سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پنج هکتار از اراضی ملی آبیک رفع تصرف شد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین گفت: پنج هکتار از اراضی ملی در قالب ۶ فقره سوءاستفاده در راستای اجرای قانون شناسایی و رفع تصرف شد.

سرهنگ کیومرث سلیمانی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین گفت: بر اساس اجرای تبصره یک ماده ۵۵ مبنی بر رفع تصرفات منابع ملی، ۶۰۰ اصله نهال بادام، گردو، گیلاس و گلابی در مساحت پنج هکتار جمع آوری شده و آلات و ادوات جرم از جمله تانکر آب، لوله‌های آب و دیوار کشی نیز تخریب شد.

وی با بیان اینکه اجرای تبصره یک ماده ۵۵ رفع تصرف اراضی ملی از وظایف ذاتی منابع طبیعی است، اضافه کرد: براساس این قانون برای برخورد با متخلفان که اقدام به تصرف اراضی ملی می‌کنند، نیازی به گذراندن مراحل قضایی وجود ندارد و یگان حفاظت منابع طبیعی می‌تواند بلافاصله نسبت به بازپس گیری اراضی اقدام کند.

سرهنگ سلیمانی، چرای غیرمجاز و بی رویه دام‌ها در اراضی ملی را یکی دیگر از چالش‌های سازمان منابع طبیعی استان معرفی کرد و گفت: قزوین از جمله استان‌های کوهستانی کشور بوده و منابع طبیعی در آن وسعت بسیاری دارد، در همین راستا یکی از تخلفات متعددی که ۶ ماه نخست سال در حوزه منابع طبیعی صورت می‌گیرد چرای غیرمجاز و بی رویه دام بود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین تاکید کرد: اگر چرای بی رویه در عرصه‌های منابع طبیعی کنترل نشود، به دلیل پوشش گیاهی و شرایط اقلیمی استان تبعات جبران ناپذیری را برای خاک، پوشش گیلاهی و زیست بوم منطقه به وجود می‌آورد که وقوع سیل‌های ناگهانی، کاهش ذخیره سفره‌های زیرزمینی، از بین رفتن ثبات خاک و رانش زمین از جمله آنها است، از این رو برخورد با دامداران متخلف به صورت جدی در دستور کار یگان حفاظت قرار دارد.

این مسئول عنوان کرد: همین گستردگی، وسعت و نوع پوشش گیاهی موجود در منابع طبیعی استان سبب شده تا آتش سوزی در مراتع و منابع طبیعی یکی دیگر از دغدغه‌های سازمان منابع طبیعی استان شناخته شود، برای پیشگیری و همچنین واکنش سریع مهار آتش سوزی اقدامات موثری صورت گرفته ولی همچنان بی توجهی و سهل انگاری شهروندان مهم‌ترین عامل آتش سوزی در منابع طبیعی قزوین است.

از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مساحت استان، بیش از ۸۰۰ هزار هکتار مربوط به منابع طبیعی بوده و ۶۰ درصد از مساحت استان را اراضی ملی تشکیل می‌دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.