سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرقت در چند ثانیه؛ گوشیم کو!

شیوه‌ای که موبایل‌قاپان در پایتخت به کار گرفته‌اند بسیار ساده و بدون لحظه‌ای درنگ است، فرصت را عالی ببینند درنگ برای آنها جایز نیست و با شکار لحظه‌ها گوشی‌ها را می‌دزدند.

همانند سریالی دنباله‌دار همه چشم انتظار بودند تا ببینند که یک روز یا شبی دیگر در کدام محله سرقت موبایل از این گروه انجام می‌شود، یک روز در خیابان استاد معین، روزی دیگر خیابان کارگر و روزهایی هم در دیگر خیابان‌های تهران، خیلی راحت با آرامش کامل و بدون دردسر مانند آب خوردن و با خونسردی کامل گوشی‌های مردم را می‌قاپیدند.

همانند سریالی دنباله‌دار همه چشم انتظار بودند تا ببینند که یک روز یا شبی دیگر در کدام محله سرقت موبایل از این گروه انجام می‌شود، یک روز در خیابان استاد معین، روزی دیگر خیابان کارگر و روزهایی هم در دیگر خیابان‌های تهران، خیلی راحت با آرامش کامل و بدون دردسر مانند آب خوردن و با خونسردی کامل گوشی‌های مردم را می‌قاپیدند.برای این سارقان کاری به مانند آب خوردن بود اما برای کسانی که گوشی خود را از دست می‌دادند، یادآور روزهایی سخت برای تامین هزینه‌های خرید یک موبایل دیگر و دردسرهای قسط و تامین هزینه خرید گوشی بود اما سارقان جوان نقشه را جوری طراحی می‌کردند که آب از آب تکان نخورد و به یکباره گوشی شهروندی را دزدیده و سوار بر موتورسیکلت در کسری از ثانیه از منظر دید غیب می‌شدند.

این موارد سرقت از فردی ۲۰ ساله که به آرسن لوپن پایتخت مشهور شد با چندین مورد سرقت گوشی تلفن همراه شهروندان پایتخت، همه ماجرا نیست، سرقت گوشی در چند وقت اخیر به یکی از معضلات مردم این کلانشهر تبدیل شده و هر لحظه و در چند ثانیه امکان دارد گوشی خود را در دست‌تان نبینید، چنان راحت آن را می‌قاپند که انگار هیچوقت گوشی نداشته‌اید، به همین سادگی.

پس از اشتراک فراوان فیلم سرقت موبایل توسط این فرد و همدستانش، رییس پلیس پایتخت در واکنش به کلیپ‌های سرقت موبایل در شبکه‌های مجازی، گفت: شیوه و شگرد سرقت موبایل همین است که می‌بینید سارقان ۲ گروه هستند که اقدامات شناسایی آنها انجام شده ولی انتشار این فیلم‌ها کار ما را برای دستگیری آنها سخت کرد.

سردار عباسعلی محمدیان ادامه داد: مردم باید احساس امنیت کنند و این خواسته فرماندهی فراجا است؛ آمار سرقت‌ از ابتدای سال نسبت به مدت مشابه ۱۸ درصد کاهشی شده است تماس‌ها به پلیس ۱۱۰ حدود پنج درصد افزایش داشته اما تماس‌های مربوط به سرقت ۱۲ درصد کاهش داشته است.

موبایل‌قاپی هر روز در یک محله

این موبایل قاپ معروف هر روز در یکی از خیابان‌های پایتخت با آسودگی خیال و با کلاهی بر سر و صورتی نسبتا پوشیده و موتورسیکلتی آماده به حرکت، کار سرقت گوشی‌ها تلفن همراه شهروندان را انجام می‌داد، مسیری که برای این سارق راحت بود ولی پلیس در کمین آنها بود.

در نهایت در روز ششم شهریورماه توسط پلیس پایتخت دستگیر شدند و مسیر قاپیدن موبایل شهروندان این کلانشهر توسط آنها بسته شود، این فرد سابقه سرقت داشته و با سپردن وثیقه از زندان آزاد شده اما همچنان دست از سرقت بر نداشت تا دوباره توسط ماموران پلیس دستگیر و بازداشت شود.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت سه‌شنبه شب ششم شهریور ۱۴۰۳ از شناسایی و دستگیری سارقی که به «آرسن لوپن» مشهور شده، خبر داد و اعلام کرد: در روزهای گذشته ویدئوهایی از موبایل قاپ مشهور به «آرسن لوپن» در شبکه‌های مجازی منتشر شده که در محلات مختلف تهران با شگردی خاص اقدام به سرقت می‌کرد. شیوه سرقت خاص و آرامش او حین سرقت دلیلی بر شهرت سارق بود که با همدستان خود اقدام به موبایل قاپی از شهروندان می‌کردند.

سرقت گوشی در خیابان‌های پایتخت

پشت فرمان خودرو در ترافیک اتوبان همت پایتخت در حال ارسال پیام برای یکی از دوستان بودم تنها گوشه‌ای از شیشه ماشین پایین بود، ناگاه مردی جوان به یکباره چنان گوشی را از دستم قاپید که تا چند ثانیه شوکه بودم، در این فکر بودم که پیامم رفت یا نه! دیدم که اصلا گوشی نیست، مات و مبهوت بودم که سارق سوار بر موتورسیکلت گریخت، مگر می‌شود اینقدر راحت و بی‌دردسر.

راستی روزانه چه تعداد گوشی مردم این شهر به سرقت می‌رود

صف پمپ بنزین هم یکی از مواردی است که سرقت گوشی زیاد اتفاق می‌افتد، در صف انتظار برای پُر کردن باک ماشین بودم و گوشی تلفن همراهم روی داشبورد ماشین، فقط در چند ثانیه، چنان گوشی را از روی داشبورد برداشت که نه امکان واکنش داشتم و نه حرفی برای گفتن.

در خیابان در حال صحبت با گوشی بودم که ۲ نفر موتورسوار آرام آرام به من نزدیک شدند، یکی از آنها خیلی آرام پشت سرم ایستاد و با چاقویی در دست گفت تکان نخور و گوشی را بده، چون تازه موبایل، تبلت و حتی لب‌تاپم را در خانه دزدیده بودند و این گوشی را هم با شرایط اقساط خریده بودم کمی مقاومت کردم، سارق گفت اگر گوشی را ندهی با این چاقو همه بدنت را زخمی می‌کنم، دوباره یاد اقسط این موبایل افتادم که هنوز قسط اول آن را پرداخت نکرده‌ام.

بار دیگر مقاومتی از خود نشان دادم اما دیدم فایده ندارد و مشتی به شکمم زد و در نهایت یک خط با چاقو روی بازوی دستم انداخت، در نهایت موبایل و کیفم را با هم دزدید، دوباره روز از نو روزی از نو، فکر خرید قسطی این موبایل و توان مالی که برای پرداخت اقساط ندارم ذهنم را به خود درگیر کرد اما فایده‌ای نداشت موبایل را برد و رفت. جالب‌تر از این قضیه پررویی سارقان است که کیفم را به سمت من پرت می‌کند و می‌گوید برو گدا هیچ چیز توی کیفت نبود.

موردی دیگر که این هم در نوع خود جالب است، با یکی از دوستان در خیابان اصلی محل کار خود به سمت خودروهای پارک شده خود در خیابان‌های کناری قدم می‌زدیم که به یکباره فردی کیفم که موبایلم هم داخل کیف بود را قاپید، چند دقیقه‌ای به دوستم نگاه کردم و گفتم فلانی بود که کیفم را بُرد حتما شوخی کرده اما زمانی به خود آمدم که فهمیدم سارق بود و دیگر هیچگاه گوشی خود را نیافتم.

اینها تنها بخش کوچکی از موارد سرقت موبایل توسط سارقان در تهران است که هزاران نمونه دیگر از این گونه سرقت موبایل وجود دارد که نحوه سرقت آنها یا مشابه یا به نوعی با این روش‌ها تا حدودی متفاوت است اما مردم این کلانشهر با وجود اینکه پلیس به دنبال دستگیری سارقان است اما باید بدانند که همیشه مراقب تلفن همراه خود باشند.

سرقت گوشی در مترو و اتوبوس

یکی دیگر از اماکنی که بدلیل ازدحام جمعیت محل جولان سارقان و موبایل‌قاپان است ایستگاه مترو و داخل واگن‌ها و داخل اتوبوس‌های خطوط بی‌آرتی است.

دوستی تعریف می‌کرد عصرگاه پس از خروج از محل کار خود را به ایستگاه اتوبوس نزدیک اداره رساندم تا به منزل بروم، ایستگاه کمی شلوغ بود، اتوبوس که آمد سوار شده و در گوشه‌ای ایستادم فشار جمعیت باعث شد کمی این طرف و آن طرف بروم، دو ایستگاه بالاتر دست به جیب شدم تا گوشی را در یبارم، زهی خیال باطل گوشی نبود.

برای چند ثانیه مات و مبهوت به اطراف نگاه کردم هیچ فرد مشکوکی را ندیدم لبخند تلخی زدم و پیاده شده و به ۱۱۰ زنگ زدم کمی بعد مامور کلانتری آمد و توضیحات لازم را ارائه دادم و او هم ثبت کرد و گفت برو در سامامه فلان اعلام سرقت کن، فردا هم بیا کلانتری پرونده‌ات را تکمیل کن!!

شکار لحظه‌ها برای موبایل‌قاپی

شیوه‌ای که موبایل‌قاپان در پایتخت به کار گرفته‌اند بسیار ساده و بدون لحظه‌ای درنگ است، فرصت را عالی ببینند درنگ برای آنها جایز نیست و با شکار لحظه‌ها گوشی‌ها را می‌دزدند. شاید در چند ثانیه آن هم با خیالی راحت و آسوده، بدون هیچ دردسری، اما بهت و شوک را نصیب مالباختگان می‌کنند.

تهدید با سلاح سرد برای موبایل‌قاپی یکی از شیوه‌های دزدیدن گوشی از شهروندان است، ۱۸ مرداد ماه سال جاری جوانی ۱۷ ساله با ۲۰ فقره سرقت موبایل از سوی پلیس پایتخت دستگیر شد که به این همه سرقت اعتراف کرد، این فرد با تهدید شهروندان گوشی آنها را سرقت می‌کرد. آرسن لوپن هم که با خونسردی کامل در چند ثانیه موبایل‌ها را سرقت‌ می‌کرد. یکی در خیابان قدم می‌زند و در کسری از ثانیه گوشی‌ وی را به سرقت می‌برند اما پلیس درباره سرقت‌های اخیر در تهران چه می‌گوید.

مردم در خیابان حواسشان باشند

رییس پلیس پایتخت هفتم شهریور با تشریح جزییات بازداشت باند چهار نفره سرقت موبایل در تهران «معروف به آرسن لوپن» گفت: پخش تصاویر و کلیپ‌های سارقان در فضای مجازی باعث شد آنها چهار بار مکان خود را تغییر دهند و همین موضوع، دستگیری آنها را سخت‌تر کرده بود. مردم تهران شایسته بهترین امنیت هستند و بنابر قولی که داده بودیم پلیس، توانمندی و تجهیزات لازم برای رصد سارقان و مجرمان را دارد و اجازه خودنمایی به آنها را نمی‌دهد.

سردار عباسعلی محمدیان افزود: تاکنون ۱۰ فقره سرقت این متهمان ثابت شده اما تحقیقات ادامه دارد. با وجود اینکه چهار بار مکان خود را تغییر دادند توانستیم آنها را دستگیر کنیم. دادستان تهران به دلیل اهمیت این موضوع و رنجش افکار عمومی خبر دستگیری این افراد را شخصا اعلام کرد. ما هم انتظار داریم در کوتاه‌ترین زمان پرونده این افراد رسیدگی شود. ۲ نفر اصلی این باند سارق و ۲ نفر هم تسهیل‌کننده و خریدار اموال بودند. سن مال‌خرها کمتر از سارقان است.

سردار محمدیان با اشاره به اینکه بیشتر تلفن‌های همراه سرقتی به خارج منتقل می‌شوند تاکید کرد: پلیس تعمیرکاران تلفن همراه و بازار را رصد می‌کند تا تلفن‌های همراه سرقتی را پیدا کند اما بیشتر تلفن‌های همراه سرقتی به خارج از کشور فرستاده می‌شوند.

رییس پلیس پایتخت از شهروندان خواست در خیابان و معابر عمومی حواس‌شان جمع باشد چون بارها دیده‌ایم که سارقی پنج دقیقه مالباخته را رصد می‌کند اما مالباخته حواسش نیست. مردم در معابر عمومی از هندزفری استفاده کنند اگر چه پلیس از جان خود برای تامین امنیت مردم دریغ نمی‌کند.

وی یادآور شد: با یکی از همسایگان مذاکراتی داشته‌ایم تا گوشی‌ها در خارج از کشور قابل رصد باشد همانطور که پیشتر در مورد یک نوع خودرو خاص این هماهنگی‌ها انجام شده بود. پلیس برای رصد مجرمان و برخورد قاطع با برهم‌زنندگان نظم و امنیت مردم با هیچکسی تعارف ندارد و برابر قانون با متخلفان و مجرمان برخورد خواهد کرد.

این پایان موبایل‌قاپی در پایتخت نیست و همچنان روزانه تعدادی از شهروندان از دزدیده شدن گوشی تلفن همراه خود گلایه دارند، بنابراین باید مردم مراقب موبایل خود در معابر عمومی باشند زیرا از طرفی دیگر پلیس تلاش خود را برای دستگیری اینگونه سارقان انجام می‌دهد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.