سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چالش‌های هنر هفتم درخراسان‌جنوبی

هنر صنعت سینما در خراسان جنوبی با معضلاتی مانند کمبود سالن و مخاطب، هزینه بالای نگهداری و پراکندگی نامتوازن روبه‌رو است.

استان خراسان جنوبی با برآورد جمعیت ۸۹۷ هزار و ۸۸۵ نفر فقط پنج سالن سینمایی دارد یعنی در نگاه اول نه تنها در استان سینما کم داریم بلکه همین تعداد نیز مورد استقبال عموم مردم و دستگاه‌های اجرایی قرار نگرفته است.

از طرف دیگر خراسان جنوبی به لحاظ وسعت سومین استان پهناور ایران به شمار می‌رود که پراکندگی جمعیت را به همراه داشته و خدمات‌رسانی را در گستره استان پرهزینه کرده است.

همان گونه که خراسان جنوبی در زمینه فرهنگی، آموزشی و علمی پیشینه طولانی دارد و با دارا بودن ۵۰ هزار دانشجو به عنوان یکی از استان‌های دانشگاهی کشور محسوب می‌شود در حوزه سینما نیز سبقه طولانی داشته و ۲ سینمای بهمن و فردوسی شهر بیرجند سال‌های ۱۳۴۷ و ۱۳۴۹ افتتاح شده است.

آنچه به ویژه در دهه اخیر به عنوان چالش‌های سینمایی استان از آن یاد می‌شود کمبود مخاطب، نیاز به بازسازی و توسعه سالن‌های سینما بخصوص در شهرستان‌ها، توجه مسئولان به هنر سینما، به روز بودن فیلم‌های اکران شده، توجه به ذائقه مخاطب این استان و مشکلات مالی است.

از آنجایی که سینما به عنوان یک نیاز ملی از موثرترین رسانه‌هایی است که در تداوم، گسترش و بقای فرهنگ و هنر واقعی یک جامعه می‌کوشد باید تامل کرد آنچنان که باید از این ظرفیت در استان خراسان جنوبی استفاده شده یا می‌شود.

یکی از شهروندان بیرجندی  گفت: در سال‌های گذشته به صورت خانوادگی سینما می‌رفتیم، اما الان علاقه زیادی به سینما رفتن نداریم، چون فیلم‌هایی که اکران می‌شود مردمی نیست و بیشتر جشنواره‌ای است.

مریم رستگار با بیان اینکه مردم با سینما قهر نیستند افزود: اتفاقا نسل کودک، نوجوان و جوان علاقه زیادی به سینما رفتن دارند، اما نکته مهم توجه به ذائقه مخاطبان است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

فیلم‌های روی پرده متنوع باشد

وی اظهار کرد: در سینما‌های مرکز استان بیشتر فیلم‌های تاریخی، ارزشی، مربوط به شهدا یا دوران دفاع مقدس اکران می‌شود، نه اینکه فیلم‌ها خوب نباشد بلکه نیاز است، اما به شرطی که تعادل حفظ شود و با اکران سایر فیلم‌های از جمله کمدی زمینه سرگرمی و تفریح مردم فراهم شود.

این شهروند گفت: شاید مشکلات اقتصادی یا حتی حضور در فضای مجازی و اجتماع انگیزه‌ای برای رفتن به سینما نگذاشته باشد، اما اگر در اکران فیلم‌ها منافع عموم مردم در نظر گرفته شود سینما‌ها مخاطب زیادی خواهند داشت.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: فیلم‌های روز که در سطح کشور اکران می‌شود بر اساس نیاز شهرستان‌های استان به صورت سیار و دوره‌ای در مناطق پرجمعیت اکران می‌شود.

سید علی زمزم ادامه داد: اکنون در شهر بیرجند ۲ سینما و شهرهای قاین، سرایان و طبس هر کدام یک سینما با مجموع هزار و ۱۵۸ صندلی فعال است.

وی با اشاره به بازسازی و نوسازی سالن سینما شهر طبس گفت: این سالن با بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار بازسازی شد و به زودی در هفته مهر سینمای ایران مجدد افتتاح می‌شود.

هشت شهرستان فاقد سینما و راه‌اندازی سینما سیار

این مقام مسئول با بیان اینکه هشت شهرستان خراسان جنوبی فاقد سالن سینما است تصریح کرد: با توجه به شمار شهرستان‌های فاقد سینما در استان تلاش شده این کمبود با راه‌اندازی سینما سیار جبران شود.

وی گفت: در همین ارتباط تلاش شده فیلم‌های روز سینما برای دوست‌داران و علاقه‌مندان به سینما از طریق سینما سیار اکران شود.

زمزم اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل سازمان امور سینمایی کشور، احداث سالن سینما در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت امکان‌پذیر است در حالی که اکثر شهرهای استان ما زیر این تعداد جمعیت دارد.

وی با اشاره به تعطیلی موقت برخی سینماهای استان گفت: سالن سینمای قاین که مدتی برای بازسازی و استانداردسازی تعطیل شده بود اکنون با ۲۰۰ صندلی فعال است و سال ۱۳۹۹ با هزینه کرد ۶ میلیارد ریال بازسازی و نوسازی شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: سینمای شهر فردوس نیز سال ۱۳۹۸ به دلیل نداشتن استحکام لازم و فرسوده بودن تعطیل شد، هر چند با کمک سازمان سینمایی مرمت و بازسازی شد اما به دلیل وقفی بودن ملک و مشکلاتی که با یکی از دستگاه‌های اجرایی دارد، اکنون تعطیل است.

به گفته وی مسئولان شهرستان فردوس در حال پیگیری هستند تا سالن مجتمع فرهنگی هنری این شهرستان با ظرفیت ۳۶۰ صندلی را به اکران فیلم‌ها و سینما اختصاص دهند.

برچسب ها: سینما ، هنر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.