سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چه غذاهایی را کودکان و نوجوانان نباید مصرف کنند؟

رئیس دپارتمان تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری گفت: والدین باید مصرف غذاهای شور، شیرینی‌های غیر طبیعی و نمک را برای فرزندان خود محدود کنند.

منصور رضایی، رئیس دپارتمان تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری و  عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که چاقی کودکان دلایل مختلفی همچون عدم تحرک، مصرف غذاهای پرکالری و... دارد؛ گفت: چاقی کودکان و نوجوان به یک دلیل ایجاد نمی‌شود و به همین علت با یک دلیل این بیماری از بین نمی‌رود.

وی با بیان این که جامعه ایران ماشینی شده و‌ کودکان و نوجوانان بدون هیچ حرکتی غذاهای فست فودی، پر گالری و پرنمک در اختیار دارند؛ افزود: امروزه متاسفانه هم والدین و هم کودکان و نوجوانان تحرک ندارند، الگوی غذایی و وضعیت رژیم غذایی تغییر کرده و همین امر باعث شده تا در جامعه معضل چاقی را شاهد باشیم.

او با بیان این که برخی از والدین برای فرزندان خود رژیم غذایی طراحی کرده و بر اساس آن عمل می‌کنند؛ ادامه داد: با کاهش کالری غذایی نمی‌توان جلوی چاقی کودکان را گرفت؛ چرا که کودکان در سن رشد هستند و این امر ممکن است باعث اختلال قدی در کودک شود.

رضایی با بیان این که به راحتی نمی‌توان به افراد زیر ۱۸ سال رژیم غذایی داد؛ تصریح کرد: والدین باید در کنار کاهش کالری غذایی، مصرف غذاهایی همچون کالباس، سوسیس، شیرینی‌های غیر طبیعی(مربا، آب‌میوه، نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار) و نمک را محدود کنند؛ چرا که حذف این مواد غذایی نیز مضر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که میوه‌ها و سبزیجات باید جایگزین تنقلات شور همچون چیپس و پفک شوند؛ اظهار کرد: یکی از راه‌های صحیح رژیم گرفتن ، درست خوردن است. مثلا وقتی بخواهیم چای داغ را مصرف کنیم با آن ۶ قند می‌خوریم؛ ولی وقتی آهسته می خوریم و می گذاریم چای ولرم شود با یک قند آن را مصرف می‌کنیم.

وی افزود: از دیگر راه‌های رژیم برای کودکان مصرف غذا در مکان‌های گرم است؛ چرا که مکان‌های گرم باعث کاهش اشتها شده و مصرف غذا خود به خود کم می‌شود.

او با بیان این که غذاهای سفت و اصطلاحا فک خسته کن باید به کودکان و نوجوانان داده شود؛ افزود: غذاهای نرم باعث افزایش میل و خوردن می‌شوند. بر همین اساس والدین باید از دادن آب‌میوه‌های طبیعی و نرم به فرزندان خود پرهیز کنند.

او با بیان این که غذاهای پر چرب نباید در دسترس کودکان و نوجوانان باشند؛ ادامه داد: والدین باید غذاها را با پیاز، سیر، آب‌لیمو و آب نارنج مزه دار کنند تا کودکان و نوجوانان به غذاهای شیرین، پرچرب و شور سوق پیدا نکنند. 

وی با بیان این که والدین باید غذاهای پر فیبر را در برنامه غذایی قرار دهند؛ افزود: والدین نباید از میان‌وعده برای فرزندان خود غافل شوند. 

رضایی با بیان این که نباید کودکان و نوجوانان گرسنه شوند؛ تصریح کرد: والدین باید غذاهای مفید را در اختیار فرزندان خود گذاشته و به جای اصرار، احساس نیاز را به آن‌ها القا کنند.

رئیس دپارتمان تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری در پایان به والدین توصیه کرد: والدین باید برای فرزندان خود تفریح ایجاد کنند تا در زمان اوقات فراغت به جای مصرف غذا و تنقلات سرگرم شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.