سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سامانه هدا جایگزین ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری گفت: سامانه هدا (هویت دیجیتال ایرانیان) جایگزین ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی و احراز هویت افراد در دستگاه‌های اجرایی شده است.

مهدی موسوی اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح صدور کارت ملی هوشمند تا پایان مردادماه امسال ۷۹۲هزار و ۳۳۸ مورد درخواست کارت هوشمند ملی معادل ۹۶.۱۸ درصد از مردم چهارمحال و بختیاری گرفته شده و تنها سه تا چهار درصد از جمعیت استان باقی‌مانده است.

وی افزود: از تعداد درخواست‌های گرفته شده برای صدور کارت ملی هوشمند در چهارمحال و بختیاری تا پایان مردادماه امسال ۷۴۹ هزار و ۷۹۰ قطعه کارت هوشمند صادر و ۷۴۳هزار و ۷۳۹ کارت معادل ۹۰.۲۸ درصد نیز تحویل شده است.

موسوی اضافه کرد: هم اکنون شش هزار و ۵۱ قطعه کارت ملی هوشمند در این استان صادر و در دفاتر پیشخوان آماده تحویل است.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری گفت: مردم استان برای اطلاع از وضعیت کارت هوشمند ملی خود می‌توانند از طریق کد دستوری #۶۰۹۰*۴* پیگیری کنند.

موسوی در خصوص تبدیل شناسنامه‌های قرمز به شناسنامه‌های مکانیزه افزود: طرح تعویض شناسنامه‌های جلد قرمز به شناسنامه‌های مکانیزه الزام‌آور است و این سند هویتی در کمتر از پنج تا ۶ روز صادر و تحویل افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۵۰ درصد شناسنامه‌های قرمز مردم در چهارمحال و بختیاری تغییر کرده است ادامه داد: از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه ۳۰ هزار جلد شناسنامه مکانیزه بالای ۱۵ در استان صادر شده است.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری گفت: فراوانی در بحث تغییر نام خانوادگی برای ما مهم نیست بلکه آنچه در این خصوص مهم است حق تقدم نام خانوادگی که قانون برای شخص دیده است.

موسوی ادامه داد: براین اساس اگر شخصی نام خانوادگی مناسبی ندارد و بخواهد تغییر نام خانوادگی داشته باشد باید از دارنده حق تقدم نام خانوادگی اجازه بگیرد.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هرچند تغییر سن براساس قانون ممنوع است، اما استثنا‌هایی وجود دارد گفت: تغییر سن بالای پنج سال در کمیسیون تشخیص سن ثبت احوال اتفاق می‌افتد که پس از ارائه درخواست و بررسی مدارک در این خصوص اقدام می‌شود.

وی یادآور شد: در صورت موافقت با درخواست فرد برای تغییر سن، برای حفظ مدارک شخص این تغییر در شناسنامه فرد درخواست کننده ثبت می‌شود.

موسوی گفت: سامانه هدا (هویت دیجیتال ایرانیان) جایگزین ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی و احراز هویت افراد در دستگاه‌های اجرایی شده است.

وی بیان کرد: احراز هویت افراد به عنوان یکی از دغدغه‌های بزرگ دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و کسب‌وکار‌های اینترنتی مورد توجه بوده و در راستای اجرای تکالیف قانونی و اجرای سند «نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور» و به منظور ایجاد ساز و کاری آسان و کارآمد برای احراز هویت مراجعین و اعتبار سنجی اقلام هویتی شهروندان در فضای اینترنت و اینترانت، سازمان ثبت احوال کشور نسبت به ایجاد سامانه هدا و توسعه آن اقدام کرده است.

مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری گفت: سازمان‌های دولتی، شرکت‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی، هنگامی‌که نیاز به اعتبار سنجی اقلام هویتی شهروندان داشته باشند، با استفاده از سامانه هدا سازمان ثبت احوال کشور می‌توانند نسبت به استعلام و احراز هویت افراد اقدام کرده و هویت اشخاص بر اساس داده‌های متقن و مطمئن ثبت احوال به صورت برخط و در کمترین زمان بررسی و اعلام می‌شود.

وی یادآور شد: در همین راستا تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی می‌توانند از خدمات این سازمان در خصوص احراز هویت بهره‌مند شوند که این امر می‌تواند در کاهش هزینه‌ها سرعت بخشد.

موسوی افزود: سازمان ثبت احوال سعی کرده با الکترونیکی کردن خدمات خود روان سازی و سرعت بخشی در ارائه خدمات را در بخش خدمات هویتی در دستگاه‌های مختلف ایجاد کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.