سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گنبد‌های آجری کاخ سروستان در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارند

محمد ثابت اقلیدی از وضعیت بسیار بحرانی گنبد‌های آجری کاخ سروستان خبر داد و از کارشناسان و علاقه‌مندان به مباحث میراث فرهنگی خواست: برای پوشش حفاظتی این کاخ آستین‌ها را بالا بزنند.

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس امروز ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ اظهار کرد: کارشناسان و علاقه‌مندان میراث فرهنگی آستین‌ها را بالا بزنند و برای پوشش حفاظتی گنبد‌های آجری کاخ ساسانی سروستان طرح و ایده پیشنهاد دهید.

او افزود: این مهم در سطح کارشناسی استان مطرح است و برای تصمیم‌گیری بهتر، همه کارشناسان را برای ارائه طرح و ایده پیشنهادی به یاری می‌طلبیم.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه گنبد‌های آجری کاخ سروستان به علت فرسایش بیش از حد در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارند، تصریح کرد: هر اقدام و مداخله مرمتی جدید ممکن است وضعیت این آثار را پیچیده‌تر کند به همین دلیل فعلاً با ایجاد یک پوشش حفاظتی، این فرصت ایجاد می‌شود تا در ادامه تدابیر حفاظتی و مرمتی منطقی در این گنبد‌ها انجام شود.

او تاکید کرد: رها کردن این گنبد‌های آجری با وضعیت فعلی ممکن است به فاجعه‌ای تلخ و غیرقابل‌جبران منجر شود.

کاخ ساسانی سروستان یکی از بنا‌های مربوط به دوره ساسانیان در فارس است.این کاخ یکی از آثار ثبت جهانی است که در منظر باستان‌شناسی ساسانی قرار دارد. 

بنای یادمانی سروستان در ۱۳ کیلومتری جنوب شهر سروستان و در میانه راه شیراز به فسا در جنوب باختری ایران واقع شده است. بنایی باشکوه به درازا و پهنای ۳۷ در ۴۵ متر دارای ۲ گنبد بزرگ، تاق‌ها و قوس‌ها و درگاه‌های گوناگون است، همچنین ۵ ایوان، ۲ تالار گنبد دار، ۲ تالار ستون‌دار، ۳ اتاق و فضای باز مرکزی از مهم‌ترین بخش‌های این بناست. 

این بنا را مردم محلی قصر ساسان یا چارطاق می‌نامند و به شکل همگانی با نام کاخ سروستان شناخته شده است.

برچسب ها: کاخ ، وضعیت بحرانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.