سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری جشنواره در چابهار بستری برای تقویت دیپلماسی اقتصادی میان کشورهاست

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: برگزاری جشنواره‌های مختلف بویژه مونسون در هر سال به عنوان یک رویداد فرهنگی و اجتماعی نه تنها فرصتی برای آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم غنی مردم سیستان و بلوچستان است بلکه بستری برای ایجاد نشاط اجتماعی و تقویت دیپلماسی اقتصادی میان کشور‌ها خواهد بود.

حمیرا ریگی  اظهار کرد: جشنواره مونسون ۲۰۲۴ در منطقه آزاد چابهار به منظور گذران ساعاتی خوش و به یادماندنی و تجربه‌ای شگفت انگیز از طبیعت بکر و سواحل زیبا، فرصت آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم خونگرم و مهمان نواز سیستان و بلوچستان برنامه ریزی شده است.

وی بیان کرد: سفیر مالزی در ایران و سایر مهمانان خارجی از غرفه‌های محصولات گردشگری و صنایع دستی جشنواره مونسون سیستان و بلوچستان در چابهار بازدید کردند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بیان کرد: سفیر مالزی در ایران از محصولات گرمسیری، شیلاتی و صنایع دستی بازدید کرد که مورد استقبال مهمانان خارجی نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد: "خیری عمر" سفیر مالزی در ایران، ضمن صرف شیرچای که نوعی نوشیدنی گرم و مخصوص منطقه بلوچستان است از وجه اشتراک بین ۲ اقلیم منطقه بلوچستان و مالزی از جمله وجود میوه‌های گرمسیری مانند موز و نارگیل و پاپایا یاد کرد.

ریگی تصریح کرد: سوزن دوزی لباس سنتی زنان بلوچ و ساخت لوازم تزئینی به وسیله صدف نیز از جمله صنایع دستی مورد توجه سفیر مالزی در ایران بود.

وی افزود: گرامیداشت هفته وحدت، سازمان منطقه آزاد چابهار تلاش دارد با برنامه‌های شاد و مفرح در حاشیه فستیوال مونسون ۲۰۲۴ موجبات خشنودی و شادی مردم سیستان و بلوچستان را فراهم کند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: این جشنواره از ساعت ۱۶ تا ۲۳ دایر است و در این نمایشگاه ۸۶ غرفه برپا که در آنها دست آفرینه‌های روستاییان و عشایر عرضه شده و از دیگر ویژه برنامه‌ها احداث خانه‌های نمادین وحدت سیستانی و بلوچستانی، برپایی سیاه چادر و تجلیل از مفاخر ادبی و هنری پیش بینی شده است.

وی گفت: نمایشگاه عرضه محصولات روستایی و عشایری تا ۲۹ شهریور ماه همزمان با هفته وحدت دیار است.

ریگی با اشاره به اینکه در مراسم افتتاحیه مراسم فستیوال مونسون ۲۰۲۴ چابهار با حضور رئیس مرکز هماهنگی‌های فرهنگی آسیا، سفیر مالزی و کارداران سفارتخانه‌های اندونزی، برونئی و هند و رئیس مرکز فرهنگی اکو از کشور پاکستان و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی حضور داشتند، افزود: از اهداف سفر هیات خارجی شرکت کننده همچنین از زیرساخت‌های بندری، ترانزیتی، تولیدی‌های منطقه آزاد، تسهیل رایزنی‌های دولتمردان و سرمایه‌گذاران به چابهار بود.

وی گفت: فعال سازی اقتصاد روستا‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی ماست، برای دستیابی به این هدف، باید بازار‌هایی برای محصولات روستایی فراهم کنیم و در این جشنواره با معرفی و عرضه این محصولات گام‌های موثری در راستای خودکفایی و توسعه اقتصادی بر خواهیم داشت.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بیان کرد: برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های گردشگری و تولیدی روستاییان و عشایر فرصتی است تا زیبایی‌های زندگی روستایی و جاذبه‌های فرهنگی این جامعه را به نمایش بگذاریم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.