سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عراقچی در گفتگوی ویژه خبری:

سفر عراق نمونه بارز دیپلماسی عمومی بود

وزیر امور خارجه گفت: برخی اوقات شخصیت برخی رهبران می‌تواند ایجاد یک موج مثبت در روابط دو کشور کند.

عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی ویژه خبری گفت: با همکاری دولت عراق بخش‌های زیادی از توافق نامه امنیتی اجرایی شده و اکنون هم از عراقی‌ها قول مساعد گرفتیم که بقیه بخش‌ها نیز اجرایی شود.

وی افزود: در روابط بین کشور‌های ارتباط و ابعادی وجود دارد، اما همه سعی می‌کنند فضای مساعد تری را ایجاد کنند تا این روابط بین المللی سهل‌تر شود. این که فضای عمومی را تحت تاثیر مثبت خود قرار دهید کار سختی است و این اقدام به عنوان دیپلماسی عمومی مطرح می‌شود.

وی گفت: این دیپلماسی ابعاد مختلفی دارد. بعضی اوقات شخصیت برخی از افراد می‌تواند با عث ایجاد موجی مثبت شود و آن چیزی که در سفر به عراق پیش آمد پیروزی از و نوعی از دیپلماسی عمومی بود. این سبک رئیس جمهور در عراق و کردستان و منطقه بصره تاثیر خود را به خوبی نشان داد. 

عراقچی ادامه داد: تسلط ایشان به زبان کردی و نوع رفتار ایشان فضا را در کردستان تحت تاثیر خود قرار داد. این سفر در روابط ما با کردستان را چند سال به جلو پیش برد. ایشان با صحبت‌هایی که به زبان کردی و مصاحبه‌های که زبان کردی داشتند فضا را تحت تاثیر قرار دادند و شوقی را در طرف مقابل مشاهده می‌کردیم.

وی افزود: کار سال‌ها دیپلماسی را رئیس جمهور در یک نصف روز عملی کردند. آقای بارزانی در ملاقات با ایشان عنوان کردند که ما حتی فکر هم نمی‌کردیم که روزی به زبان کردی به رئیس جمهور ایران خوش آمد بگوییم و به زبان کردی با ایشان حرف بزنیم.

وزیر امور خارجه گفت: فکر می‌کنم فضایی که اکنون ایجاد شده فضایی است که برای ارتباطات گسترده آماده شده است. اقلیم کردستان برای روابط اقتصادی بسیار مناسب است و اشتراکات فرهنگی و تاریخی به ما کمک می‌کند که روابط را گسترده‌تر کنیم.

وی تاکید کرد: این موضوع در بصره نیز اتفاق افتاد و رئیس جمهو هم با سبک خاص خودشان ارتباط بسیار نزدیکی با مردم این منطقه ایجاد کردند. به نظر من وجه دیپلماسی عمومی این سفر و ارتباط با عموم مردم عراق واقعا شگفت انگیز بود و این اولین سفر رئیس جمهور ایران به منطقه اقیلم کردستان و منطقه شیعه نشین بصره بود. می‌توان گفت این سفر اتفاقی تاریخی بود و بسیار موثر و بود و فصل جدیدی از روابط ما را با عراق ایجاد کرد.

وی درباره توافق امنیتی با عراقی‌ها اظهار کرد:‌ با همکاری دولت عراق بخش‌های زیادی از توافق نامه امنیتی اجرایی شده و اکنون هم از عراقی‌ها قول مساعد گرفتیم که بقیه بخش‌ها نیز اجرایی شود در هر دو شهر بصره و کردستان عراق اطمینان داده شد که بقیه قدم‌ها نیز صورت گیرد و اطمینان داده شد که منطقه کردستان عراق به هیچ وجه تهدید برای جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود. فکر می‌کنم که به لحاظ امنیتی هم این سفر دستاورد‌های خوبی داشت.

وی افزود: در حوزه اقتصادی نیز صحیت‌های خوبی داشتیم و مانند پروژه قطار شلمچه و مطالباتی هم که ما داشتیم برای دریافت آن راه حل‌هایی دیده شد و از همه مهمتر ما و عراق تصمیم گرفتیم به سمت همکاری راهبردی برویم.

امکان افزایش تبادلات ایران و عراق به بیست میلیارد دلار وجود دارد 

عراقچی درباره افزایش سطح تبادلات ایران و عراق گفت: ظرفیت رسیدن به بیست میلیارد دلار وجود دارد نگاه من این است که در شناسایی ظرفیت‌های وارداتی و صادراتی کمبود داریم و باید این را تقویت کنیم، برخی از تجار ما با ظرفیت‌های عراق آشنا نیستند و آنها نیز همینطور. معتقدم که اگر ظرفیت‌ها کامل شناسایی شود و تسهیلاتی هم درباره انتقال پول ایجاد شود امیدوارم که بیشتر از این رقم هم شود. 

وی درباره اولیت بخشی به همسایگان گفت: با کشور‌های نوظهور، چین و روسیه و سازمان‌های منطقه‌ای و با همه بصورت فعال جلو خواهبم رفت، به دنبال یک دیپلماسی متوازن هستیم، اگر ظرفیت‌ها به درستی شناخته شوند امکان گسترش روابط به درستی وجود دارد. همیشه در هر دولت جدید اینکه رییس جمهور اولین سفرش به کجا باشد موضوعیت دارد و از همین رو نیز عراق را انتخاب کردیم پیامش این بود که اهمیت اول ما به منطقه خودمان است. 

تحریم یک ابزار شکست خورده است 

ما دنبال این هستیم که روابط با اروپا را از منظری جدید دنبال کنیم و سیاست‌های نادرست خود را تصحیح کنند می‌توانیم روابط را به سمت معقول ببریم البته اولیت ما جا‌های دیگری است، اما روابط با اروپا را فراموش نمیکنیم. سیاست‌های اروپا در برابر ما خصمانه بوده است و اوکراین هم رابطه ما را دچار پیچیدگی کرده است و باید بر این فائق بیاییم تا با گفتگو بتوانیم بر نگرانی‌ها فائق بیاییم. 

اروپا باید نگرانی‌های ما را بدانند و از موضع احترام با ما صحبت کنند. این چنین نیست که فقط آنها نگرانی داشته باشند. تحریم یک ابزار شکست خورده است قبلا تجربه کردند که مسائل هسته‌ای را تحریم کردند، اما همچنان مساله هسته‌ای ایران به رشد خود ادامه داد. 

وی درباره مذاکرات بیان کرد: ابتدا باید پایه مناسب برای شروع مذاکرات ایجاد شود و بعد بر اساس اعتماد سازی در برابر رفع تحریم‌ها که مبنای برجام بود به این فرمول برگردیم. هنوز برجام چارچوب مناسبی است که میتواند ما را به مذاکره‌ای جدید رهنمون کند البته این لازم است که به سطحی از درک متقابل برسیم که بتوانیم وارد گفتگو شویم. ما اینگونه نیست که نیازمند رفع تحریم‌ها باشیم به گونه‌ای که عزت خود را زیرپا بگذاریم. از گذشته درس می‌گیریم، اما در آن متوقف نخواهیم شد. مذاکرات هسته‌ای از ابتدا در معاونت بین الملل وزارت خارجه بوده است. تیم مذکرات همدل و هم فکر خواهند بود. 

وزیر امور خارجه در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای و حضور ترامپ یا هریس در آمریکا اظهار کرد: برای منافع ملی ما فرقی نمی‌کند که طرف مقابل ما چه کسی باشد و ما مذاکره‌ای می‌کنیم که منافع ما تامین شود. البته با مریکایی‌ها تفاوتی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: در دولت گذشته تماس‌هایی چه به صورت پیام و یا غیر مستقیم با آمریکایی‌ها بود ه، اما صول مذاکره ما توسط شورای امنیت ملی درباره‌اش تصمیم گیری می‌شود ما بر اساس منافع خود مذاکره می‌کنیم.

وی افزود: حضور افراد مختلف در کار و در راس کشور‌ها تفاوتی دارد، اما برای ما ملاک اصلی نیست که چه کسی مقابل ما است و ما مذاکره را بر اساس منافع خود پیش می‌بریم.

وی درباره آماده نبودن آمریکایی برای مذاکره گفت: این را باید بدانیم که هیچ کشوری و در زمان انتخابات آماده مذاکرات نیست، اما با اروپایی‌ها اگر بخواهیم صحبت‌هایی را آنجا انجام می‌دهیم. 

وی درباره صحبت‌های ترامپ نیز گفت: ترامپ صحبت‌های ضد و نقیض زیادی دارد و برای ما رفتار کلی افراد مهم است.

عراقچی درباره حضور در سازمان ملل گفت:‌ ما همیشه از تریبون‌های بین المللی برای بیان مواضع خود استفاده کرده و حضور و ایفای نقش در روند‌های بین المللی بسیار مهم است حضور رئیس مهور ما هم د سازمان ملل معمولا به صورت عمومی و همیشگی بوده است.

وی ادامه داد: روئسای جمهور ما برای بیان دیدگاه خود از این فرصت استفاد کرد ه اولین سفر به نیورک فرصت مناسبی است که دنیا با دیدگاه‌های رئییس جمهور ما و دولت چهاردهم آشنا شوند.

وزیر امور خارجه درباره سایر برنامه‌های این سفر گفت: در آن جا دیدار‌های زیادی در پیش داریم که بسیار مهم است. تریبون سازمان ملل بسیا مناسب است که دیدگاه خود را عنوان کنیم و فرصت حضور دکتر پزشکیان در نیویورک با شناساندن سیاست‌های دولت پهاردهم به جهانیان بسیار مناسب است. این موضوع در قالب سخنرانی و دیدرا‌های دو جابنه و مصاحبه‌ها است و می تواند راهگشای حرکت سیاست خارجه ما برای آینده باشد. 

امسال اجلاسی تحت عنوان سران برای آینده نیز طراحی شده که رئیس جمهور ما در آن جا هم سخنرانی خواهند داشت. دیدار با ایرانیان و با سایر ادیان الهی، مقامات مختلف، دیدار با رسانه‌ها و اندیشکده‌ها از سایر برنامه‌های این سفر است. انشالله از این فرصت کمال بهره برداری را عملی می‌کنیم.

وی درباره برنامه دستگاه دیپلماسی ایران برای جلوگیری از ادامه روند کشتار آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه گفت:‌ سیاست خارجه دولت چهاردهم حمایت بی حد و حصر از مقاومت است. ما جبهه مقاومت را حمایت می‌کنیم. محور مقاومت اکنون به واقعیتی تبدیل شده که قابل انکار و نادید گرفته شدن نیست. در غزه قریب به یکسال است که در یک منطقه کوچک صهیونیست‌ها می‌جنگند، اما به هیچ یک از دستاورد‌های خود نرسیدند و مجبورند با همان حماس برای آتش بس مذاکره کنند.

عراقچی در انتها گفت:‌ این ناتوانی و شکست صهیونیست‌ها ناتوانی آمریکا هم است که حمایت کاملی از صیونیست‌ها داشته است. محور مقاومت اکنون در موقعیت خوبی است و ما به حمایت خود از ان‌ها ادامه می‌دهیم و ضمنا در تله‌هایی که صهیونیست‌ها می‌گذرند که دامنه جنگ را به مناطق دیگر گسترش دهند نمی‌افتیم با هوشیاری خود این تله‌ها را خنثی کردیم 

ما با هوشمندی تحولات را رصد می‌کنیم و اجازه نمی‌هیم صهیونیست‌ها به اهداف شوم خودا برسند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.