سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقوی‌نیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دولت چهاردهم برای توسعه سواحل مکران اقدام کند

کارشناس سیاسی گفت: عمق بندر چابهار ۱۶ متر است و تقریبا تمام کشتی‌های غول پیکر در دنیا میتوانند آنجا پهلوگیری کنند.

علیرضا تقوی‌نیا کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت سواحل مکران بیان کرد: سواحل مکران فوایدی برای کشورمان دارد که این فواید را حتی سواحل خلیج فارس ندارند؛ اول اینکه به اقیانوس‌ها نزدیک‌تر است و نکته بعد هم این است که این سواحل امنیت بیشتری نسبت به خلیج فارس برای ما دارد.

کارشناس سیاسی افزود: اگر یک روز ما با کشور‌های حاشیه خلیج فارس دچار چالش شویم تنگه هرمز به عنوان یک تنگه ژئو پلیتیکی برای همه کشور‌ها است و برای ما هم مشکل ساز خواهد شد.

وی افزود: البته خدارا شاکریم که بر تنگه هرمز تقریبا اشراف کامل داریم، اما اگر یک روز در خلیج فارس دچار چالش شویم بدون تردید سواحل مکران میتواند به عنوان یک جایگزی قابل اعتماد به ما کمک کند، یعنی هم از منظر مسافت به نفع کشور است و هم میتواند در کریدور‌های تجاری بین المللی نقش آفرینی کند وهم از امنیت بهتری برخوردار است، زیرا دور از خلیج فارس هستند و تقریبا در دهانه اقیانوس هند قرار دارند.

تقوی نیاادامه داد: علاوه بر این سواحل چابهار از منظر عمقی هم برای ما دارای مزیت‌های زیادی هستند؛ عمق بندر چابهار ۱۶ متر است و تقریبا تمام کشتی‌های غول پیکر در دنیا میتوانند در آنجا پهلوگیری کنند و این مزیتی است که کمتر کشوری آن را داراست که بدون لایروبی بتواند چنین عمقی را داشته باشد.  

تقوی نیا خاطرنشان کرد: وظیفه دولت چهاردهم این است که از هر طریقی برای توسعه این سواحل اقدام کند، حال میخواهد در همکاری با هند و چه در همکاری با چین باشد؛ البته نباید آنها در قرارداد‌های خود درخواست‌هایی داشته باشند که حاکمیت ملی ما را زیر سوال برود. باید حداکثر سرمایه گذاری را جذب کنیم و از این سواحل حداکثر بهره را ببریم.  

خبرنگار: فاطمه تورانلو

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
بجای التماس به هند و امارات برای سرمایه گذاری در چابهار، می توان با جلوگیری از ریخت و پاش های سازمانها و شرکتهای دولتی در تهران و هزینه های دولتی و مردمی عزاداری های محرم و راهپیمایی اربعین و فروش ارز آزاد به مسافران خارجی به خوبی ده تا چابهار را توسعه داد