سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۱.۱۹ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۸۴ هزار واحدی ایستاد.

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۱.۱۹ درصد اکاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۸۴ هزار واحدی ایستاد و شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۲.۱۰ درصدی در پله ۶۷۳ هزار و ۵۴۸ واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۱.۲۸ درصدی در ارتفاع ۲۱ هزار و ۵۰۹ واحدی ایستاد همچنین در این هفته کاری بازار شاهد تغییر رئیس سازمان بورس بود.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، صنعت محصولات چرمی با افزایش ۹.۰۹ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت واسطه‌های مالی هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت سایر معادن با افت ۵.۸۳ درصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۶ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۳ هزار و ۶۰ میلیارد تومان، یکشنبه ۳ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۲ هزار و ۹۹۳ میلیارد تومان و چهارشنبه ۳ هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج ۱۲۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته در مجموع بازار شاهد خروج ۱۲۲ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی بود.

رشد نرخ دلار نیما و چشم انداز سودآوری شرکت‌ها 

در ادامه هم رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بعد از رشد شاخص و سهام بزرگ و صندوق ها، این هفته چرخش و گردش جریان پول به سمت سهم‌های کوچک بود. در اکثر روز‌های هفته هرچند شاخص منفی بود، اما تعداد نماد‌های مثبت مجموع تابلوی معاملات را به سبزی نشان می‌داد و شاخص هم وزن هفته خوبی را پشت سرگذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: انگیزه بهتر شدن بازار با تغییرات در سازمان و اصلاح سیاست‌های اشتباه و کاهش دستکاری‌ها از شاخص سازی گرفته تا دستورالعمل‌های شبانه، باعث ایجاد جدالی بین ترس و امید در معاملات این هفته بود و بعد از مدت‌ها اکنون سهامداران حقیقی شاهد بهتر شدن پورتفوی خود بود.

او افزود: دربازار‌های جهانی شاهد ریزش نفت بودیم که می‌تواند درصورت ادامه چالشی برای اقتصاد و بازار باشد. محافظه کاری و افزایش عرضه‌ها در سهام مرتبط با کامودیتی‌ها به چشم می‌خورد، ادامه دار بودن این افت و عدم جبران با افزایش نرخ تسعیر ارز می‌تواند کاهش حاشیه سود شرکت‌ها را به همراه داشته باشد

وفایی بیان کرد: رشد نرخ نیما در آستانه ۴۶ هزار تومان و ادامه‌ این روند باعث بهبود سودآوری خواهد شد؛ نکته قابل توجه وجود تقاضای مناسب در محدوده مقاومتی سهام کوچک و متوسط بود، نوعی شادابی در معاملات که در صورت ادامه می‌تواند منجر به تغییر جهت بازار گردد. گروه خودرو را می‌توان پیشتاز و تاثیرگذار هفته نامید، این چاشنی رونق و نوسانات برای تثبیت سطوح حمایتی ضروری است.

حالا باید منتظر ماند و دید با توجه به تغییراتی که رخ داد و با تداوم محدودیت دامنه نوسان روند حرکتی بازار در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.