سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دلایل درگیری برخی همراهان بیمار‌ها با تکنسین‌های اورژانس چیست؟

سخنگوی سازمان اورژانس کشور توضیحاتی را درباره علل درگیری همراهان بیمار با عوامل اورژانس مطرح کرد.

بابک یکتاپرست سخنگوی سازمان اورژانس کشور درباره ضرب و شتم عوامل اورژانس در برخی از ماموریت‌ها گفت: متاسفانه مسئله ضرب و شتم عوامل اورژانس، مسئله جدیدی نیست و ما در سراسر کشور با این مشکل مواجهیم و در واقع همکاران من هیچگونه امنیتی ندارند. متاسفانه شاهد هستیم در سال، حدود ۲۰ بار این اتفاق رخ می‌دهد و همکاران من در حال خدمت به بیماران، آسیب می‌بینند.

عوامل اورژانس محیط کار امنی ندارند
وی افزود: تکنسین‌های اورژانس، تنها کادر درمانی هستند که در خارج از محیط بیمارستانی یا درمانگاهی، به ارائه خدمات درمانی می‌پردازند که این مسئله شرایط را سخت می‌کند. شما تصور کنید که در یک بیمارستان یا درمانگاه نزاعی رخ دهد؛ در این شرایط بلافاصله، نگهبان، حراست یا حتی مامور پلیس مستقر در این مراکز، وارد عمل شده و شرایط را مدیریت و کنترل می‌کنند، اما همکاران من در اورژانس کشور، تنها و بدون هیچ حمایت امنیتی و ایمنی، وارد هر منطقه، محله و هر شرایط غیرقابل کنترل و ناامنی می‌شوند.

یکتاپرست گفت: تصورکنید که هر لحظه در شبانه‌روز ممکن است ماموریت به پرسنل اورژانس محول شود. این ماموریت‌ها ممکن است در هرجایی از شهر، در منازل مسکونی، باغ‌ها و... باشد و تکنسین‌های اورژانس بدون هیچ اقدامات امنیتی و فقط برای کمک به هموطنانی که بیمار یا دچار حادثه شده‌اند؛ وارد هر محیطی می‌شوند.

بیشترین علت درگیری با تکنسین‌های اورژانس چیست؟
یکتاپرست با اشاره به علت‌های ضرب و شتم عوامل اورژانس گفت: این درگیری‌ها، عوامل مختلفی دارد. اولین علت، معمولا دیر رسیدن عوامل اورژانس است. از آنجایی که افراد بیمار و همراهانشان دچار استرس شدید هستند و گا‌ها زمان سختی را سپری می‌کنند؛ تصور می‌کنند زمان رسیدن اورژانس خیلی طولانی شده و به همین دلیل در برخی موارد با عوامل ما درگیر می‌شوند. به عنوان مثال موردی داشتیم که در استان گیلان، تا آمبولانس به محل رسیده و همکار ما از خودرو پیاده شده است، همراهان بیمار بدون هیچ پرسش و پاسخی، به او حمله می‌کنند، چون تصور می‌کنند آمبولانس دیر کرده است.

وی افزود: درباره این مسئله می‌توان گفت که اولا آمبولانس‌های ما همگی تحت نظر هستند و در تمام طول مسیر از مبدا تا مقصد تحت رصد هستند بنابراین بر خلاف تصور عموم، عوامل آمبولانس‌ها نمی‌توانند در خارج از مسیر معین حرکت کنند و مثلا به کار‌های خود رسیدگی کنند بعد به ماموریت برود.

یکتاپرست گفت: یکی دیگر از عواملی که باعث درگیری با عوامل اورژانس است؛ استفاده از روانگردان‌ها یا الکل است. به عنوان مثال بار‌ها عوامل اورژانس، توسط افرادی که در برخی مراسمات مانند عروسی‌ها، در اثر مصرف مواد مخدر یا الکل، در حالت عادی نبودند؛ کت خورده بودند. مثلا ماه گذشته در یک عروسی در گیلان، عده‌ای بر اثر مصرف موادمخدر دچار مشکل شده بودند و در تماس با ۱۱۵، اعلام کرده بودند نیاز به کمک دارند ولی هنگامی که نیرو‌های ما به محل رسیده بودند با عده‌ای طرف شدند که از حالت عادی خارج شده و به تکنسین‌های ما حمله کردند. 

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: در برخی موارد مانند چهارشنبه سوری نیز متاسفانه بعضی از افراد هنجارشکن اقدام به پرتاب نارنجک دستی و ... به سمت آمبولانس‌ها می‌کنند که این موارد نیز به جد پیگیری می‌شود.

درخواست اورژانس از قوه قضائیه
وی با اشاره به اینکه برای تمام افرادی که با عوامل اورژانس به صورت فیزیکی برخورد می‌کنند، پرونده قضائی تشکیل می‌شود؛ افزود: از آنجایی که بیشتر آسیب‌هایی که همکاران من در ضرب و شتم‌ها دچار می‌شوند؛ کاملا جدی است و بار‌ها با مواردی مثل شکستگی بینی، دست یا پا را مواجه بودیم؛ همکاران من از ضاربان که اکثر همراهان بیمار هستند؛ شکایت می‌کنند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: متاسفانه این شکایات، همانند سایر شکایت‌های عمومی در مراجع قضائی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد؛ بنابراین روند رسیدگی به این آنها، بسیار زمان‌بر است؛ همچنین برای یک شکایت همکاران من باید چند بار به دادگاه مراجعه کنند که با توجه به نوع کار امدادی این افراد، حضور در دادگاه بسیار سخت است. از این رو ما امیدواریم یک شعبه مخصوص برای اینگونه شکایت‌های اورژانس، در مراجع قضائی تشکیل شود تا روند رسیدگی به آنها زودتر و راحت‌تر انجام گیرد. رئیس سازمان اورژانس کشور نیز این درخواست را از دادستان کل کشور مطرح کرده‌اند.

۳ هزار دستگاه آمبولانس فرسوده داریم
وی افزود: در سراسر کشور، حدود ۵ هزار آمبولانس فعال داریم که از این تعداد، ۳۰۰۰ آمبولانس فرسوده هستند که باید تعویض شوند. علاوه بر این همین تعداد آمبولانس موجود نیز، کافی نیست. خوشبختانه از جمله برنامه‌های جدید وزیر جدید بهداشت، خرید ۲۰۰۰ دستگاه آمبولانس جدید است و امیدواریم زودتر این اتفاق رخ دهد و کمبود‌ها را جبران کند. 

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به فرسودگی ناوگان اورژانس کشور ادامه داد: البته باید به این مسئله نیز توجه کرد که متاسفانه بیشتر آمبولانس‌های ما فرسوده هستند و ما کمبود آمبولانس نیز داریم. متاسفانه ما پایگاه‌هایی داریم که تنها یک آمبولانس دارند؛ بنابراین وقتی دو ماموریت به آنها محول می‌شود و آمبولانس به ماموریت اول اعزام شده، برای ماموریت دوم باید از پایگاهی دورتر درخواست داد که این مسئله باعث دیرتر رسیدن بر سر بالین بیمار می‌شود.

یکتاپرست گفت: بر همین اساس، یکی از علت‌هایی که ممکن است در برخی مواقع آمبولانس‌ها دیرتر بر سر بالین بیمار حاضر شود؛ ممکن است این باشد که این مسئله نیز قطعا به عوامل اورژانس مربوط نیست.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.