سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعای موشکی غرب علیه ایران؛ تلاش برای امتیازگیری

کارشناس مسائل اروپا معتقد است غرب با طرح ادعای ارسال سلاح از سوی ایران به روسیه جهت استفاده علیه اوکراین، در تلاش است تا ایران را تحت فشار قرار دهد.

طرح ادعای ارسال تسلیحات نظامی ایران به روسیه مساله جدیدی نیست، با گذشت بیش از ۲ سال و نیم از جنگ میان روسیه و اوکراین، بار‌ها دولت‌های اروپایی و آمریکا، اتهاماتی را علیه ایران درباره ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه مطرح کرده‌اند.

در حالی که به اذعان خودشان مدرکی در این زمینه ندارند، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز تاکید کرد که هنوز نمی‌تواند استفاده از این موشک‌ها را تایید کند و هیچ شواهدی دال بر انتقال این موشک‌ها از سوی تهران ندارد. 

مقامات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه نیز با قطعیت این ادعا‌ها را رد کرده‌اند، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به ادعا‌های غرب برای ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین با بیان این‌که «‏یک بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند»، تاکید کرد: ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام. معتادین تحریم باید از خود بپرسند: چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟

همچنین «دیمتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گمانه‌زنی‌ها و ادعا‌ها درباره تحویل تسلیحات کشور‌های دیگر، از جمله ایران به روسیه را برای استفاده در جنگ اوکراین «بی‌پایه و اساس» دانست.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل هم در واکنش به این ادعای اثبات‌نشده تاکید کرد موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است.

تلاش غرب برای امتیازگیری از ایران

«علی بیگدلی» در تحلیل خود از ادعا‌های مطرح شده از سوی غرب مبنی بر ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه اظهار کرد: مقامات ما بار‌ها تاکید کرده‌اند که سیاست نگاه به شرق برای ما اولویت دارد، ضمن این‌که ما خیلی نمی‌توانیم جدای از روسیه باشیم و در شرایطی که تصمیم نهایی در شورای امنیت گرفته شود، این روسیه است که به نفع ایران، وتو می‌کند.

وی افزود: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ که تحریم‌ها و محدودیت‌ها در زمینه فروش، صادرات و واردات سلاح‌های متعارف نظامی برداشته شده یعنی از نظر حقوقی ممنوعیتی در این موضوع متوجه ایران نیست، اما مهم‌ترین مساله این است که در آستانه سفر رئیس‌جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل هستیم و غرب تلاش دارد تا ایران را تحت فشار قرار داده و در موضوع برجام امتیاز بگیرد. 

این کارشناس مسائل اروپا همچنین بیان کرد: رئیس‌جمهور باید از سفر به نیویورک دست پر برگردد، شاید این آخرین فرصتی باشد که بتوانیم اختلافات را کاهش دهیم و در ملاقات‌هایی که با مقامات از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام خواهد شد، درصدد کاهش تنش باشیم.

بیگدلی تصریح کرد: تا زمانی که سفر انجام نشده نمی‌توان با قطعیت گفت اروپا چه تصمیمی در مورد ایران دارد و هدفش از طرح ادعایی ارسال موشک از سوی ایران به روسیه چیست. غرب باید این موضوع را به طور مشخص بیان کند.

ادامه جنگ اوکراین به نقطه مشخصی کشیده نخواهد شد

وی ابراز عقیده کرد: اروپا و غرب معتقدند که این روسیه بوده به اوکراین حمله کرده، اما غرب طی ۱۰ سال گذشته پوتین را تحت فشار قرار داده و امروز روسیه در تنگنای ناتو است، از سوی دیگر روسیه معتقد است در دفاع از خود، اوکراین را از سرزمین‌های روس‌نشین بیرون می‌کند. در هر حال ادامه این جنگ به نقطه مشخصی کشیده نخواهد شد، همان‌طور که پوتین هم مطرح کرده غرب نمی‌تواند خیلی سرسختانه نسبت به روسیه برخورد کند و با ملاحظاتی دست به یکسری اقدامات می‌زند. 

این استاد دانشگاه افزود: کمک‌های سخاوتمندانه غرب به اوکراین جنگ را ادامه‌دار کرده و امروز در شرایط فرسایشی قرار دارد و ادامه آن به نفع هیچ‌کدام از طرفین نیست. تا به امروز آمریکا از اوکراین حمایت کرده و اخیرا «کامالا هریس» نامزد دموکرات‌ها هم در مناظره انتخاباتی بر ادامه سیاست‌های آمریکا تاکید کرد. 

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
سلام آمریکا باقدرت تمام به اسرائیل سلاح میفرستد ودرقتل عام مردم بی دفاع فلسطین ومنطقه شریک رژیم اشغالگر هست ترور شخصیت های انقلابی ما وکشور های منطقه رادردستور کار قرارداده بعدشما اونو متهم نمیکنید.ماهم برای حفظ منافع مردم و کشورمون باید هر اقدامی لازم باشه انجام بدیم از ارسال سلاح وموشک گرفته تا حضور مستشاران ما درسایر کشورها.
ح
۱۲:۱۱ ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
تحلیل آقابیگ لی اشتباه است اروپا دنبال رو آمریکاست اگر مشگل میخواهد حل شود باید آمریکا شود اثر دولتهای اروپایی متزلزل هستند اکثر دولتها از طرف حزب تندرو مورد تهدید هستند رای اکثریت در اروپا با تندروهاست