سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میان وعده دانش آموزان باید چه مواد غذایی باشد؟

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: دو اصل تنوع و تعادل در میان وعده‌های دانش آموزان باید رعایت شودیعنی از همه گروه‌های غذایی در برنامه غذایی باشد.

فاطمه یعقوب لو با بیان اینکه نیاز به انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی در دانش آموزان وجود دارد گفت: ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی، بینایی و رشد مغذی در دانش آموزان باید به صورت روزانه مصرف شود. مواد حاوی این ویتامین شامل شیر، زرده تخم مرغ و پیش ساز‌های ویتامین A در سبزیجاتی که برگ سبز و زرد دارند و در میوه‌های زرد رنگ وجود دارد.  

وی افزود: این موارد حاوی بتا کاروتن هستند. اسفناج، فلفل دلمه‌ای رنگی، هویج، کدو حلوایی، زردآلو، خرمالو و طالبی حاوی ویتامین A هستند.  

یعقوب لو گفت: ویتامین D نیز از طریق نور خورشید جذب پوست می‌شود. آلودگی هوا و پوشش بدن با لباس ممکن است مانع جذب این ویتامین شود. مکمل‌های ویتامین D بر اساس دستور العمل‌های کشوری هر ۲ ماه یک بار یک عدد قرص ویتامین D پنجاه هزار واحدی برای دانش آموزان توصیه می‌شود.  

وی با بیان اینکه ویتامین B از طریق مصرف غلات و کربوهیدارت‌های پیچیده جذب بدن می‌شود گفت: ویتامین C در میوه‌ها و سبزیجات تازه وجود داردهم چنین منبع آهن، گوشت، حبوبات و سبزیجات با برگ سبز است کلسیم نیز از طریق لبنیات دریافت می‌شود. روی از طریق حبوبات، مغز دانه‌ها و گوشت و شیر جذب می‌شود.  

کارشناس تغذیه  گفت: ید در غذا‌های دریایی وجود دارد. توصیه می‌شود در حین پخت و پز نیز از نمک‌های ید دار استفاده شود. این نمک در مراحل پایانی پخت به غذا اضافه شود تا در اثر حرارت از بین نرود.

وی افزود: توصیه می‌شود از تمام گروه‌های غذایی شامل نان و غلات، سبزیجات و میوه ها، شیر و فرآورده‌های لبنی، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغز دانه‌ها به صورت روزانه در برنامه غذایی دانش آموزان استفاده شود.

یعقوب لو گفت:مواد غذایی سالم و تازه باشند و میان وعده‌های دانش آموزان سبک و مغزی باشد، از خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی مفید و ناسالم اجتناب شود

برچسب ها: میان وعده ، غذای سالم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.