سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری اعلام شد؛

امیر رستگاری: ماهواره چمران ۱ در روز اول پرتاب چهار بار رصد شده است/ سردار جعفرآبادی: ماهواره نور ۴ سال آینده پرتاب می‌شود

معاون وزیر دفاع و فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه به بیان ویژگی‌های ماهواره چمران ۱ و ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ و توان صنعت فضایی کشورمان پرداختند.

برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر به پرتاب ماهواره چمران ۱ به فضا اختصاص داشت که امیر دریادار امیر رستگاری معاون وزیر دفاع و مدیرعامل صنایع الکترونیک ایران و سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران به بیان ویژگی‌های ماهواره چمران ۱ و ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ پرداختند.

امیر رستگاری در ابتدای برنامه گفت: امروز خبر مسرت‌بخشی را ملت ایران شنیدند و ماهواره چمران ۱ که ماهواره‌ای تحقیقاتی است با اثبات فناوری انتقال به فضا پرتاب شد.

وی اظهار کرد: عمده ماهواره‌هایی که به فضا پرتاب کرده بودیم مخابراتی بودند و امکان مانور مداری و تغییر مدار نداشت. در راستای طرح تحول بر روی ماهواره کار شد و تغییر فاز و اصلاح مداری انجام شد و امروز این ماهواره در مدار قرار گرفت و تا الان ۴ رصد داشتیم؛ که در روز اول کاملا در اختیار همراهان کنترل زمینی قرار گرفته و در مدار قرار گرفته است.

وحدت در عین کثرت

سردار جعفرآبادی در ادامه برنامه گفت: ماهواره بر قائم ۱۰۰ در دومین پرتاب خود موفق و متوالی عمل کرد و ماهواره چمران ۱ را مدار ۵۵۰ کیلومتری قرارداد. پرتاب امروز یک ویژگی منحصربه‌فرد داشت و آن این بود که یک پروژه چندوجهی بود کارفرمای آن سازمان فضایی است که متعلق به دولت است. ماهواره‌بر را نیروی هوافضای سپاه ساخته و ماهواره را صاایران که متعلق به وزارت دفاع است ساخته و پژوهشگاه فضایی ایران که متعلق به دولت است ناظر فنی پروژه بوده و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در ساخت زیرسیستم‌های ماهواره‌بر و ماهواره حضور داشتند که نشان می‌دهد تمامی ارکان در حوزه‌های لشکری و کشوری در این پروژه نقش داشتند و نشان داد اگر هم‌افزایی وجود داشته باشد داشته‌های ما درهم ضرب می‌شود. 

وی افزود: پرتاب امروز نشان داد در عین کثرت می‌توان به وحدت رسید. سردار سلامی در پیامشان گفتند در عین تهدید‌هایی که وجود دارد فعالیت فضایی کند نشده و این می‌تواند در سایر حوزه‌های دولت و کشور الهام‌بخش باشد.

امیر رستگاری در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری بیان کرد: ایران اولین کشور اسلامی است که هر سه زنجیره طراحی ماهواره و سامانه کنترل زمینی را توانسته در داخل کشور توسط دانشمندان بومی‌سازی کند و این مهم را در سخت‌ترین شرایط تحریمی انجام دادیم. ما در این حوزه کاملا تنها بودیم و به جوانان خود اتکا کردیم و امروز دستاوردشان را می‌بینیم.

سردار جعفرآبادی در ادامه برنامه اظهار کرد: سپاه در همه حوزه‌های سازندگی و مردم‌یاری و در هر جا که کمکی از دستش بربیاید به دولت کمک می‌کند. همکاری خوبی در حوزه فضا در دولت سیزدهم انجام شد که ماهواره ثریا به مدار ۷۵۰ کیلومتری رفت. ماهواره‌بر آن سه مرحله‌ای سوخت جامد است که موتور مرحله اول ۷۰ ثانیه کار کرد. 

امیر رستگاری در ادامه برنامه گفت: ماهواره که در مدار تزریق می‌شود شروع به چرخیدن می‌کند و حالت غیرپایدار دارد و سامانه زمینی آن را از حالت چرخش خارج و به پایداری می‌رساند و آن را به سمت زمین نگه می‌دارد و بعد تثبیت موقعیت انجام و در این مسیر کنترل را در دست می‌گیرد. 

وی ادامه داد: در روز اول پرتاب همکاران سامانه زمینی این چهار موقعیت را انجام دادند. 

نقش شهید رئیسی در حوزه فضایی

سردار جعفرآبادی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری بیان کرد: باید قبل از همه دولت سیزدهم تشکر کنیم. شهید رئیسی بعد از یک دوره رکود در صنعت فضایی آن را به حرکت درآورد. درخصوص دولت چهاردهم این پرتاب را به آقای پزشکیان تقدیم می‌کنم که از نخبگان علمی هستند. در حوزه فضایی یک درک متقابل با رئیس‌جمهور وجود دارد و نهضت دولت سیزدهم در دولت چهاردهم ادامه پیدا می‌کند.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران اظهار کرد: سردار حاجی‌زاده جلسه‌ای با آقای پزشکیان داشتند که گفتند آقای پزشکیان میخواهد با قوت ادامه یابد.

امیر رستگاری در ادامه برنامه گفت: ماهواره چمران ۱ تحقیقاتی است و در کلاس میکرو ماهواره‌هاست. حدود ۱۸ ماه طراحی آن و حدود ۲۳۰ هزار نفر ساعت زمان برد. 

مدیرعامل صنایع الکترونیک ایران تصریح کرد: زیر ۳۰۰ هزار دلار این ماهواره برای ایران هزینه داشت و اگر به یک کشور صاحب فناوری می‌دادیم شش میلیون دلار هزینه داشت و این ماهواره از لحاظ اقتصادی و علمی برای کشور دستاورد داشت، چون در حوزه تغییر مدار برای اولین بار به فضا ماهواره پرتاب کردیم و از گاز سرد در آن استفاده کردیم. 

سردار جعفرآبادی در ادامه برنامه اظهار کرد: امروز دومین پرتاب ماهواره‌بر ۱۰۰ بود که اولی آن هشت ماه پیش بود که ماهواره ثریا را در مدار قرار داد. حتی ماهواره‌بر قادر بود که چمران ۱ را در مدار ۷۵۰ کیلومنتری قرار دهد، اما نیاز نبود.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران بیان کرد: الان یک ماهواره‌بر ارزان داریم که سوخت جامد دارد و سبک است و کلا ۱۸ تن وزن آن است، چون از الیاف و کامپوزیت است و یک ماهواره‌بر تاکتیکی است و بر روی یک خودرو قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: تولید آن خیلی آسان است و کمتر از یک ماه آماده می‌شود و با وجود قائم ۱۰۰ مشکلی در پرتاب ماهواره زیر ۸۰ کیلوگرم نخواهیم داشت.

تست ماهوار‌ه‌بر ۱۰۵

سردار جعفرآبادی گفت: این ماهواره‌بر تثبیت شده است. ماهواره‌بر ۱۰۵ در حال تست است و در یک سال آتی این ماهواره بر اولین تست تحقیقاتی را انجام می‌دهد و می‌تواند ۲۰۰ کیلوگرم را در مدار قرار دهد. 

اشاره‌ای رهبر انقلاب داشتند که کشور به مدار ۳۶ هزار کیلومتر برسد که وزارت دفاع در آن فعالیت میکند. در سپاه ماهواره بر ۱۲۰ چهار مرحله‌ای را خواهیم داشت. امیدواریم این ماهاوره بر به مدار ۳۶۰ هزار کیلومتری برسد.

پرتاب ۱۸ ماهواره توسط صاایران

امیر رستگاری در ادامه برنامه اظهار کرد: ورود صنایع الکتریکی به صنعت فضایی به سال ۷۶ برمی‌گردد. صنایع الکتریکی در حال طراحی با یک شرکت روسی بود که هشت سال طول کشید و ماهواره سینا به فضا پرتاب شد و بعد از آن ماموریت پیدا کرد اولین ماهواره بومی را را طراحی کند و ماهواره امید را ظرف دو سال طراحی کرد که در سال ۸۷ به فضا پرتاب شد که در جزو ۱۰ کشور دنیا قرار گرفتیم که دارای همه زنجیره‌های ماهواره هستند.

معاون وزیر دفاع اظهار کرد: بعد از آن ماهواره‌های فجر به فضا پرتاب شدند و بعد از آن ماهواره‌های کیان، کیاست و طلوع پرتاب شدند. امروز در حوزه تصویربرداری مرئی توانمندی کامل داریم و در حوزه‌های راداری کار می‌کنیم و حوزه سنجش از راه دور داریم. تا الان ۱۸ ماهواره توسط صاایران ساخته شده و ۱۲ پرتاب موفق داریم.

وی افزود: این ماهواره با ماموریت تغیر مدار ارسال شده و دیتایی ارسال نمی‌کند و محققین این حوزه از این اطلاعات استفاده می‌کنند و از فردا کار آن یعنی حرکت دادن و مانور این ماهواره شروع می‌شود لذا برای متخصصین حوزه ناوبری و کنترل ماهواره مناسب است و دیتای خاصی ندارد.

سردار جعفرآبادی در ادامه برنامه اظهار کرد: حضور دانشجویان در پرتاب ماهواره چندین خاصیت دارد. پرتاب‌هایی که انجام می‌شود آیینه فردای آنهاست و می‌بینند اگر رشته هوافضا و فنی را ادامه دهند آخر و عاقبتشان چیست و چه کار‌هایی را می‌توانند انجام دهند. این حضور جزئی از اردوی راهیان پیرشرفت است. در هر رشته‌ای هستند می‌بنیند متخصصان ما خالصانه و گمنام فعالیت می‌کنند و فضای یاس و ناامیدی که دشمن سعی در القای آن دارد خنثی می‌شود. 

وی افزود: حدود چندصد مهمان داشتیم و دانشجویان دانشگاه‌های برتر و خانواده‌های شهدا و استادان دانشگاه حضور داشتند و فضای صمیمی و پرشور انقلابی ایجاد کرد و این نهضتی که در پرتاب‌های سپاه شکل گرفته در پرتاب‌های بعدی هم حضور خواهند داشت.

ماهواره‌های بعدی در نوبت پرتاب

امیر رستگاری در ادامه برنامه بیان کرد: ماهواره بعدی ماهواره طلوع ۳ است که در کلاس مینی پرتاب خواهد شد. این ماهواره سنجش از راه دور است با قدرت تصویرداری ۵ متر سیاه و سفید و ۱۰ متر رنگی است.

وی بیان کرد: ماهواره طلوع ۳ با ماهواره‌بر سیمرغ و سریر و یا خارجی پرتاب خواهد شد. با تولید ماهواره‌ها باید به حوزه کسب‌وکار وارد شویم. ماهواره طلوع ۳ در دستورکار است و بعد از آن ماهواره طلوع ۴ در دستورکار قرار می‌گیرد که در حوزه راداری اولین ماهواره تصویربرداری راداری خواهد بود. 

سردار جعفرآبادی در ادامه برنامه اظهار کرد: سپاه از پایگاهی که امروز ماهوره چمران ۱ را پرتاب کرد پنج ماهواره پرتاب کرده است و ماهواره‌های نور ۱، ۲ و ۳ توسط ماهواره‌بر قاصد پرتاب شده است. ماهواره‌بر قاصد عملیاتی است و می‌توان با اطمینان کامل پرتاب را انجام داد. ماهواره‌بر ۱۰۰ دو ماهواره ثریا و چمران ۱ را برای دولت پرتاب کرده است.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران بیان کرد: در سلسله ماهواره نور در سال آینده ماهواره نور ۴ را پرتاب می‌کنیم که نوع پیشرفته‌تر ماهواره نور ۳ است. 

وی ادامه داد: به فضل الهی ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ اولین پرتاب ایران از پایگاه فضایی چابهار پرتاب خواهد بود که به همت دولت سیزدهم ساخت فاز یک آن ساخته شد و چون این ماهواره‌بر به صورت تاکتیکی است و به‌راحتی می‌تواند در آنجا حضور پیدا کند و می‌توانیم در زاویه‌ای ماهواره را پرتاب کنیم که به مدار خورشیدآهنگ پرتاب کنیم که مدار به‌درد بخوری است لذا در سال آتی اولین تست تحقیقاتی ماهواره‌بر قائم ۱۰۵ را هم خواهیم داشت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.