفت: عشایر در تامین امنیت و مرزداری نقشی بی بدیل دارند.

ناجی ادامه داد: ۲۵درصد نیاز‌های پروتئینی استان را عشایر تولید می‌کنند و علاوه بر تولیداتی که در بخش دامی دارند در زمینه صنایع دستی هم کار می‌کنند و رتبه اول تولیدات صنایع دستی کشور هم متعلق به عشایر این استان است.

وی با اشاره به اینکه قطب ییلاقی آواجیق چالدران و سیلم‌خان شاهین‌دژ متعلق به عشایر این استان و نقاط اصلی سکونتشان است اظهار کرد: مناطق مرزی ما اغلب از پلدشت تا سردشت ییلاقات استان هستند.

وی ادامه داد: قسمت اعظمی از ییلاقات آذربایجان شرقی و دامنه‌های سهند را عشایر این استان در اختیار دارند و همه ساله به این نقاط کوچ دارند و ظرفیت خوبی است.

مدیر کل امور عشایر آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: در استان بیش از هزار کیلومتر ایل راه عشایری وجود دارد که تا پیش از فصل ییلاقات بیش از ۶۵۰ کیلومتر ایل‌راه مرمت و بازسازی شده است.

وی در ادامه گفت: خدمات ما رایگان است که در ییلاقات و عرصه‌های کوچ ارائه می‌شود.

ناجی اظهار کرد: ۱۶۵ پنل خورشیدی بین عشایر به زودی توزیع می‌شود و قراداد لازم برای تولید منعقد شده و همراه با شرکت برق در این زمینه فعالیت داریم.

وی افزود: در زمینه بهسازی چشمه‌ها و شبکه‌های آبیاری هم در روستا‌ها و قشلاقات فعالیت‌های خوبی انجام شده و ۳۵۰میلیارد ریال هم برای این منظور در نظر گرفته شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.