سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بودجه جشنواره موسیقی جوان دوبرابر شد/ آزمونی برای استعداد‌های موسیقی

حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی جوان به بیان جزئیات برگزاری این رویداد پرداخت.

نشست خبری «هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان» روز دوشنبه- ۲۶ شهریورماه- با حضور حمیدرضا اردلان دبیر جشنواره و محمدعلی مرآتی مدیر اجرایی در سالن جلسات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

اردلان نیز گفت: من از دوره شانزدهم دبیری جشنواره موسیقی جوان را بر عهده گرفتم و پنج دوره قبل مشاور جشنواره بودم و به ویژه در بخش نواحی، جشنواره را همراهی می‌کردم، از حدود ۱۰ سال پیش در جریان مباحث و چالش‌های این جشواره بودم.

وی گفت: در این جشنواره، معرفت شنیداری جامعه موسیقیدانان ایرانی مورد توجه است که این وحدت شنیداری هم جنبه‌های میتولوژیک دارد و هم اینکه نشان می‌دهد وضعیت جامعه از لحاظ موسیقی چگونه است. موسیقی واژه معمولی است که همه ما به کار می‌بریم، اما برای کشور‌های دارای تمدن و شرقی همچون ایران، موضوع موسیقی متفاوت است.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بیان کرد: این رویداد، به نام جشنواره ملی موسیقی جوان است، تعبیر و تفسیر من، از این واژه جشن، جشنی در کار نیست. این رویداد آزمونی برای ارزیابی استعداد‌های هنرمندان جوان موسیقی است و از دوره اول که نام آن را جشنواره گذاشتند، یک اشتباه مفهومی بوده و ادامه پیدا کرده است.

وی اظهارداشت: جشنواره موسیقی جوان، ملی است و فراگیری آن مدنظر است و یک وحدت گوش کردن و شنیدن در تمامیت فرهنگی ایران و حتی ایران فرهنگی است. موضوع جوان در این جشنواره، از چند گونه می‌تواند مورد تاویل قرار بگیرد، واژه جوان از این لحاظ که شاخصه‌های پیشرفت چیست، ارتباط عمیق میان نسل جوان، پیشرفت، آینده، زمان و مکان و تعریف دوباره هویت است، هویت یک مفهوم کلی است که نسل جوان می‌تواند آن را به راهی ببرد که ادامه راه گذشته باشد یا به غیر از موضوع مرتبط باشد.

اردلان افزود: در این رویداد، مفاهیم «جشن»، «ملی»، «موسیقی» و «جوان» را به خاصیت رسانه می‌برم، کار ما این است که قدرت موسیقی، تعالیم و عقاید نسل جوان را بیان کنیم و این مدیوم و رسانه، امکانی برای این باشد که نسل جوان بتوانند با گونه‌ای شایسته، حقیقت موسیقی خود را بشناسند. این تم رسانه بنیادی است و می‌تواند در سرنوشت جشنواره تغییرات اساسی ایجاد کند.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به اهمیت جوان‌گرایی در اندیشه اداره جشنواره گفت: این موضوع از گذشته در اداره جشنواره، ترکیب داوران و رویداد‌های دیگری که خاص جوانان است، مطرح بوده است که در دوره هفدهم جشنواره موسیقی جوان نیز مدنظر قرار گرفته است.

وی درباره برنامه‌های حمایتی جشنواره موسیقی جوان از برگزیدگان این رویداد بیان کرد: برنامه و بودجه در کنار هم مورد توجه قرار می‌گیرند و برنامه‌های فرهنگی در حوزه اختصاص بودجه کمتر مورد توجه است. چنین رویکرد‌هایی نیازمند حمایت‌های ملی بنیادینی است که باید بر آن تمرکز کرد. این موارد حتی در حوزه پاسخگویی وزارت فرهنگ و ارشاد هم نیست، اینها مرتبط با سیاست کلان فرهنگی است که در اسناد باید مورد توجه قرار گیرد که معرفت شنیداری جامعه برایشان مهم باشد تا ما که در این حوزه فعال هستیم نقش آفرینی کنیم. در این جشنواره به داوران هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود و جایزه برگزیدگان ناچیز است.

اردلان درباره اهمیت بیشتر موسیقی پاپ در جامعه و توجه جشنواره موسیقی جوان به این گونه موسیقی اظهارداشت: صدا و سیما در حوزه موسیقی خوب نقش‌آفرینی نکرده و یک آشفتگی در این حوزه وجود دارد در صورتی که لازم است در این حوزه، به مباحث آکادمیک، تخصصی و ریشه‌های موسیقی بپردازیم. از صدا و سیما درخواست می‌کنم که برنامه‌ها و بخش‌های موسیقی جوان را به صورت زنده از رادیو و تلویزیون پخش کند تا اجرا‌های موسیقی به گوش مردم برسد.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: شرکت کنندگان در این رویداد والدینشان سال‌ها هزینه کردند تا فرزندانشان نزد اساتید آموزش موسیقی داشته باشند و به عنوان نخبه در جشنواره موسیقی جوان شرکت می‌کنند و باید شناخته شوند و آثارشان شنیده شود. فرهنگ باید چرخه داشته باشد. شایسته نیست که این جوان‌ها را به برنامه‌های استعدادیابی هدایت کنیم.

وی افزود: اکنون تمام رسانه‌های مجازی و تصویری در اختیار موسیقی پاپ است، تاکنون جرات نکردم این گونه موسیقی را وارد جشنواره کنم، نه تنها من، ۹۰ داور جشنواره هم باید در این باره تصمیم گیری کنند. در جشنواره موسیقی جوان، حضور گونه‌های ملی و نواحی مهم هستند.

اردلان با اشاره به اهمیت موضوع آموزش اظهارداشت: امسال طی سال مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی و تکمیلی را برای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان برگزار خواهیم کرد، ۲۰ فیلم از ۲۰ هنرمندی که در اجرا‌ها به درجه بالایی رسیدند به زبان‌های مختلف تهیه می‌شود. همچنین با برخی از استادان مبرز هم مذاکراتی داشته‌ایم که اگر هنرمندان برگزیده جشنواره در طول سال نیاز آموزشی و مشاوره‌ای به مدرسان و بزرگ‌تر‌های موسیقی داشتند آنان از هیج کمکی دریغ نکنند.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره برگزاری این رویداد به صورت بین‌المللی بیان کرد: بین‌المللی شدن جشنواره، مشغله‌ای ایجاد می‌کند و ما را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند. این مسیر پیچیدگی‌هایی دارد که به عنوان دبیر جشنواره اصلا پیشنهاد نمی‌کنم.

آغاز رقابت ۲۸۹ هنرمند جوان از ۲۷ شهریور

محمدعلی مرآتی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره موسیقی جوان نیز در ادامه این نشست با ارایه گزارشی از جشنواره اظهارداشت: جشنواره موسیقی جوان، از روز سه‌شنبه -۲۷ شهریورماه- ساعت ۹ صبح با تفکیک بخش‌های مختلف در تالار رودکی تهران آغاز می‌شود و ۵ مهرماه اختتامیه این جشنواره خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه ۲۱۱۷ نفر از ۳۱ استان در این جشنواره شرکت کردند، گفت: این تعداد شرکت کننده بزرگترین دستاورد است، جشنواره افت نکرده است و هر سال جوانان از آن استقبال کردند. این جشنواره نشان دهنده بالندگی نسل جوانی است که بازگشت خوبی به فرهنگ‌های اصیل خود دارند.

مرآتی افزود: جشنواره موسیقی جوان همچون یک کنکور و مسابقه‌ای است که ما امسال تلاش کردیم با حضور ۹۰ هنرمند در بخش‌های مختلف به عنوان داور، شرایط تخصصی و ویژه‌ای را برای هنرمندان شرکت کننده ایجاد کنیم. ۲۸۹ نفر به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند. همچنین در این رویداد میزبان ۸۵ نوع ساز و ۱۲ نوع آواز هستیم.

دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره موسیقی جوان اظهارداشت: امسال قصد داریم با یک هدف‌مندی پدیده‌های این دوره از جشنواره را شناسایی کنیم و از آنها برای حضورشان در اجرا‌های حرفه‌ای در تهران و دیگر شهر‌های کشور دعوت کنیم. یکی دیگر از روش‌های هدف‌مند ما طرح «چهار فصل» است، تمهیدات و اقدامات اجرایی را در این زمینه انجام داده‌ایم و به زودی جزییات آن را اعلام خواهیم کرد.

مرآتی درباه بودجه هفدهمین جشنواره مسویقی جوان گفت: امسال با توجه به انتقال دولت‌ها، بودجه جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته ۲ برابر و نیم افزایش پیدا کرد و به دلیل اینکه تاکنون میزان آن قطعی نشده فعلا نمی‌توانم به صورت دقیق عدد را اعلام کنم و این هفته میزانش مشخص می‌شود. براین اساس امیدواریم امسال با توجه به افزایش بودجه جشنواره، میزان جوایز هم افزایش پیدا کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.