سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیشرفت ۲۰ درصدی طرح بیواتانول باشت

حدود ۷۰ درصد کارخانه بیواتانول باشت داخلی است و به دست متخصصان داخلی با ۲۰ درصد پیشرفت در حال ساخت است.

معاون اقتصادی استاندار استان به همراه مدیر کل صمت استان از طرح بیواتانول در شهرک صنعتی خان احمد باشت بازدید و از نزدیک روند احداث و مشکلات این طرح را مورد بررسی قرارداد.

معاون اقتصادی استاندار در این بازدید با بیان اینکه عملیات اجرایی این کارخانه مهرماه سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در شهرک صنعتی خان احمد آغاز شد گفت: این کارخانه ظرفیت تولید روزانه ۲۰۰ هزار لیتر بیواتانول (معادل یک بیستم نیاز کشور) و ۲۰۰ تن کنجاله تخمیری دام و طیور را دارد. 

احسان عسکری افزود: این طرح بعد از مدتی شروع کار به دلیل کمبود اعتبار متوقف شد که با پذیره نویسی سهام در سال گذشته مشکل اعتبار رفع شد.

وی ادامه داد: حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص یافت که با تامین اعتبار عملیات اجرایی دوباره شتاب گرفت و از آبان ماه ۱۴۰۲طرح مجددا شروع شد.
 
معاون اقتصادی و عمرانی استاندار گفت: در حال حاضر کار ساخت مخازن، خاک برداری و ابنیه فنی طرح در حال انجام است و کار به پیشرفت ۲۰ درصدی رسیده است. 

عسکری اضافه کرد: حدود ۷۰ درصد این کارخانه داخلی است و کارخانه هم به دست متخصصان داخل در حال ساخت است.

بیشتر بدانید:
 
کارخانه بیواتانول باشت دومین واحد زیست پالایشگاه در کشور با هدف افزایش عدد اکتان بنزین و بهبود کیفیت سوخت در حال احداث است.
 
قرار است این کارخانه تا بهار ۱۴۰۵ تکمیل و به بهره برداری برسد. مواد اولیه این کارخانه ضایعات غلات مثل گندم، جو و ذرت دامی است.
 
کارخانه بیواتانول باشت دارای هزار متر مربع سازه شامل ۱۷ هزار مترمربع ساختمان اصلی،۲ هزار متر مربع ساختمان اداری، چهار هزار متر مربع ساختمان تاسیساتی و سیلو به ظرفیت ۳۰ هزار تن است.
 
به گفته کارشناسان تکمیل و بهره برداری از کارخانه بیواتانول یکی از مهمترین راه‌های برون رفت از مشکل بیکاری در این منطقه است و همچنین زمینه تولید روزانه ۲۰۰ تن کنجاله تخمیری و ۲۰۰ هزار لیتر سوخت سبز در روز را فراهم می‌کند.
 
اتانول یا الکل اتیلیک با فرمول شیمیایی C ۲ H ۵ OH را می‌توان به دو روش پتروشیمیایی (هیدراسیون یا به عبارتی احیای غیرمستقیم و یا احیای مستقیم گاز اتیلن) و زیستی تولید کرد. بیواتانول (اتانول زیستی) توسط تخمیر اجزای کربوهیدراتی مواد گیاهی تولید می‌شود. روش‌های مرسوم تولید بیواتانول که به سوخت‌های زیستی نسل اول معروف هستند، بر پایه استفاده از محصولات نشاسته‌ای مانند ذرت و گندم و محصولات قندی مانند نیشکر و چغندرقند هستند.
 
طبق اعلام کارشناسان تولید سوخت اتانول (Ethanol fuel) به عنوان سوخت اصلی موتور یا یک افزودنی به بنزین به کاهش آلودگی هوا هم کمک می‌کند به عبارت دیگر بهره برداری از این طرح می‌تواند سهمی اثرگذار در کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی و سلامت انسان و موجودات زنده نیز داشته باشد و زیست‌اتانول بر خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر محسوب می‌شود.
 
اتانول سوختی بهترین جایگزین MTBE جهت بهبود عدد اکتان بنزین مصرفی کشور است؛ در حال حاضر مصرف اتانول سوختی با هدف بالا بردن بهینه عدد اکتان در دنیا روز به روز در حال افزایش است و با توجه خطرات زیست محیطی MTBE، اتانول می‌تواند جایگزین این ماده شده و تا پنج درصد با بنزین مصرفی کشور ترکیب شود.
 
براین اساس نیز ساخت کارخانه بیواتانول باشت موجب کاهش چشمگیر آلایندگی، بهبود اشتغال و اقتصاد استان و رونق تولید خواهد شد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.