سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیاز سالانه صنعت فرش قم به ابریشم ۷۰۰ تن/ تولید داخل ۲۰۰ تن

رئیس اتحادیه فرش دستبافت قم با اشاره به مشکلات متعدد صنعت فرش دستبافت استان گفت: ما برای تولید فرش سالانه به بیش از ۷۰۰ تن ابریشم نیاز داریم، درخالی که فقط حدود ۲۰۰ تن ابریشم در داخل تولید می‌شود.

ابوالفضل صادقی، با بیان اینکه مشکلات زیادی پیش پای صنعت فرش ابریشم قم قرار دارد، گفت: یک سری قوانین دست و پاگیر است، چون اینها به صورت تخصصی از طرف دولت کارشناسی نشده و با جامعه تخصصی فرش مشورت نشده یا قوانینی را اعمال کردند که دست و پای ما را بسته است.

رئیس اتحادیه فرش دستبافت قم با اشاره به اینکه یک سری تحریم‌هایی خارج از کشور داریم، افزود: متاسفانه بخشی از تحریم‌ها هم داخلی است. اگر مواد اولیه در داخل کشور تولید شود ما هم از آن حمایت می‌کنیم و حتی اگر گرانتر از نمونه خارجی هم باشد باز از تولیدکننده داخلی می‌خریم و حمایت می‌کنیم، اما تولید به اندازه کافی وجود ندارد.

صادقی با بیان اینکه اجناس را با قیمت گران و بدون تسهیلات و امکانات، تهیه و صادر می‌کنیم، افزود: دولت می‌گوید با ارز آزاد کار کنید و برگردانید به ما تا ارز نیمایی بدهیم در صورتیکه بعضی افراد از این تورم استفاده‌های زیادی می‌برند، اما ما نمی‌توانیم بهره ببریم.

رئیس اتحادیه تولید فرش دستبافت استان قم گفت: در داخل کشور یا مواد اولیه به اندازه کافی وجود ندارد و یا کیفیت لازم را برای این کالای لوکس که دارای ارزش افزوده بالایی است و با رج شمار بالایی بافته می‌شود، ندارد.

صادقی با تاکید بر اینکه یکی از مسائل مهم، بحث فرش‌های مرجوعی است، گفت: کالای گران‌قیمتی که فروخته می‌شود باید خدمات پس از فروش داشته باشد و ما نمی‌توانیم خدمات پس از فروش داشته باشیم. درحالیکه کشور‌های همسایه ما مانند ترکیه با مرمت کاران ما و قالیشویی‌هایی که در آنجا کار می‌کنند، درآمد حاصل از خدمات پس از فروش آن بیشتر از درآمد صادرات ما شده است.

رئیس اتحادیه تولید فرش دستبافت استان قم با بیان اینکه بیمه بافندگان یکی از مشکلات مهمی است که باید مورد حمایت دولت قرار گیرد، عنوان کرد: بافندگان فرش هنرمندانی هستند که آثار نفیسی خلق می‌کنند، اما متاسفانه بسیای از آنها از حداقل امتیازات که بیمه تامین اجتماعی است، بی بهره هستند. انتظار داریم دولت بودجه‌ای را برای بیمه بافندگان اختصاص دهد.

صادقی با تاکید بر اینکه تعرفه مواد اولیه باید صفر شود، گفت: سالانه ۲۰۰ تن ابریشم هم در داخل تولید نمی‌شود، اما نیاز ما بیش از ۷۰۰ تن ابریشم است. 

وی با بیان اینکه تعرفه ۲۶ درصد بود، اما الان ۱۰ درصد هم اعمال نمی‌کنند، افزود: این موضوع یک بازاری برای دلالان ایجاد کرده که هر قیمتی که بگویند باید بخریم. در نتیجه، باعث افزایش بهای تمام شده می‌شود و در بحث فروش و صادرات هم به مشکل برمی‌خوریم و نمی‌توانیم با رقبا رقابت کنیم.

رئیس اتحادیه تولید فرش دستبافت استان قم با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۹ به دستور مقام معظم رهبری، قرار شد نمایشگاه و موزه فرش در قم دایر شود، تصریح کرد: برای این نمایشگاه زحمات زیادی کشیده شده و با کمک سازمان صمت، پیشرفت ۷۰ تا ۸۰ درصدی برای این پروژه حاصل شد، اما در پروسه دولتی قرار گرفتیم و به جای اینکه به افراد کم برخوردار جامعه فرش یا تولیدکنندگان کمک کنند، شرایط را برای ما سخت کرده است.

صادقی افزود: اگر دست واسطه‌ها کوتاه شود، ۴۰ هزار نفر در استان ما از صنعت فرش بهره می‌برند و طوری نمی‌شود که ما تولید کنندگان ما تولید کنند و مناطق یا استان‌های دیگر بهره آن‌را ببرند.

وی با تاکید بر اینکه سعی داریم جوانان را وارد عرصه تولید و صادرات کنیم، گفت: در یک سال گذشته افرادی به ما اضافه شدند که ریزشی را که داشتیم جبران می‌کند.

رئیس اتحادیه تولید فرش دستبافت استان قم افزود: جامعه فرش، اتحادیه و همه تشکل‌ها دست در دست هم دادند تا به عنوان پیشران، چرخه نیمه جان فرش را به حرکت درآوریم. امیدواریم به جایگاه خوبی که لایق آن است دست یابیم.

صادقی گفت: متاسفانه بخاطر مشکلات قانونی که وجود داشت که باعث شد تولیدکنندگان ما قادر به تولید یا صادرات نباشند، بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ‌ما بخاطر تورم و مشکلات اقتصادی از این صنف خارج شدند. 

وی بیان کرد:، اما امروز یک حرکت رو به جلو برای اینکه در آینده این‌هنر را حفظ کنیم، تمهیداتی انجام دادیم تا جوانان را وارد عرصه دانش بنیان و علمی کردن فرش کنیم. برای اولین باز مرکز رشد را با کمک پارک علم و فناوری دانشگاه حضرت معصومه (س) و دانشگاه آزاد ایجاد کردیم و در دانشگاه‌های قم تدریس می‌کنیم تا تولید کنندگان ما بروز باشند و در عرصه صادرات حرفی برای گفتن داشته باشیم.

به گزارش تسنیم، فرش قم در جهان صاحب برند است و امروز بهترین، گرانبهاترین و با کیفیت‌ترین فرش‌های ابریشم دنیا مربوط به قم است. در واقع این استان پایتخت فرش ابریشم دنیاست و هم بزرگترین تولیدکننده فرش ابریشم جهان بوده و هم بیشترین تولید را داراست و این محصول به اقصی نقاط دنیا صادر می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.