سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار دامپزشکی کرمان در خصوص بیماری آنتروتوکسمی

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان در خصوص بروز بیماری آنتروتوکسمی در دام‌ها به دامداران هشدار داد.

محمود زین الدینی با اعلام اینکه کلستریوم عامل بیماری آنتروتوکسمی است که در بین دام‌هایی نظیر گوسفند و بز شیوع پیدا می‌کند، گفت: تغییر ناگهانی جیره سبب افزایش این باکتری در دستگاه گوارش دام شده و در موارد فوق حاد با مرگ ناگهانی دام و در موارد با شدت کمتر، علائم شامل اسهال، زمین‌گیری، بی‌اشتهایی، بی‌قراری، گیجی، نفس نفس زدن، تشنج و ترشح زیاد بزاق و در نهایت مرگ دام همراه است.

وی، حفظ سرمایه‌های دامی از طریق رعایت اصول بهداشت دام، حفظ و ارتقای بهداشت عمومی از طریق مبارزه با بیماری‌های مشترک قابل انتقال بین انسان و حیوان و بیماری‌های دامی و تحقق امنیت غذایی از طریق فراهم کردن شرایط بهداشتی برای سرمایه گذاری و تولید، کاهش تلفات دامی، کاهش ضایعات فرآورده‌های دامی را از وظایف دامپزشکی دانست و افزود: با توجه به تغییرات آب و هوایی، نوع پوشش گیاهی و همچنین جابجایی گله‌ها و تغییر رژیم غذایی، دامداران بایستی قبل ازجابجایی دام و تغییر جیره غذایی نسبت به واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری انتروتوکسمی اقدام کنند.

زین الدینی به دامداران توصیه کرد، با رعایت اصول مدیریت در تغییرات جیره غذایی و ممانعت از پرخوری حیوانات و واکسیناسیون دام‌های خود با واکسن آنترو توکسمی هر ۶ ماه یکبار در ۲ نوبت به فاصله زمانی ۱۴ روز از بروز این بیماری در دام‌های خود ممانعت کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان عامل بیماری انتروتوکسمی را باکتری کلستریوم عنوان کرد و بیان داشت: این بیماری غالبا در بین دام‌هایی نظیر گوسفند و بز شیوع پیدا می‌کند و در شرایط حاد می‌تواند باعث تلف شدن دام شود.

زین الدینی با اشاره به راه‌های پیشگیری از بیماری آنتروتوکسمی تصریح کرد: راه های پیشگیری شامل واکسیناسیون به موقع، کنترل بهداشتی حمل و نقل دام‌ها و تغییر تدریجی جیره غذایی در بازه زمانی حداقل دو هفته تا فراهم شدن شرایط لازم به منظور عادت کردن دستگاه گوارش دام به جیره جدید است.

وی گفت: واکسیناسیون دام‌ها از سوی مراکز مایه کوبی بخش‌های خصوصی دامپزشکی، با مراجعه دامداران به این مراکز امکان پذیر است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.