سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طرح پخش سیلاب شانق شهرستان اراک بهره‌برداری شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از بهره‌برداری طرح پخش سیلاب روستای شانق شهرستان اراک خبر داد.

عبدالحسین محمدی گفت: این طرح با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: این طرح با حجم عملیات خاکی ۶۲ هزار مترمکعب، طول تاج یک هزار و ۶۵۰ متر، حجم ریپ راپ ۲ هزار و ۲۰۰ مترمکعب، تعداد ۲ سرریز به عرض ۱۲متر، با تعبیه ۶ لوله به قطر ۲۵۰ میلیمتر و حجم مخزن ۶۶۰ هزار مترمکعب در هر مرحله آبگیری در حوزه آبخیز شانق اجرایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: اردیبهشت ماه امسال محدوده امرآباد و شانق در شهرستان اراک بر اثر شدت بارندگی و طغیان رودخانه‌ها به علت حجم بالای دبی آب، در نهایت منجر به آبگرفتگی محور و اراضی دامنه کوه و بروز سیلاب در این منطقه شد که در این راستا اجرای طرح پخش سیلاب در منطقه شانق در دستور کار قرار گرفت.

محمدی، هدف از اجرای این طرح را کنترل سیلاب‌های فصلی منطقه، جلوگیری از خسارات وارده به محور اصلی اراک به قم، جلوگیری و کاهش خسارات به روستای امرآباد، جلوگیری و کاهش خسارات به جاده روستای شانق، تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی منطقه، کنترل تغییرات اقلیم در منطقه و کنترل سیلاب‌های ناشی از رگبارهای کوتاه مدت دانست.

وی افزود: حوزه آبخیز شانق با مساحتی برابر چهارهزار و ۵۳۰ هکتار یکی از زیر حوزه‌های آبخیز کویر میقان واقع در بخش مرکزی دهستان مشک‌آباد شهرستان به شمار می‌رود، میزان بارندگی این منطقه ۲۹۰ میلیمتر، ضریب روان‌ آب ۲۶ درصد و دبی حداکثر سیلاب حوضه با دوره بازگشت ۵۰ ساله ۳۴ متر مکعب برثانیه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در حاشیه مراسم به نقش مهم طرح‌های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین راهکارها و سیاست‌های اجرایی جهت حفظ و ذخیره‌سازی منابع آبی در هر منطقه، اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب است.

محمدی با بیان اینکه طرح‌های پخش سیلاب، به واسطه دارا بودن ظرفیت ذخیره سازی بالا، کم بودن تبخیر و تلفات آب، عدم نیاز به اختصاص زمین وسیع و غیره، نسبت به راه حل‌های دیگر دارای برتری است، تصریح کرد: با توجه به نزدیکی محدوده شانق به منطقه حفاظت شده هفتاد قله و اهمیت تقویت پوشش گیاهی و جانوری این منطقه، اجرای طرح پخش سیلاب برای بهبود شرایط جانوری و گیاهی منطقه بسیار موثر است و می‌تواند به حفظ شرایط منطقه کمک کند.

برچسب ها: منابع طبیعی ، سیلاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.