سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت روز ملی خرما؛

ایران دومین تولیدکننده خرما در دنیاست

رئیس انجمن خرما گفت: ایران با تولید سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن خرما، دومین تولیدکننده در دنیا محسوب می‌شود.

محسن رشید فرخی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت روز ملی خرما گفت: ۲۵ شهریور به عنوان روز ملی خرما در تقویم ثبت شده است،  امیدواریم به این محصول استراتژیک اهمیت بیشتری داده شود.

او با بیان اینکه برداشت خرما در اکثر مناطق به اواسط خود رسیده است، افزود: برآوردها حاکی از آن است که تولید خرما به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن برسد، اما پایان فصل برداشت و هنگام ورود محصول به سردخانه می توان  آمار دقیق تولید اعلام کرد.

رشیدفرخی با بیان اینکه ایران دومین تولیدکننده خرما در دنیاست، گفت: ایران رتبه دوم و سوم در صادرات را داراست، از این رو انتظار می‌رود با عدم اتخاذ تصمیمات یک شبه صادرات و ممنوعیت‌های گاه و بیگاه بتوان ارزآوری قابل توجهی را نصیب کشور کرد.

رئیس انجمن خرما ادامه داد: بنابر آمار متوسط ارزآوری سالانه صادرات خرما ۳۵۰ تا ۴۰۰ دلار است، درحالیکه طی یک برنامه بلندمدت با حفظ بهره‌وری بالا مشروط بر عدم مداخله در قیمت گذاری و عدم اتخاذ دستورات خلق الساعه می توان میزان ارزآوری صادرات را به یک میلیارد دلار رساند.

او با اشاره به بازار خرما گفت: قیمت خرما باید تابع عرضه و تقاضا باشد چراکه اقتصاد دستوری جوابگو نیست، اما به طور کلی افزایش قیمت خرما طی سال های اخیر کمتر از تورم بوده است و امسال هم افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.