سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفر تاریخی رئیس جمهور؛

مسیر توسعه تجارت با عراق از بصره می‌گذرد

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: فعالان اقتصادی خوزستان با بصره فعالیت تجاری نزدیکی دارند و سفر رئیس جمهور تاثیرگذار است.

شهلا عموری عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه کشور عراق دومین منابع ذخایر نفتی جهان را دارا است گفت: استان بصره عراق نزدیکترین بازار صادراتی به ایران است و فاصله آن تا آبادان ۲۰ کیلومتراست تاجایی که می توان گفت؛ نزدیکی مرز بصره به ایران، صادرات به عراق را تسهیل کرده است.

 او افزود: نزدیکی خوزستان و استان بصره به عنوان یک مزیت در زمینه توسعه فعالیت های تجاری ایران و استان خوزستان با محوریت تامین مواد غذایی برای بازار عراق است.

آقای عموری ادامه داد: بخش قابل توجهی از بازار عراق در اختیار تجار کشورهای ترکیه و چین است و با وجود تلاش های صورت گرفته، هنوز ایران به جایگاه اصلی خود در تجارت با این کشور دست پیدا نکرده است.

نائب رییس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه خوزستان می تواند دروازه توسعه تجارت با کشور عراق باشد گفت: مسیر این توسعه نیز از استان بصره عراق می گذرد که باید بیش از پیش به بهبود زیرساخت های مرزی در تجارت با عراق توجه کرد.

ضرورت راه اندازی مراکز تجاری ایران در استان های مهم عراق

عموری ایجاد مراکز تجاری در استان های مهم عراق از سوی ایران را ضروی عنوان کرد و گفت: دولت در این زمینه باید حمایت های لازم را انجام دهد تا تجار ایرانی بتوانند از طریق این مراکز به معرفی محصولات تولیدی کشور بپردازند.

او اضافه کرد: یکی از جنبه های سفر رییس جمهور به کشور عراق حفظ و همچنین افزایش سهم ایران از بازار عراق است که موضوع زمینه ای مطلوب برای فعالیت های بخش خصوصی در داخل کشور است.

عموری ضمن قدردانی از مواضع رییس جمهور در جمع نخبگان، دانشگاهیان و عشایر عراق در بصره برای پیگیری طرح قطار شلمچه به بصره گفت: این خط ریلی نقش سرنوشت سازی در توسعه مبادلات با کشور عراق خواهد داشت.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق بر روند روبه رشد تجارت بین ایران و عراق تاکید کرد و گفت: حجم صادرات ایران به عراق به بیش از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده و سهم این کشور از کل صادرات ایران به ۲۱ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، به گفته سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره، در طول یکصد سال گذشته تاکنون دکتر «مسعود پزشکیان» رییس جمهوری اسلامی ایران نخستین رییس جمهور ایرانی است که از بصره دیدن کرده است.

این استان جنوبی عراق که از آن به ریه اقتصادی کشور عراق یاد می شود و جمعیت بالایی را در خود جای داده، همواره در کانون توجه ایران بوده اما برای نخستین بار با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران در آنجا، توجه به آن ویژه تر شده است.

بصره هم از حیث ژئوپلوتیک، هم اجتماعی و هم موقعیت راهبردی و همجواری با استان نفت خیز خوزستان و وجود روابط خویشاوندی گسترده با عشایر عرب در استان خوزستان اهمیت بسزایی برای ایران داشته دارد.

می توان ادعا کرد که هر کشور اعم از اروپایی، آمریکایی، عرب یا جنوب شرق آسیایی که در سنوات اخیر به عراق اهمیت داده یکی از علل این اهتمام، وجود بصره به عنوان نقطه اتصال عراق به آب های آزاد و منابع عظیم نفتی آن و همچنین موقعیت راهبردی آن که از طریق آن کشورهای جنوب شرق آسیا و شبه قاره هند را به اروپا متصل می کند.

مسعود پزشکیان ظهر امروز (جمعه) پس از ورود به بصره در دیدار با نخبگان، دانشگاهیان و عشایر عراق حضور یافت و عشایر بصره لباس محلی و فاخر خود را به رئیس جمهور کشورمان هدیه کردند.

برچسب ها: بصره عراق ، خوزستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.