سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون فرهنگی‌کانون پرورش فکری:

از فقر عروسک‌های نمایشی رنج می‌بریم

نشست تشریح برنامه‌های نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودک و نوجوان، پویش ملی به سمت قبله و رونمایی از عروسک دارا و سارا در کانون پرورش فکری کودکان برگزار شد.

نشست خبری «نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون پرورش فکری و پویش بین‌المللی «به سمت قبله» امروز دوشنبه۲۴ شهریور در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.

در این مراسم فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سارا روستاپور دبیر نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون به همراه جمعی اصحاب رسانه حضور دارند.

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان بیان کرد: در این نشست خبری به چهار موضوع؛ نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان، پویش ملی به سمت قله، دومین جشنواره سرود ملی و رونمایی از عروسک‌های دارا و سارا مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: دومین دوره جشنواره سرود ویژه کودکان و نوجوانان را در کشور برگزار کردیم، البته با اتفاقاتی چون کرونا باعث شد این جشنواره پس از پنج سال توقف امسال برگزار شد.

وی افزود: جشنواره سرود پیچیدگی‌ها و الزامات زیادی درحوزه‌های پوشش لباس، محتوای تولیدی، سرود، متن و... وجود دارد که همه این موارد نیازمند یک فعالیت پیچیده است و کانون مسئولیت دارد تا از این جشنواره حمایت کند. بیش از ۱۰۰‌گروه سرود فعال هستند، این‌یک سرمایه فرهنگی جدیدی است که رخ داده است و ان‌شاءالله بتوانیم از این سرمایه استفاده کنیم.

فقر آثار نمایشی در حوزه تئاتر کودک

معاون فرهنگی‌کانون پرورش فکری بیان کرد: نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان قرار است برگزار شود که عوامل و زمینه‌های بسیاری را نیاز دارد تا نمایش‌ها اجرای خوبی داشته باشند‌. هدف اصلی ما در حوزه جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان این بوده است تا سرمایه انسانی آینده بخشی از هنرهای نمایشی کشور را تقویت کنیم و از الان کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بتوانند در سپهر هنری کشورمان آثار را به نمایش بگذارند. 

وی افزود: اگر در حوزه تئاتر سرمایه گذاری صورت نگیرد، ما با فقر آثار نمایشی همراه خواهیم بود. هدف ماکشف استعدادهای برتر در حوزه نمایش و زمینه سازی پرورش این بچه‌ها است. لذا نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی جزء محدود جشنواره‌هایی است که برای کودک و نوجوان است. توجه ما به شعار این دوره از جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان (این صحنه خانه ماست) نامگذاری شده است. از ۲۶شهریود ورود گروه‌های مختلف نمایشی را به شهر تهران خواهیم داشت و از ۲۷ شهریور ماه در مرکز تئاتر کانون واقع در پارک لاله آغاز خواهد شد و ان‌شاءالله نمایش این آثار تا ۳۰ شهریور ماه ادامه خواهد داشت. همچنین در حاشیه این برنامه برگزاری کارگاه‌هایی را خواهیم داشت که می‌تواند زمینه آموزشی خوب را ایجاد کند. آیین سنتی، طنز، محیط زیست و آزاد موضوع‌های جشنواره هنرهای نمایشی بود.

رونمایی از عروسک‌های دارا و سارا

فلاح عنوان کرد: اتفاق خوبی که در جشنواره رخ خواهد داد این است که از عروسک‌های نمایشی دارا و سارا رونمایی خواهیم کرد. عروسک‌های دارا و سارا جزء شخصیت‌های کانون پرورش فکری بوده است،‌ خب به دلایلی حضور این عروسک‌ها را نداشتیم اما این عروسک‌ها با پیوست های فرهنگی و تجاری همراه خواهد بود و تلاش می‌شود تا دارا و سارا صامت نباشند. همچنین در حوزه عروسک‌های نمایشی در فقر جدی رنج می‌بریم. ممکن است عروسک‌هایی در صداوسیما حضور داشته باشد اما بزرگسال هستند و ما در حوزه عروسک‌های ‌کودک و نوجوان ضعیف هستیم؛ لذا امیدواریم با وارد شدن عروسک‌ها دارا و سارا فعالیت بهتری داشته باشیم‌.

وی در پایان گفت: امید است بتوانیم حضور این نمایش‌ها را در صدا و سیما داشته باشیم، چرخه مربوط به تولید کتاب را خواهیم داشت. 

اهمیت تئاتر و نمایش از دیدگاه سارا روستا پور

سارا روستا پور دبیر نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان گفت: جشنواره هنر‌های نمایشی جشنواره خوبی است زیرا به نوجوان‌ها فرصت جدیدی داده است. شعار جشنواره به این معنی است که صحنه تئاتر خانه این عزیزان نوجوان است. 

وی افزود: تئاتر و نمایش بحث مهمی است، مخصوصا برای کسانی که می‌توانند فضا و صحنه تئاتر را داشته باشند. در جشنواره هنر‌های‌نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حدود ۵ هزار از گروه‌های کانون و آزاد علاقه‌مند حضور در این جشنواره بودند. برگزاری جشنواره کار سختی است.۵۳۰ نمایش به دست ما رسیده که در نهایت ۱۷ نمایش به مرحله نهایی رسیدند؛ قرار است این ۱۷ نمایش از ۲۴ شهریور ماه در تهران اجرا شوند و در ۳۰ شهریور ماه برگزیدگان را معرفی خواهیم کرد.

وی ادامه‌داد: فراخوان جشنواره از ۲۴ اردیبشهت در ۳۱ استان کشور اعلام شد و در نهایت ۱۷ اثر را انتخاب کردیم. اتفاق مهم این دوره از جشنواره این بود که گروه‌های آزاد می‌توانند در این جشنواره حاضر شوند. همچنین داوران این جشنواره افراد حاذقی همچون مجید قناد، امیر سلطان احمدی و مشهدی عباس، حسن دادشکر، خانم صبری هستند. 

روستا پور عنوان کرد: کاری که برای نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان انجام داده‌ایم، حضور خانواده ‌ها و فرزندانشان همراه با عروسک‌هایی که دارند در روز ۲۷ شهریور از ابتدای خیابان حجاب تا مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جشن خواهیم داشت. همچنین با چنین کاری می‌خواهیم به خانواده‌‌ها یاد آور شویم که تماشای تئاتر بسیار مهم است و باید تئاتر در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار گیرد.

وی در پایاین سخنان خود یاد آور شد: رونمایی از عروسک دارا و سارا را خواهیم داشت که رونمایی از عروسک‌دارا و سارا امر بسیار مهمی است. 

هدف پویش به سمت قبله آگاهی بخشی است

سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل روابط عمومی بین‌الملل و دبیر پویش ملی به سمت قبله بیان کرد: باتوجه به اینکه یکی از شعارهای کانون نوجوانان هستند، امروز بستر مناسبی برای نوجوانان است تا بتوانند با آثار رسانه‌ای خود کنشگری خوبی در مسئله فلسطین و غزه داشته باشند. باتوجه به اتفاقات فلسطین وظیفه و رسالت کانون این است که صدا و مظلومیت فلسطین را به سرتاسر جهان برساند.

وی ادامه داد: اولین هدف ما در پویش ملی به سمت قبله، آگاهی بخشی است. هدف بعدی تشویق و همبستگی جهانی است که این امر با کمک رسانه صورت گیرد، موضوع بعدی عدالت خواهی و تقویت قدرت رسانه‌ای کودکان و نوجوانان از اهداف این پویش ملی است. 

برگزاری دومین جشنواره سرود ملی با حضور بیش از ۲۰ هزار کودک و نوجوان

منصوری دبیر دومین جشنواره سرود ملی بیان کرد: اولین دوره جشنواره سرود در سال ۱۳۹۸ با ۳۶۴ گروه سرود همراه با حضور ۶ هزار کودک همراه بود و به دلیل شیوع ویروس کرونا مرحله بعدی انجام نشد. سال گذشته کانون پرورش فکری تصمیم گرفت دور بعدی این جشنواره را ویژه گروه سنی کودک و نوجوان از ۷ تا ۲۲ سال برگزار کند. 

وی ادامه‌داد: ما شاهد هزار و ۱۱ گروه سرود بودیم و مشارکت بالغ بر ۲۰ هزار حضور کودک و نوجوان را داشتیم، در نهایت ۵۶ گروه برگزیده استانی شدند و طی داوری‌ها ۱۶ گروه به مرحله ملی رده پیدا کردند. این ۱۶ گروه دعوت شدند و دبیرخانه جشنواره در استان مرکزی شهر اراک برگزار شد و در ۱۷ شهریورماه حضور گروه های سرود در شهر اراک را داشتیم. در نهایت اختتامیه جشنواره در ۱۹ شهریور برگزار شد.

سپس فردهد فلاح پور و سارا روستاپور در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ دادند:

خبرنگار: زهرا بالاور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.