سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انسان هم می‌تواند اعضای خود را بازسازی کند؟

یک محقق بیان کرد: ما بررسی می‌کنیم که جانوران با چه مکانیسمی بازسازی اعضا را انجام می‌دهند و آیا انسان هم می تواند این قابلیت را داشته باشد یا خیر.

حسین فلاح محمدی، از برندگان بیست و پنجمین کنگره بین المللی رویان و دانشجوی سال اخر دکترای بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی از دانشگاه اولم آلمان، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره تحقیق ارائه شده خود با عنوان بازسازی استخوان و قلب مطرح کرد: موجوداتی مانند دوزیستان یک سری قابلیت‌ها مانند بازسازی اعضا یا regeneration دارند.

او ادامه داد: برخلاف انسان یا پستانداران که توانایی بازسازی ارگان بعد از قطع را ندارند، یک سری موجودات مانند گورخرماهی و سمندر این قابلیت را دارند؛ به این معنی که وقتی ارگان‌هایشان مثل دست، پا، نخاع، قلب و استخوان قطع می‌شود، دوباره قابلیت بازسازی آن را دارند. به این پدیده بازسازی یا regeneration می‌گویند.

برنده بیست و پنجمین کنگره بین المللی رویان توضیح داد: ما بررسی می‌کنیم که جانوران با چه مکانیسمی این کار را انجام می‌دهند و سعی می‌کنیم با توجه به شباهت‌های زیاد میان انسان و ماهی که دارای این قابلیت است، از این مکانیسم‌ها استفاده کنیم.

او در این باره توضیح داد: شاید شنیده باشید که برخی انسان و ماهی را مرتبط با یکدیگر و انسان را تکامل یافته ماهی می‌دانند. به نوعی جد مشترک همه این‌ها یک ماهی یعنی تلئوست فیش Teleostei بوده است. 

فلاح محمدی با بیان این که ژنوم انسان و ماهی حدود ۷۵ درصد شباهت دارد، گفت: محققان ضمن بررسی این مکانیزم، بررسی می‌کنند که چرا این قابلیت در طول زمان از دست رفته و چطور می‌توان آن را بازگرداند.

او با نام بردن از سمندر به عنوان یک دوزیست که دارای این قابلیت است، مثال زد: در زبرافیش یا گورخرماهی مدت زمان بازسازی بستگی به ارگان یا همان عضو دارد. نخاع یا استخوان دو تا سه هفته طول می‌کشد تا بازسازی انجام شود.

این پژوهشگر با اشاره به وسیع بودن این علم، درباره قدرت بازسازی در مارمولک گفت: مارمولک خشکی زی است و قابلیت بازسازی آنچنانی ندارد و فقط دمش را می‌تواند ترمیم کند. اما سمندر که دوزیست است قابلیت بیشتری دارد.

او اضافه کرد: اکسولوتل یک موجود خیلی معروف در این زمینه است که این قابلیت را دارد.

به گفته حسین فلاح محمدی، او این تحقیق را در کنفرانس‌های تخصصی در وین، هانبورگ و درسدن نیز ارائه داده است.

خبرنگار: فاطمه کربلایی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
کاش برای ضایعه نخاعی ها بشه کاری کرد چون بشدت تحت فشارند و واقعا محروم ترین و مظلوم ترینند