سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت دوازدهمین سالگرد شهادت خبرنگار پرس تی وی؛

نام‌گذاری بزرگترین استودیوی معاونت برون مرزی به نام شهید مایا ناصر

مراسم یادبود و نام گذاری بزرگترین استودیوی معاونت برون مرزی به نام شهید مایا ناصر در ساختمان مرکزی پرس تی وی برگزار شد.

مراسم یادبود و نام گذاری بزرگترین استودیوی معاونت برون مرزی به نام شهید مایا ناصر روز پنجشنبه ۵ مهرماه با حضور خانواده این شهید و برخی از مدیران و همکاران در ساختمان مرکزی پرس تی وی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این مراسم مرضیه‌هاشمی مجری و گوینده پرس تی وی به عنوان آخرین کسی که با شهید مایا ناصر ارتباط خبری گرفته بود، با اشاره به فعالیت‌های این شهید و تلاش‌های وی برای کشف حقیقت در میدان‌های جنگ گفت: با وجود اینکه سال‌ها از شهادت وی می‌گذرد، اما باید به این حقیقت اذعان کرد که ایشان بسیار پرکار و در روز شهادت هم به دنبال یک سوژه خبری بود.

 هاشمی‌با اشاره به نحوه شهادت این خبرنگار افزود: متاسفانه شاهد هستیم که در سال‌های اخیر خبرنگاران فعال در رسانه‌های محور مقاومت و رسانه‌های ضد امپریالیستی بیش از هر زمان دیگری مورد هدف قرار می‌گیرند.

 مجری پرس تی وی تصریح کرد: شهادت مایا ناصر در سال ۲۰۱۱ و ابتدای درگیری‌ها و جنگ داخلی سوریه رخ داد. در واقع باید گفت که همان‌هایی که از گروه‌هایی که مایا را به شهادت رساندند حمایت کردند، حالا در غزه دست به جنایت زده و بیش از ۲۰۰ خبرنگار را در غزه کشته اند.

 هاشمی در پایان گفت: من در حضور خانواده شهید، می‌توانم این قول را بدهم که ما در شبکه پرس تی وی و سایر رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران واقعیت جبهه امپریالیست را نشان دهیم و به دنیا بفهمانیم. مایا ناصر و تلاش‌های او و سایر شهدای خبرنگار هیچگاه فراموش نخواهد شد.

 پس از صحبت های‌هاشمی، مستند کوتاهی در مورد شهید مایا ناصر، فعالیت‌های خبری او نحوه شهادتش برای حاضرین در این مراسم پخش شد.

خدا را شاکرم که فرزندم به عنوان شهید از دنیا رفت

 بسام ناصر پدر شهید مایا ناصر سخنران بعدی این مراسم بود.

وی در ابتدای سخنانش با اشاره به شهادت فرزند خود در جریان ماموریت خبری گفت: خدا را شاکرم که فرزندم به عنوان شهید از دنیا رفت. از شما به خاطر وفاداری و زحمات تان و اینکه به دین خداوند واحد و یکتا پایبند هستید، تشکر می‌کنم.

 پدر شهید مایا ناصر در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مرگ پایان زندگی همه انسان‌ها است گفت: همه ما یک روز از این دنیا می‌رویم. از خدواند متعال خواستارم که همه ما به عنوان شهید از دنیا برویم.

 وی در پایان افزود: ما از سختی‌ها می‌رنجیم، اما باید بگویم که ایمان ما از سختی‌ها بیشتر است.

استودیو‌های دیگر هم به نام شهدا مزین خواهند شد

 احمد نوروزی معاون برون مرزی صدا و سیما دیگر سخنران این مراسم بود.

 نوروزی در سخنان خود با اشاره به تلاش‌های خبرنگاران محور مقاومت برای نشان دادن حقایق، خطاب به والدین شهید مایا ناصر گفت: اینکه امروز محور مقاومت توانسته در مقابله با جریان ظلم و استکبار پیروز شود، مرهون رشادت‌های فرزندان بزرگانی مانند شما است که از جان خودشان در این راه گذشتند.

 معاون برون مرزی رسانه ملی افزود: معاونت برون مرزی صدا و سیما در این مسیر تاکنون هفت شهید را تقدیم کرده است. برخی از این شهدا مانند شهید ناصر از سوریه و بانوی شهید، سرنا شیم از لبنان بودند و در جریان پوشش خبری وقایع سوریه به شهادت رسیدند.

 وی با اشاره به زحمات شهید مایا ناصر در عرصه خبر گفت: نام و تصویر شهید مایا ناصر و سایر شهدای معاونت برون مرزی همیشه در ذهن ما هست و باقی خواهد ماند.

 نوروزی در پایان گفت: نامگذاری این استودیو به عنوان بزرگترین استودیو معاونت برون مرزی، باعث خواهد شد که ما هر روز با ذکر نام و تصویر شهید مایا ناصر ارتباط بگیریم. قرار است که سایر استودیو‌ها هم بعد از تجهیز به نام سایر شهدا نامگذاری شود.

 در پایان این مراسم با اهدای هدایا و یادبود به والدین شهید مایا ناصر ادای احترام شد.

مایا ناصر که بود؟

پنجم مهرماه ۹۱ حادثه‌ای در دمشق، جان یکی از بهترین خبرنگاران شبکه پرس تی وی را ستاند. «مایا ناصر»، شهیدی که برای بیان حقایق کشور سوریه و ایستادن در برابر جریان رسانه‌ای غرب، به شبکه پرس تی وی پیوست و تمام توش و توانش را به کار بست تا با ابزار رسانه، صدای مردم مظلوم سوریه را به گوش جهانیان برساند.

 این خبرنگار جوان ۳۵ ساله، اهل لاذقیه سوریه بود و در محله «حرف المسیفره» به دنیا آمد و در دمشق به شهادت رسید. او مدتی در لبنان با دفتر سازمان ملل متحد همکاری می‌کرد و پس از آن برای آموزش زبان و تحصیل راهی آمریکا شد و مدتی را نیز در آنجا زندگی کرد.

 علاقه زیاد مایا ناصر به حرفه خبرنگاری سبب شد تا وی در ابتدا نویسندگی را شروع کند و مطالب گزارشی خود را برای انتشار در اختیار روزنامه‌های سوری قرار دهد تا اینکه به عنوان خبرنگار و گزارشگر، به تیم خبری پرس تی وی در سوریه محلق شد. پنجم مهر آن سال، مایا در حین تهیه گزارش و عکاسی از صحنه آتش سوزی ستاد مشترک ارتش سوریه و درگیری نیرو‌های ارتش با افراد مسلح، هدف اصابت تیر مستقیم قرار گرفت و به شهادت رسید. همکاران مایا در دفتر پرس تی وی و العالم در دمشق می‌گویند هنگامی‌که گلوله به بدنش اصابت کرده بود، در عین حالی که لبخند می‌زد، شربت شهادت را نوشید.

 «سیدوحید تهامی» مدیر اتاق خبر وقت پرس تی وی درباره این شهید گفت: مایا ناصر خبرنگاری نترس و با انگیزه برای کار خبرنگاری و بازتاب حقایق به جهانیان بود. وی همانند دیگر خبرنگاران پرس تی وی، با انگیزه گزارش حقایق از محل وقوع رویداد‌ها به این شبکه پیوست.

 مایا به کار خبرنگاری بسیار علاقمند بود و به این حرفه به عنوان یک شغل نگاه نمی‌کرد. نحوه و محل شهادت مایا ناصر هم نشان می‌دهد که همواره در متن تمام اتفاقات و درگیری‌های داخل سوریه حضور داشت.

 مایا ناصر در خلال ماموریت‌ها خود، تصاویر بسیار ارزشمندی را ثبت و برای ما ارسال می‌کرد که نشان از تلاش و انگیزه بالای وی برای کار در این عرصه داشت. در واقع، اگر چنین ویژگی در خبرنگار وجود نداشته باشد، هرگز نمی‌تواند در مناطق جنگی عملکرد خوبی داشته باشد. روز شهادت این خبرنگار، انفجاری در نزدیکی دمشق رخ داد که مایا ناصر به همراه گروه خود به محل درگیری رفتند.

 در آن روز خودم در محل شبکه پرس تی وی حضور داشتم و خاطرم هست که نتوانستیم ارتباط تصویری با این شهید برقرار کنیم و فقط از طریق خط تلفن روی آنتن بود. در حالی که مایا مشغول شرح این انفجار برای بینندگان بود و صدای تیراندازی هم در زمینه صحبت‌های او شنیده می‌شد، ناگهان ارتباط تلفنی قطع شد. در آن لحظه هرگز تصور نمی‌کردیم که برای وی اتفاقی افتاده است، چرا که قطع شدن ارتباط زنده، امری طبیعی بود. اما ما بعد از آن هرچه سعی کردیم تا دوباره این ارتباط را برقرار کنیم موفق نشدیم، تا این که از طریق اعضای گروه مطلع شدیم که هدف اصابت گلوله قرار گرفته و شهید شده است.

 حضور فعال این خبرنگار شهید در محل درگیری‌ها از جمله مشخصه‌های بارز مایا بود. اصلا ترسی در وجود مایا ناصر برای گرفتن تصاویر وجود نداشت. او برای آنکه بتواند تصاویر دست اولی را از پیشروی‌ها و یا جنایت‌های تروریست‌ها در سوریه برایمان ارسال کند، درست در متن حادثه قرار می‌گرفت و همواره اصرار داشت تا حد امکان نزدیک به صحنه درگیر باشد تا بتواند حقایق را بازگو کند.

برچسب ها: مایا ناصر ، پرس تی وی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.