سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احساسات بر عملکرد قلب تاثیر دارد؟

یک جراح قلب گفت: برخی بیماری‌های قلبی در برخی افراد هیچ علائمی ندارند و لازم است چکاپ‌هایی در این زمینه انجام شود.

رامین بقایی، جراح قلب درباره تاثیر احساسات بر عملکرد قلب مطرح کرد: از دو دید می‌توان به قلب نگاه کرد یکی دید عضوی و کالبدشکافی است و یک دید غیرعضوی که قبلا به عنوان روحی روانی و الان به عنوان تاثیری که قلب از احساسات و عواطف می‌گیرد در نظر گرفته می‌شود. این ثابت شده که قلب در حالات مختلف روحی افراد عملکرد متفاوتی دارد. وقتی یک خبر خوبی به شما می‌دهند تپش قلب می‌گیرید و احساس خوبی دارید و قلب بهتر عمل می‌کند برعکس اگر خبر ناگواری بشنوید این می‌تواند چنان تاثیری روی شما داشته باشد که حتی باعث عاضه قلبی شود.

او درباره انجام جراحی قلب در گذشته و امروز گفت: زمانی که تازه شروع کرده بودیم همچنان بیمار‌هایی بودند که برای جراحی‌های قلب به خارج از کشور می‌رفتند این اتفاق امروزه نمی‌افتد و حتی می‌توانیم بگوییم این اتفاق معکوس شده است.

این جراح قلب ادامه داد: پیشرفت در این حوزه خیلی چشمگیر بوده و عمدتا ما وام دار پیشرفت تکنولوژی هستیم. همانطور که دنیا در این ۲۴ سال چهره‌های جدیدی پیدا کرده در حوزه قلب هم انقلاب به وجود آمده است. پزشکان این حوزه به علم روز آگاه هستند و تکنولوژی روز را داریم. ماه به ماه یک مسئله جدید پیش می‌آید که ما باید سعی کنیم این را برای هموطنان فراهم و استفاده کنیم.

رامین بقایی درباره علائمی که می‌تواند ناشی از بیماری قلبی باشد، توضیح داد: یکی از این علائم، درد‌های سینه است. تمام درد‌های سینه که از ناحیه شکم به بالا، حتی در ناحیه گردن، فک و شانه به وجود می‌آید و طول می‌کشد مخصوصا در افرادی که بالای ۴۰، ۴۵ سال هستند می‌تواند منشا قلبی داشته باشد. کمبود تنفس و تنگی نفس در فعالیت ها و احساس ناخوشایند ضربان قلب را نیز می‌توان گفت علائم مهمی هستند.

او اضافه کرد:  این را باید بدانیم که برخی بیماری‌های قلبی در برخی افراد هیچ علائمی ندارند. افرادی که مبتلا به دیابت هستند یا افرادی که  سیگار می کشند این را جدی بگیرند در این دو گروه ممکن است بیماری قلبی پیشرفت کند و هیچ علامتی نداشته باشد.

این جراح قلب تاکید کرد: اگر زمینه‌ای داریم که خطر بیماری قلبی برای ما بالا است مثل عوامل وراثتی، دیابت، سیگار، چاقی، فشار خون بالا، چربی خون بالا و استرس زیاد، در این موارد حتما از سن ۴۰ سالگی به بالا حتی اگر مشکل نداریم بهتر است یک چکاپ اولیه انجام دهیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.