سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۶۵ هزار هکتار از عرصه‌های کشاورزی قم سنددار شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: درحال حاضر در زمینه سنددار کردن زمین‌های کشاورزی در استان قم، برای ۶۰۰ پلاک که معادل ۶۵ هزار هکتار از عرصه‌های کشاورزی می‌شود، سند صادر شده است.

محمدرضا حاجی‌رضا، با اشاره به فعالیت‌های شاخصی که در حوزه‌ی کشاورزی انجام شده است، گفت: در کنار برنامه‌های ابلاغی وزارت و فعالیت‌های جاری که در مجموعه جهاد کشاورزی استان برقرار است، ما طی ۳ سال گذشته ۴ محور و رویکرد اصلی را به عنوان فعالیت‌های شاخص و ویژه در دستور کار قرار داده‌ایم.

حاجی‌رضا افزود: یکی از این محور‌های شاخص مربوط به مباحث بازار بوده است. استان قم به عنوان یک کلان‌شهر مذهبی مسئولیت‌های خاص خود را می‌طلبد و نیازمندی‌های بازار آن یکی از مأموریت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: سعی ما بر این است که در حوزه‌ی تأمین، توزیع و نظارت بر کالا‌های اساسی گام خوبی برداریم. الحمدالله طی ۳ سال گذشته با نظارت بر بازار، فراوانی کالا اساسی در این حوزه را شاهد بوده‌ایم. دومین محور ابلاغی مربوط به حوزه‌ی صدور اسناد کشاورزی است، که طی ۴۰ سال گذشته دغدغه‌ی بهره برداران و تولیدکنندگان بوده است.

او عنوان کرد: روند کار در استان قم بسیار خوب است. زمان ورود ما به سازمان، از ۶۸۰ پلاک کشاورزی در مجموعه ۸۰ هزار هکتاری عرصه کشاورزی، در کارگروه رفع تداخلات کشاورزی استان فقط ۴۵ پلاک در زمینه‌ی صدور اسناد تعیین و تکلیف شده بود.

حاجی‌رضا تصریح کرد: درحال حاضر در زمینه‌ی سنددار کردن زمین‌های کشاورزی در استان قم، ۶۰۰ پلاک که معادل ۶۵ هزار هکتار از عرصه‌های کشاورزی می‌شود سند صادر شده است. این یک حرکت جهادی است که منجر به هویت‌دار شدن بخش کشاورزی می‌شود؛ و همچنین از دغدغه‌ها و ملاحظات دادگاهی درباره‌ی صدور سند حل و فصل خواهد شد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: حوزه‌ی سوم مربوط به مباحث الگوی کشت است، که با نگاه عالمانه و ظرفیت سنجی می‌توان از الگوی کشت استان که بخشی از آن مربوط به منابع آبی است استفاده بهینه کرد. طی ۳ سال در حوزه الگوی کشت استان کار‌های خوبی شامل زیربنایی، تصحیح و یکپارچه‌سازی صورت گرفته است.

او در ادامه افزود: ما سالی ۲۵۰۰ هکتار از عرصه‌های کشاورزی را تجهیز و نوسازی می‌کنیم. آبیاری‌های قطره‌ای و تحت فشار از این قبیل فعالیت‌های خوبی است که کمک می‌کند تا بهره‌وری آب را افزایش دهیم. ما تعهد کرده‌ایم که در استان قم از مجموعه ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرفی، طی یک برنامه ۶ ساله ۱۵۰ میلیون مترمکعب با اجرای الگوی کشت ذخیره کرده و استفاده نکنیم.

حاجی‌رضا بیان کرد: جالب است بدانید که درحال حاضر با این طرح‌های الگویی ۴۰ میلیون مترمکعب از این آب را ذخیره کرده‌ایم. ارقام جدید به عرصه‌ی کشاورزی استان وارد کرده‌ایم. کشت‌های گلخانه‌ای، سایبان و کشت‌های نشائی را توسعه داده‌ایم تا ان‌شاءالله هم از ظرفیت منابع خوب استفاده کنیم و هم در راستای اجرای الگوی کشت اقتصاد کشاورز را به همراه داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: مهم‌ترین مؤلفه‌ای که می‌توانم از آن دفاع کنم، حوزه‌ی دانش‌بنیانی‌ها است که بسیار مورد توجه جهاد کشاورزی قرار دارد. علاوه بر اینکه احترام زیادی که برای دانش بومی قائل هستیم که ۴.۵ میلیون بهره‌بردار دارند و زحمت امنیت غذایی را عهده‌دار هستند، دغدغه و خلع دانش‌بنیانی احساس می‌شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم عنوان کرد: ما در حوزه‌ی دانش‌بنیان سعی بر این داشته‌ایم که با نگاه به ظرفیت کشاورزی قم از ظرفیت دانش‌بنیان افرادی که می‌توانند کمک کنند که در راس آنها مؤسسه‌ی تحقیقات آموزشی و ترویج سازمان جهاد کشاورزی بوده است که تعامل خوبین بینابین ما وجود دارد.

حاجی‌رضا عنوان کرد: ما در مؤسسه تحقیقات آموزشی و ترویج سازمان جهاد کشاورزی مرکز رشدی ایجاد کرده‌ایم که با ظرفیت حداقل ۴۰ شرکت دانش‌بنیان بومی استان قم هستند. در این شرکت‌ها جوانان نخبه‌ای حضور دارند که علاقمند به فعالیت در حوزه‌ی کشاورزی کمک حال ما باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: تعامل خوبی با دانشگاه قم داریم که در راستای ملاحظاتی که در بخش کشاورزی وجود دارد را طرح موضوع کنیم. ما سال گذشته ۱۰۸۰ هکتار سطح زیرکشت کلزا را در اختیار این مجموعه مؤسسات قرار داده‌ایم.

او تصریح کرد: متوسط ۲ تن عملکرد بخش کشاورزی استان در محصول کلزا را به ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم تبدیل کرده‌اند. با ورود علم و دانش توانستند در هر هکتار ۲۰۰ کیلوگرم افزایش عملکرد ایجاد کنند. نگاهی که ما در حوزه دانش‌بنیان به این بخش داریم و نیازمند ورود دستگاه‌ها، امکانات و تکنولوژی به این بستر هستیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.