سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت نگاه ملی و همکاری بین بخشی درباره موضوع جمعیت

وزیر بهداشت گفت: باید نگاه ملی و همکاری بین بخشی در خصوص موضوع جمعیت داشته باشیم.

محمدرضا ظفرقندی در مراسم نشست کشوری سلامت مادران و جوانی جمعیت گفت: موضوع سلامت مادران و جوانی جمعیت از اهمیت فراوانی برخوردار است. ۷۳ ماده قانونی در ارتباط با موضوع جوانی جمعیت تدوین شده که بخش عمده آن بر عهده وزارت بهداشت است.

وزیر بهداشت افزود: حدود ۷۰ درصد از مشکلات نظام سلامت در خارج از نظام سلامت شکل‌ می‌گیرد. اگر برای حل مشکل به موضوع هم‌افزایی توجه نکنیم، نمی‌توانیم مسائل را حل کنیم.

ظفرقندی با بیان اینکه سالانه ۲۰هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، گفت: اغلب کسانی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند جزو جمعیت جوان هستند. موضوع تصادفات در کانون توجه قرار گرفت و با هم‌افزایی توانستیم میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادف را به ۱۴هزار مورد برسانیم. اگرچه تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات کاهش یافته بود اما میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات طی ۳ سال گذشته دوباره افزایش یافت و به ۲۰هزار نفر رسید.

وی با بیان اینکه موضوع جمعیت یک موضوع ملی است، اظهار کرد: مجموعه نظام کشور باید همگی در کنار یکدیگر قرار گیرند و با نگاه سیستماتیک برای حل مسائل جمعیت عمل کنیم. نگاه به موضوع کاهش جمعیت به صورت سیستماتیک بود اما به خوبی مدیریت نشد. در برهه‌ای از زمان، تصمیم بر این بود که سیاست کنترل جمعیت اجرا شود اما به خوبی اجرا نشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه جمعیت دچار چالش هستیم، توضیح داد: تعداد مادران ایرانی کم است و به همین میزان نیز فرزندآوری کاهش می‌یابد. باز هم تاکید می‌کنم موضوع حل مشکلات جمعیت باید سیستماتیک باشد و تمام مجموعه‌های اثرگذار در این حوزه پای کار آیند و نقش خود را ایفا کنند.

ظفرقندی افزود: اگر مشکلات جمعیتی را در کانون توجه قرار ندهیم، ایران به پیرترین کشور دنیا طی سال‌های آینده تبدیل می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: اگرچه میزان حضور زنان در مجامع علمی افزایش یافته است اما این موضوع می‌تواند با نقش مادری آنها تداخل ایجاد کند و در همین رابطه مردان دارای وظایف متعددی برای حل این موضوع هستند و باید به حل آن توجه‌ کنند.

وی با بیان اینکه از منظر سقط جنین دارای آمار خوبی نیستیم، گفت: این موضوع از نظر فقهی، اجتماعی و بهداشتی دارای اهمیت است و باید با اقدمات مساعد از لجام‌گسیختگی این حوزه جلوگیری کنیم.

ظفرقندی با بیان اینکه مجموعه‌های مختلفی مانند رویان در حوزه درمان ناباروری فعالیت می‌کنند، گفت: درمان ناباروری باید به صورت سیستماتیک اجرا شود؛ اقدامات مناسبی برای درمان ناباروری در برخی استان‌ها شکل گرفته اما وضعیت درمان ناباروری در برخی استان‌ها نامساعد است. درمان ناباروری باید به صورت سیستماتیک باشد؛ یعنی اینکه بهورزانی که در روستاها فعالیت می‌کنند تا سطوح بالا برای درمان ناباروری اقدام کنند.

وزیر بهداشت درباره زایمان طبیعی نیز تاکید کرد: اقدامات باید به نحوی باشد که یک مادر به هنگام زایمان طبیعی لحظات خوشایندی را تجربه کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.