سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رویترز تصاویر سایت هسته‌ای کره شمالی را مکان احتمالی ساخت بمب اتمی معرفی کرد

به تازگی تصاویری از یک سایت غنی‌سازی اورانیوم کره شمالی منتشر شده است که به ادعای رویترز ممکن است یک مکان اعلام نشده برای ساخت بمب‌های هسته‌ای باشد.

به تازگی تصاویری از سوی رسانه دولتی کره شمالی از یک سایت غنی‌سازی اورانیوم منتشر شده است که به ادعای تحلیلگران خبرگزاری رویترز ممکن است یک مکان اعلام نشده برای ساخت بمب‌های هسته‌ای باشد. 

کره شمالی برای اولین بار در روز ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهریور) تصاویری از سانتریفیوژ‌هایی را که برای بمب‌های هسته‌ای خود سوخت تولید می‌کنند، نشان داد. در این تصاویر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از تاسیسات غنی سازی اورانیوم بازدید می‌کند و تولید مواد با درجه تسلیحاتی بیشتر برای تقویت زرادخانه را خواستار می‌شود.

رویترز به نقل از تحلیلگران نوشت: عکس‌های تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم کره شمالی ممکن است یک مکان اعلام نشده برای ساخت بمب‌های هسته‌ای را در خارج از پایتخت این کشور نشان دهد.

تصاویر منتشر شده کیم را نشان می‌دهند که بین ردیف‌های طولانی سانتریفیوژ‌های فلزی، راه می‌رود، اما در این گزارش به محل تاسیسات اشاره‌ای نشده است. ناظران و تحلیلگران حوزه کره شمالی گفتند که این سایت که به نام کانگسون شناخته می‌شود، مشکوک به یک کارخانه مخفی غنی سازی اورانیوم است.

دکتر جفری لوئیس، کارشناس منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری، گفت که پنج تصویر از داخل این تاسیسات، از جمله سالن «بزرگ» آن و یک ساختمان الحاقی منتشر شده توسط رسانه‌های دولتی، با ویژگی‌های تصاویر ماهواره‌ای از سایت هسته‌ای مطابقت دارد.

او گفت که شکل عجیب این ساختمان الحاقی و مجموعه غیرمعمول ستون‌ها و تیر‌های آن «همخوانی قوی» با سایتی دارد که کره شمالی در سال ۲۰۲۴ ساخته است. لوئیس افزود: این احتمالا کانگسون است. این یک کارخانه غنی سازی است.

گفته می‌شود که کره شمالی چندین سایت برای غنی سازی اورانیوم دارد. تحلیلگران می‌گویند که تصاویر ماهواره‌ای تجاری، ساخت و ساز را در سال‌های اخیر در مرکز تحقیقات علمی هسته‌ای اصلی یونگ بیون و سایت کانگسون نشان دادند که بیانگر توسعه احتمالی در هر دو مکان است.

کالین زویرکو، یک خبرنگار تحلیلی ارشد یک وب‌سایت مستقر در سئول که کره شمالی را رصد می‌کند، گفت که عکس‌ها و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که این مجتمع کانگسون است.

در ماه ژوئن، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که یک ساختمان الحاقی جدید برای ساختمان اصلی در مجموعه کانگسون در سال ۲۰۲۴ ساخته شده است و این مجتمع «ویژگی‌های زیرساختی مشترک با تاسیسات غنی‌سازی سانتریفیوژ گزارش‌شده در یونگ‌بیون» دارد.

در جریان بازدید کیم از سایت مزبور که توسط رسانه‌های کره شمالی پوشش داده شد، وی بر لزوم افزایش تعداد سانتریفیوژ‌ها برای «افزایش تصاعدی» زرادخانه هسته‌ای و گسترش استفاده از نوع جدیدی از سانتریفیوژ برای تقویت تولیدات هسته‌ای با درجه تسلیحاتی تاکید کرد.

به گفته کارشناسان، عکس‌هایی که طراحی پیشرفته‌ای از سانتریفیوژ‌ها و سالنی با آبشار‌های متصل به سانتریفیوژ‌ها را نشان می‌دهند، از پیشرفت برنامه غنی‌سازی اورانیوم کره شمالی حکایت دارد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.